در پی درخواست کانادا برای آزادی فعالان مدنی بازداشت‌شده در عربستان، ریاض سفیر خود را از اتاوا فراخواند و سفیر کانادا را نیز «عنصر نامطلوب» معرفی کرد.
کد خبر: ۶۳۹۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ 06 August 2018

به گزارش تابناک : در پی درخواست دولت کانادا برای "آزادی فوری" فعالان مدنی بازداشت‌شده در عربستان، ریاض سفیر خود را از اتاوا فراخواند و به سفیر کانادا نیز ۲۴ ساعت فرصت داد خاک عربستان را ترک کند.

در خبری که خبرگزاری رسمی عربستان آن را منتشر کرده، از سفیر کانادا در ریاض به عنوان "عنصر نامطلوب" یاد شده است.

عربستان همچنین اعلام کرد کلیه تبادلات مالی و تجاری خود با کانادا را نیز متوقف می‌کند. این در حالیست که این کشور هم‌اکنون یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی کانادا در جهان به شمار می‌رود.

با این حال، وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن مداخله کانادا در امور داخلی خود اعلام کرد ریاض این حق را برای خود محفوظ می‌داند که اقدامات تلافی‌جویانه بیشتری را در این خصوص انجام دهد.

در این بیانیه همچنین آمده است: هرگونه اقدام مداخله‌جویانه دیگر از جانب اتاوا این اجازه را به عربستان می‌دهد که در امور داخلی کانادا مداخله کند.

گفتنی است وزارت خارجه کانادا اخیرا با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از بازداشت فعالان مدنی در عربستان، خواستار آزادی فوری چند فعال حقوق زنان شد که در زندان‌های عربستان به سر می‌برند. متعاقب آن، «کریستیا فریلند» وزیر خارجه این کشور نیز در توییتر خود از بازداشت «سمر بدوی» و «نسیمه الساده» ابراز ناخرسندی کرد.

عربستان حدود دو ماه پیش حق رانندگی زنان را به رسمیت شناخت اما با این حال، چند تن از فعالانی که در گذشته برای ایفاد این حق مبارزه کرده‌اند، هنوز به بهانه به خطر انداختن امنیت ملی در زندان هستند.

در صورت تداوم تنش دیپلماتیک میان ریاض و اتاوا، انتظار می‌رود واردات تجهیزات نظامی عربستان از کانادا نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

در سال 2016، حدود 45 درصد از مجموع صادرات کانادا به عربستان را تانک، خودروهای زرهی و سایر ادوات نظامی تشکیل می‌دادند. در همین مدت، 98 درصد واردات کانادا از عربستان نیز شامل نفت خام و سنگ مس بود. عربستان همچنین از سال 2016 حدود 6 میلیارد دلار در کانادا سرمایه‌گذاری کرده است.

از ابتدای سال جاری میلادی نیز کانادا مجموعا 1.4 میلیارد دلارِ کانادا کالا به عربستان صادر کرده و حدود 2 میلیارد دلارِ کانادا نیز از این کشور محصول وارد کرده است.

 

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار