رییس اداره تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: با هدف توسعه تحقیق و پژوهش در مسیر تعالی و هدفمند کردن فرآیند یاددهی – یادگیری فعالیت های پژوهشی فرهنگیان استان اصفهان در قالب هفت کارگروه ساماندهی می شود.
کد خبر: ۶۴۰۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷ 08 August 2018
به گزارش تابناک : زهره متقی اظهار کرد: هر تحقیق با هدف شناسایی و رفع یک مشکل در سازمان انجام می شود بنابراین فرهنگیان که مسایل مختلف نظام آموزشی را از نزدیک تجربه می کنند می تواند با انجام فعالیت های پژوهشی برای رفع این مسایل راه حل بدهند.
 
وی افزود: کارگروه جمع آوری ایده ها و طرح های خلاق با هدف برگزاری کارگاه های آموزش  تکنیک های خلاقیت، تشکیل بانک  ایده، شناسایی و معرفی ایده های نوآورانه، ایجاد بستر کاربردی و اجرایی کردن ایده های خام، معرفی ایده های خلاق کارکنان به مراکز و مراجع ذیصلاح از جمله شهرک های علمی، تحقیقاتی و ... تشکیل شده است.
 
رییس اداره تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اهمیت و کاربرد نتایج آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز، افزود: مطالعات بین المللی روندهای آموزش ریاضیات و علوم با عنوان تیمز و مطالعات بین المللی پیشرفت سواد خواندن با نام پرلز از مهمترین مطالعات تطبیقی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است که تحت نظر انجمن بین المللی ارزشیابی تحصیلی انجام می شود. 
 
وی اظهار کرد: با هدف آشنایی معلمان با محتوا و نمونه سوالات ارزشیابی مطالعات تیمز و پرلز و تلاش جهت ارتقا کیفیت عملکرد تحصیلی دانش آموزان کارگروه تیمز و پرلز در اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان مستقر شده است.
 
متقی اقدام پژوهی را سومین کارگروه پژوهشی فرهنگیان استان اصفهان ذکر کرد و گفت: معلمان با اقدام پژوهی، به توصیف و تبیین وضعیت تحصیلی دانش آموزان در کلاس خود پرداخته و مسایل فرآوری یاددهی – یادگیری را شناسایی و ابعاد آن را بررسی و مستند می کنند .
 
وی افزود: شناسایی منابع و علت بروز مسأله، طرح سؤال ها یا فرضیه، ارائه راه حل هایی برای مواجه شدن با مساله، ارزشیابی اجرای راه حل گام‌های اقدام پژوهی است و اگر مسأله موجود رفع نشود، پژوهنده کار خود را با نگاهی جدید ، باز تعریف و تکرار می کند .
 
رییس اداره تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در مورد کارگروه سواد رسانه ای، تصریح کرد: آموزش و پرورش دارای جمعیت بالای مخاطب است و ارتباط گسترده ای با خانواده ها دارد که کلیدی ترین موقعیت در ارتقا سواد رسانه ای است بنابراین هر اقدام در زمینه نیازسنجی، بومی سازی و ارزیابی روش های سواد رسانه ای و رژیم مصرف رسانه ای مورد اهمیت است.
 
وی تاکید کرد: مشارکت  فعال مدیران و معلمان در امر تغییر و بازسازی مداوم نظام آموزش و پرورش در راستای سند تحول بنیادی، درک عمیق‌تر مدیران آموزشی از سواد رسانه ای و بکار گیری استراتژی‌های اثر بخش رسانه ها در ارتقا محیط آموزشی و فرهنگ سازی استفاده مفید و موثر  از رسانه در آموزش وپرورش، از جمله اهداف این دبیرخانه است.
 
این متخصص برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: یکی از مهمترین موانع توسعه حرفه ای معلمان، فاصله بین نظریه و عمل و نبود روحیه کار گروهی با یکدیگر است که درس پژوهی به عنوان مدلی مؤثر برای ترویج و غنی سازی یادگیری در مدرسه، نظر اندیشمندان بسیاری را برای تحول درآموزش و تلفیق نظریه و عمل جلب کرده است.
 
وی در مورد فرایند علمی درس پژوهی، گفت: در این شیوه معلمان، باحضور در گروه های کوچک  با تشکیل جلسات هم اندیشی پیرامون اهداف ومحتوای درس ها و مباحث چالش برانگیز، به یک برنامه مقدماتی برای تدریس دست می یابند که با اجرای برنامه و نقد آن می تواند به یک طرح درس بهبود یافته منجر شود.
 
رییس اداره تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در مورد اهداف درس پژوهی، اظهار کرد: گسترش فرهنگ یادگیری در مدارس، مشارکت در تحول مستمر آموزش و یادگیری معلمان، ارائه مدلی اثر بخش برای آموزش و پژوهش در مدرسه، ارتقا روحیه کار گروهی معلمان و بازسازی مدرسه به مثابه سازمان یادگیرنده در این مدل تحقیق مورد توجه است.
 
وی تجربه نگاری را ششمین مدل پژوهش معلمان برشمرد و گفت: مستندسازی یا تجربه نگاري پژوهشي يكي از رويكردهای مهم براي نيل به مديريت دانش و یادگیری است که در آن سعی می شود تجربه زیسته‌ شخصی به دانش عمومی مبدل شود .
 
متقی افزود: مستندسازی شامل بیان مشاهدات، تجزیه وتحلیل، اندازه گیري، ثبت، مقایسه، تمثیل وطبقه بندي است. هم‌چنین تعریف عمل انجام شده را در بردارد و خود مقدمه یک پژوهش را فراهم می کند تا با تئوری پردازی و فرایند  علمی روابط بین حقایقی را تعیین  می‌کند که قبلاً  از راه تجربه کشف شده است .
 
وی تصریح کرد: در مستندسازی، خوانندگان در می‌یابند که چگونه و چرا یک تجربه موفق یا ناموفق بوده است، بنابراین می‌توانند از آموزه‌های آن برای موقعیت‌های واقعی خود بهره گیرند و علاوه بر توصيف به ادراك، استنباط ها، نگراني ها و تحليل ها، به فعاليت هاي انجام شده در دوره هاي ماقبل تصميم، تصميم و پس از تصميم نیز توجه می شود.
 
رییس اداره تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: گسترش فرهنگ پژوهش گري، توسعه تصميم گيري و تصميم سازي براساس پژوهش، ایجاد زمینه مشارکت وهم فکری مناسب بخش اجرایی در سطوح برنامه ریزی، نهادینه کردن تجربه نگاری و ثبت تجربه های مفید و مؤثر همکاران با رویکرد پژوهشی از جمله اهداف این مدل است.
 
وی تصریح کرد: تدریس پژوهش محور به عنوان هفتمین مدل تحقیق، یکی از الگوهای فعال و فرایند محور آموزش است که بر پایه سؤال های چالش برانگیز و موقعیت های مبهم استوار است و به دانش آموز فرصت می دهد تا با طراحی و تصمیم گیری بتواند مسئله را با استفاده از مولفه های مشاهده، پرسش، تفکر، کاوشگری، آزمایش و استدلال حل کند.
 
متقی تاکید کرد: شیوه تدریس پژوهش محور به دانش آموز آزادی تصمیم گیری داده می شود تا نحوه یادگیری را تمرین کند. در چنین رویکردی به جای نتیجه، تأکید بر فرآیند یادگیری است که شامل کسب مهارت های عملکردی از قبیل مشاهده، جمع آوری اطلاعات، تفکر و استدلال می شود.
 
 وی اظهار کرد: آموزش پژوهش محور،فقط یک روش تدریس نیست بلکه استراتژی نوینی جهت آموزش روش یادگیری به فراگیر است که معلم همگام با آنها وسایل و امکانات را فراهم می کند و مراحل مختلف کاوشگری را تا رسیدن به نتیجه و اهداف تعیین شده هدایت و کنترل می کند. در این شیوه به جای حل مساله، تأکید بر چگونگی حل مسئله است.
 
رییس اداره تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: به منظور استفاده از ظرفیت همه شهرستان ها در توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش، کارگروه تفکر و سواد رسانه ای در خمینی شهر، دبیرخانه تجربه نگاری در شاهین شهر، کارگروه  پژوهش محور در نجف آباد، دبیرخانه اقدام پژوهی در کاشان دبیرخانه ایده و طرح های خلاق در ناحیه یک و دبیرخانه درس پژوهی در ناحیه 2 شهر اصفهان مستقر است. 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار