کد خبر: ۶۴۶۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸ 23 August 2018

تابناک گیلان / سرطان پستان شایع‌ترین سرطان بانوان است، این بیماری در صورت عدم تشخیص و درمان، فرد مبتلا را به کام مرگ خواهد کشاند.

ناهید پارسا در همایش سلامت زنان که به مناسبت "هفته ملی سلامت بانوان ایرانی" در سالن اجتماعات مرکز بهداشت و درمان شهرستان صومعه‌سرا برگزار شد، با بیان اینکه سرطان پستان شایع‌ترین سرطان بانوان است، اظهار کرد: این بیماری در صورت عدم تشخیص و درمان، فرد مبتلا را به کام مرگ خواهد کشاند.

شایع‌ ترین سرطان زنانه کدام است؟!

کارشناس مامایی گفت: در صورت تشخیص زودرس سرطان پستان، طول عمر بیش از 90 درصد مبتلایان به این سرطان بالا خواهد بود.

وی افزود: نمی‌توان از ایجاد سرطان پستان جلوگیری کرد، اما در صورت تشخیص زودرس آن، طول عمر بیش از 90درصد افراد مبتلا به این سرطان بالا خواهد بود.

پارسا، مفیدترین و موثرترین روش‌های تشخیص زودرس را شامل معاینه ماهیانه توسط خود فرد، پزشک و ماموگرافی دانست.

پارسا افزود: عواملی از جمله سن بالای 40 سال، سابقه سرطان در یک پستان، چاقی و مصرف زیاد چربی و همچنین بانوانی که بچه‌دار نشده‌اند خطر ابتلا به سرطان پستان را نسبت به سایر افراد بیشتر می‌کند. هر گونه افزایش و تکثیر غیرطبیعی سلولی را تومور گویند. البته تمام تومورها سرطانی نیستند و 80درصد تومورهای پستانی که مورد تکه‌برداری قرار می‌گیرند، غیرسرطانی یا خوش‌خیم هستند.

وی با بیان اینکه معاینه ماهیانه پستان‌ها توسط خود فرد بهترین راه دفاع و مقابله با سرطان پستان است، افزود: با تشخیص زودرس این بیماری می‌توان درمان موثرتری علیه آن انجام داد. هرچه این بیماری زودتر کشف شود طول عمر فرد مبتلا بیشتر خواهد شد. تاخیر در تشخیص و مراجعه دیر به پزشک، فرصت طلایی درمان قطعی را از بین می‌برد و طول عمر شخص مبتلا را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: ارزش دیگر تشخیص زودرس سرطان پستان در مراحل اولیه و در اندازه‌های کوچک این است که در این مراحل امکان برداشت قسمتی از پستان و نه تمام آن با جراحی وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار