برابر قانون هر گونه ساخت و ساز در حریم ریل راه آهن در محدوده های شهری غیر قانونی و غیر مجاز محسوب می شود. این در حالی است که گذر ریل راه آهن در برخی از مناطق شهر تهران مانند 16،17،18 باعث شده تا محدوده حریم ریل راه آهن به کانونی برای توسعه آسیب های اجتماعی تبدیل شود. این در حالی است که بنا به گفته شهردار منطقه 16 تهران طرح خرید خانه های واقع در حریم ریل راه آهن تهران- مشهد به خاطر ادعای راه آهن از سوی شهرداری این منطقه منوقف شده است.
کد خبر: ۶۴۴۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ 18 August 2018
به گزارش تابناک : محله نازی آباد شرقی یکی از محله های منطقه 16 شهر تهران است که به دلیل قرار گرفتن در کنار مسیر راه آهن تهران مشهد بخشی از این محله قدیمی در بن بست قرار دارد. 
 
این در حالی است که در دوره گذشته مدیریت شهری، شهرداری تهران تصمیم گرفت تا با خرید املاکی که در حاشیه حریم ریل راه آهن قرار دارد، هم مشکل بافت فرسوده این محدوده را حل کند و هم اقدام به آزاد سازی حریم راه آهن برای جلوگیری از مشکلات احتمالی و تبدیل آن به خیابان کند.
 
اما اکنون شهردار منطقه 16 اعلام می کند که این طرح به دلیل اختلافاتی که بین شهرداری و راه آهن شهری به وجود آمده، متوقف شده است. 
 
به گفته هادی زبده؛ به غیر از آنکه ایستگاه مرکزی راه آهن سطح وسیعی از منطقه را اشغال کرده، خط آهن مشهد به تهران نیز از مرکز منطقه ۱۶ عبور کرده است. 
 
مشکل ساکنان محله نازی آباد شرقی از جایی شروع شد که اعلام شد باید شهرداری تهران املاک واقع در حریم راه آهن توسط شهرداری تهران خریداری شود. حریم خط تهران- مشهد به این صورت است که 30 متر خود خط راه آهن عرض دارد و همچنین از سوی شرکت راه آهن نیز ۳۰ متر دیگر از هر دو سمت دیوار به عنوان حریم در نظر گرفته شده است.
 
در واقع در این محدوده که به عنوان حریم ریل در نظر گرفته شده، هیچ شهروندی نمی تواند بدون اجازه  ساخت و ساز انجام دهد.
 
با توجه به وجود این مشکلات در سال های گذشته شهرداری منطقه 16 اقدام به خرید املاک واقع در داخل 30 متر حریم در نظر گرفته شده برای خط راه آهن تهران- مشهد کرد.با توجه به مشکلات مالی ای که شهرداری با آن روبه رو بود برخی ازاین خانه های فرسوده خریداری و با تخریب آن به فضاهای خالی و بی دفاع شهری تبدیل شد.
 

توقف خرید خانه های حریم راه آهن تهران- مشهد در منطقه 16 / سرگردانی شهروندان بین تصمیمات شهرداری و راه آهن

 
در واقع با اجرای این طرح ساکنان داخل حریم ریل راه آهن تنها با فروش و واگذاری املاک خود به شهرداری تهران می توانستند از دست خانه های فرسوده و همزیستی با خط راه آهن رهایی یابند. 
 
اما هادی زبده، شهردار منطقه درباره عاقبت این طرح که از سوی شهرداری منطقه پیگیری می شد؛ می گوید که شهرداری منطقه املاک این ۳۰ متر را خریداری کرده است اما شرکت راه‌آهن ادعا می‌کند این ۳۰ متر به شرکت زیرساخت‌ها و اداره آب منطقه‌ای است، این در حالی است که ما برای تملک املاک هزینه پرداخت کردیم.
 
در واقع در زمانی که توافق بین شهردار وقت و راه آهن بر سر اجرای طرح آزادسازی حریم راه آهن در منطقه 16 در حال اجرا بود، هیچ وقت صحبتی از آزاد سازی این محدوده با پول شهروندان به نفع شرکت راه آهن نبود و قرار بود شهرداری تهران با این کار ضمن بهبود وضعیت بافت فرسوده، اقدام به ایجاد فضای سبز و یا خیابانی در حاشیه ریل راه آهن کند.
 
اما در دوره جدید راه آهن ادعای دیگری دارد که اجرای آن با پول شهروندان تهرانی، طرح قابل قبولی نخواهد بود. آنطور که شهردار منطقه می گوید؛ مشکل ما خلاء قانونی است و باید با پیگیری یا استفساریه این خلاء قانونی را پرکنیم. همین بلاتکلیفی حریم راه‌آهن تبدیل به مامنی برای آسیب‌های اجتماعی کرده است.
 

توقف خرید خانه های حریم راه آهن تهران- مشهد در منطقه 16 / سرگردانی شهروندان بین تصمیمات شهرداری و راه آهن

 
شهردار منطقه بر این باور است که اگر این حریم تبدیل به خیابان شود بخش عمده‌ای از آسیب‌های اجتماعی حل خواهد شد،  اما در مورد منافع ما با ادارات دچار اختلاف هستیم برای مثال اداره آب منطقه‌ای برای عبور لوله‌های آب هیچ پولی پرداخت نمی‌کنند.
 
اینکه برخی از ادارات و سازمان ها تمایل دارند تا با پول شهرداری تهران طرح های خود را اجرا کنند، حرف تازه ای نیست اما اینکه به دلیل اجرای یک طرح نصف و نیمه شهری اکنون مابقی ساکنانی که در محدوده حریم ریل راه آهن مجبور به زندگی هستند، با مشکلات زیادی روبه رو هستند، رسیدگی به آن جزو وظایف شهرداری تهران است.
 
در حال حاضر با توجه به اینکه  تعدادی ازخانه های واقع در حریم در نازی آباد شرقی توسط شهرداری منطقه خریداری شده و به فضاهای بی دفاع شهری تبدیل شده است یکی از وظایفی است که اتفاقا شهرداری منطقه ملزم به بهبود وضعیت پیش آمده است.
 
هر چند هادی زبده بر این باور است که تا تعیین تکلیف نهایی کاری ازدست شهرداری منطقه  برای تعیین تکلیف خانه های واقع در  حریم ریلی بر نمی آید، نمی توان این ادعا را یک تصمیم مدیریتی دانست چرا که رویکرد اجتماعی شهرداری تهران این وظیفه را ایجاب می کند که برای بهبود شرایط محیطی شهروندان به ویژه کاهش آسیب های اجتماعی  با ایجاد فضاهای بی دفاع شهری آن هم به دلیل اجرای طرح های نیمه کاره اقدامات مدیریتی لازم را انجام دهند.
 

توقف خرید خانه های حریم راه آهن تهران- مشهد در منطقه 16 / سرگردانی شهروندان بین تصمیمات شهرداری و راه آهن

 
اما گویا مشکل اصلی این است که با توجه به اینکه این طرح و توافق در دوره گذشته مدیریت شهری انجام شده، در نتیجه شهرداران دوره اصلاحات شهرداری تهران موظف به رفع مشکلات پیش آمده به دلیل اجرای این طرح نیستند. این در حالی است که مجموعه مدیریت شهری یک مجموعه به هم پیوسته است که با تغییر دوره های مدیریتی نباید گسستگی دراجرای طرح های شهری و یا حل مشکلات پیش آمده ناشی از اجرای طرح های مبهم در دروه های گذشته پیش آید.
 
آن هم در شرایطی که در حریم ریلی منطقه 16 به ویژه در فضاهای بی دفاع شهری قتل و خفت گیری زیادی انجام می شود اما شهردار جدید منطقه بر این باور است که تامین امنیت این محدوده وظیفه نیروی انتظامی است نه شهرداری منطقه.
 
اما سوال این است که وقتی افزایش نا امنی در این محدوده ناشی از  اجرای طرح نیمه کاره آزادسازی حریم ریلی است، آیا شهرداری منطقه به دلیل اجرای این طرح که مامنی را برای گسترش آسیب های اجتماعی به وجود آورده، وظیفه ای ندارد؟
 

توقف خرید خانه های حریم راه آهن تهران- مشهد در منطقه 16 / سرگردانی شهروندان بین تصمیمات شهرداری و راه آهن

 

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار