رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا گفت:در جشنواره انار در سال 1387 انار شهرضا از لحاظ کیفی و تازه‌خوری رتبه اول کشوری را احراز کرده است.
کد خبر: ۶۳۰۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ 15 July 2018

به گزارش تابناک : مرتضی کافی با اشاره به محصول انار شهرضا، اظهار کرد: شهرستان شهرضا با سطح زیر کشت هزار و 650 هکتار انار که هزار و 400 هکتار آن بارور و 250 هکتار باغات جدیدالاحداث است، مقام سوم استان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: از سال 1382 به بعد حدود 950 هکتار باغ انار به صورت مکانیزه و با شیوه‌های نوین باغداری و آبیاری تحت فشار احداث شده و در آن‌ها تفکیک بهترین ارقام رعایت شده و حدود 400 هکتار آن از برجسته‌ترین ارقام صادراتی معرفی شده از طرف وزارت جهاد کشاورزی شامل رباب نیریز، نادری، نطنز، ملس ساوه، یوسف‌خانی ساوه، شیشه کپ فردوس و 550 هکتار نیز از بهترین ارقام بومی شهرضا شامل ملس شهرضا و یاقوت شهرضا شناسایی، انتخاب و کاشت شده است.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا با بیان این‌که در حال حاضر شهرستان شهرضا از لحاظ سطح زیر کشت سومین شهرستان استان اصفهان است، گفت: شهرضا 16 درصد سطح زیر کشت و 23 درصد تولید انار استان اصفهان را به خود اختصاص داده است که از لحاظ تازه‌خوری و فرآوری در رده بهترین انارهای کشور قرار دارد و در جشنواره انار در سال 1387 انار شهرضا از لحاظ کیفی و تازه‌خوری رتبه اول کشوری را احراز کرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به فعالیت‌های دو سالانه کمیته مبارزه با کرم گلوگاه انار در شهرستان شهرضا، اظهار کرد: کرم گلوگاه انار از آفات مهم درختان انار است و هرسـاله خسارت چشمگیری به باغداران وارد می‌کند.

کافی با بیان این‌که تا کنون روش‌های مختلف مبارزه بـا ایـن آفـت از جمله مبارزه زراعی و بیولوژیک که در سطح باغات به مرحله اجرا در آمده است، افزود: در این راستا با توجه به اهمیت موضوع در افزایش عملکرد به صورت کمی و کیفی با کاهش خسارت ناشی از فعالیت این آفت و تولید محصول سالم، در سال زراعـی 96 - 95 جهـت بررسی راهکار مبارزه با این آفت، کمیته مبارزه با کرم گلوگاه انار تشکیل شد.

وی با بیان این‌که آفت کرم گلوگاه انار هر ساله خسارت قابل توجه‌ای به محصول انار شهرضا وارد می‌کند، گفت: پس از بررسی جلسات متعدد و بررسی راهکارهای پیشنهادی چندین روش به صورت پایلوت در قالب طرح تحقیقاتی بـه مرحله اجرا درآمد و با آنالیز داده‌های به دست آمده از این طرح، نتایج حاصل مطلوب بوده ولی کاربرد روش‌ها در باغات با سطح وسیع قابل اجرا نبود.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا عنوان کرد: در ادامـه فعالیـت کمیتـه در سال زراعی 97 - 96 که با جدیت و حساسیت مضاعف اقدام به برگزاری جلسات مستمر با حضور اعضا و دعوت از محققان بخش گیاه پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی و اعضا هیأت علمی دانشـگاه جهـت تدوین دستورالعمل مبارزه تلفیقی با آفت کرم گلوگاه انار برگزار شد و پس از تایید راهکارهای جدیـد پیشنهادی توسط اعضا در دو فاز چندین روش بـه مرحله اجرا در آمـد.

وی با بیان این‌که کمیتـه نظارتی شهرستان و کارشناسان مربوطه از محل اجرای طرح بازدید و تیمارها مورد پایش قرار گرفت، ادامه داد: امید است در پایان فصل برداشت انار با توجـه بـه پیگیری و جـدیت کارشناسان در بررسی روش‌های مختلف اجرایی راهکـاری مؤثر، کاربردی و اقتصادی در جهـت کاهش خسارت و کنترل آفت جهت ارائه به باغداران پیدا شود.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار