احمد دهقان می‌افزاید: با اقداماتی که فارس در این حوزه انجام داده است زمینه کشت هندوانه بدون استفاده از آب فراهم شده که صرفه‌جویی 75 درصدی در مصرف آب را در پی دارد.
کد خبر: ۶۳۴۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹ 25 July 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:وقتی میوه می‌خورم زیاد آنها را می‌شویم چون می‌ترسم که کودهای شیمیایی و سموم روی آنها به این آسانی از بین نرود. ای کاش تمام محصولات کشاورزی و باغی ارگانیک کشت می‌شد تا این دغدغه را نداشتم.

محصولات ارگانیک و سالم از نیازها و موارد مورد علاقه در صنعت کشاورزی است که استان فارس با توجه به این موارد در صنعت کشاورزی گام برمی‌دارد.

اعطای گواهی سالم به زردآلوی سورمق آباده

کارشناس کلینیک گیاه‌پزشکی منطقه سورمق با ابراز رضایت از تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک در این منطقه از استان  می‌گوید: شهرستان آباده در تولید محصول سالم پیش‌رو است.

زارعی ادامه می‌دهد: در تولید محصول سالم از کود و سموم در حد مجاز و بهینه استفاده می‌شود تا محصولات تولیدی عاری از باقی مانده کود و سموم باشند اما شرایط تولید محصولات ارگانیک فراتر از این روند است و در روند تولید آن‌ها از هیچ نوع کود و سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود.

 

 

وی اضافه می‌کند: تولید محصولات سالم مقدمه تولید محصولات ارگانیک است و برای تشویق کشاورزان در مناطق مختلف شهرستان به تولید محصولات سالم و ارگانیک، با انجام اقدامات ترویجی مختلف سعی در اثبات اثرات و نتایج تولید اینگونه محصولات را در پیش گرفته ‌ایم.

زارعی تصریح می‌کند: زمانی که کشاورزان نتیجه کشت چنین محصولات و استقبال مردم از آن‌ها را ببینند به این الگوی کشت روی می‌آورند و در حال حاضر زردآلوی سورمق توانسته است، گواهی سلامت دریافت کند.

رشد هندوانه بدون آب

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به نیاز هندوانه به آب اظهار می‌کند: هر عدد هندوانه از زمان کشت تا برداشت به 500 لیتر آب نیاز دارد.

احمد دهقان می‌افزاید: با اقداماتی که فارس در این حوزه انجام داده است زمینه کشت هندوانه بدون استفاده از آب فراهم شده که صرفه‌جویی 75 درصدی در مصرف آب را در پی دارد.

 

 

وی در توضیح این روند بیان می‌کند: در فارس نشای هندوانه 40 روز نخست در خزانه نگهداری می‌شود و سپس با استفاده از پوشش پلاستیکی، آبیاری قطره‌ای و کشت تونلی دیگر کشت هندوانه در استان به‌عنوان محصولات آب بر محسوب نمی‌شود.

دهقان ادامه می‌دهد: برای جمع کردن پوشش پلاستیکی پس از برداشت محصول نیز 12 دستگاه جمع‌آوری پلاستیک در نظر گرفته شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس سطح زیر کشت هندوانه در استان را 9 هزار هکتار عنوان می‌کند و می‌گوید: در سال زراعی جاری، سازمان جهاد کشاورزی فارس، میزان کشت هندوانه را 7 هزار هکتار ابلاغ کرده بود که کشاورزان از این میزان 2 هزار هکتار بیشتر کشت کردند که حدود 450 هزار تن هندوانه تولید می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار