مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در نشست بررسی مسائل زیست محیطی خوزستان مطرح کرد:
لاهیجان زاده با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست یکی از مدعیان سدگتوند است عنوان کرد: بالاترین مرجع رسیدگی به این موضوع سازمان بازرسی کشور است. شکایت محیط زیست منجر به تشکیل کمیته از سوی رییس جمهور است ، نباید تنها حل این معضل بزرگ را از سازمان محیط زیست مطالبه کرد. وزارت نیرو در این زمینه باید پاسخگو باشد، محیط زیست شاکی پروژه سدگتوند است.
کد خبر: ۶۴۸۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱ 28 August 2018
احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان شامگاه دوشنبه در نشست بررسی مسائل زیست محیطی خوزستان که در حاشیه برگزاری نمایشگاه هفته دولت خوزستان برگزارشد با اشاره به آخرین اقدامات در خصوص حادثه آتش سوزی تالاب هورالعظیم و اظهار نظر یکی از مقامات عراقی در این خصوص گفت: اظهار نظرهای بین المللی باید توسط مسئولان وزارت خارجه پاسخ داده شود.
 
به گزارش"تابناک" وی افزود: آتش سوزی در تالاب هورالعظیم به صورت پراکنده از اواسط خردادما شروع شد‌. در سال گذشته نیز شاهد حوادث مشابه ای بودیم، اما خشکسالی بی سابقه امسال شاهد گستردگی آن هستیم. 
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: در یازدهم تیرماه دود حاصل  آتش سوزی تالاب هورالعظیم در عراق به کشورمان رسید.در این راستا در اولین فرصت وزارت دفاع جهت اعزام بالگرد و هواپیما را به محل آتش سوزی در خاک عراق اعلام آمادگی کرد، اما حدود سیزده روز طول کشید که دولت عراق اجازه ورود بالگردها را به کشورش صادر کرد. 
 
لاهیجان زاده ادامه داد: حدود دو هفته پیش شورای  عالی امنیت ملی در این زمینه تشکیل جلسه داد. در این جلسه چهارنفر از مسئولان وزارت خارجه توضیحات کاملی ارائه دادند. آنها اذعان داشتند برای ورود بالگردها مجبور شدند از دوازده مقام عراقی مجوز بگیرند.
 
وی یادآور شد: حدود دوماه از وقوع آتش سوزی در تالاب هورالعظیم می گذرد اما در طول این مدت شاهد کمترین همکاری و فعالیتی از سوی کشور عراق جهت اطفای حریق نبودیم. 
 
این مقام مسئول گفت: اگر فرض کنیم که علت این آتش سوزی طبیعی بوده است عدم تحرک و فعالیت در زمینه مهار آتش سوزی در دو ماه اخیر ار سوی عراق شائبه عمدی بودن آن را تقویت می کند. 
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: مشاهدات ما نشان می دهد آتش سوزی از صدها نقطه از تالاب شعله ور شده است، خاموش کردن چنین آتش سوزی با این حجم وسیعی سخت و غیرممکن است. در خاک عراق امکان دید وجود نداشت. در مجموع یک میلیون و صدلیتر آب برای اطفاحریق به تالاب هورالعظیم پاشیده شد. 
 
وی افزود : به وزارت خارجه پیشنهاد کردیم در این زمینه از مراجع بین المللی بدلیل کم کاری های عراق اقامه دعوا شود.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در پاسخ به سوال یکی از مدیران مسئول در مورد سرنوشت سدگتوند و لزوم تعیین مقصر این فاجعه ملی گفت:  عملیات اجرایی سدگتوند  در اواخر دولت مرحوم آیت الله هاشمی آغاز شد، تمامی دولت ها  بعد از جنگ در احداث  سدگتوند  نقش داشتند هیچکدام از دولت ها بعداز جنگ نمی تواند خود را از تبعات سدگتوند مبرا بداند.
 
لاهیجان زاده تصریح کرد: در زمان احداث سدگتوند قانونی در خصوص ارزیابی زیست محیطی وجود نداشت قانون ارزیابی زیست محیطی سدها سال ۸۱ مصوب شد. من خود از منتقدین احداث سدگتوند هستم، سازمان بازرسی کشور به طور جدی به اتفاقات سدگتوند ورود کرده است، دیوان محاسبات هم به این داستان ورود کرده است.
 
وی ادامه داد: سازمان محیط زیست نیز با آغاز دولت تدبیر و امید به داستان سدگتوند ورود کرد. دکتر روحانی دستور تشکیل کمیته بررسی موضوع با مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی و با محوریت دانشگاه تهران را صادر کرد. بیش از ۶۰ جلسه کارشناسی در این خصوص برگزارشد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: دانشگاه تهران با استفاده از همه صاحبنظران و اساتید دانشگاه و متخصصین به این نتیجه رسید که در این زمینه مدیریت مخزن اعمال شد. 
 
لاهیجان زاده با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست یکی از مدعیان سدگتوند است عنوان کرد: بالاترین مرجع رسیدگی به این موضوع سازمان بازرسی کشور است. شکایت محیط زیست منجر به تشکیل کمیته از سوی رییس جمهور است ، نباید تنها حل این  معضل بزرگ را از سازمان محیط زیست مطالبه کرد. وزارت نیرو در این زمینه باید پاسخگو باشد، محیط زیست شاکی پروژه سدگتوند است.
 
لاهیجان زاده با اشاره به اینکه سد گتوند هیچگونه مجوز زیست محیطی ندارد گفت: پروژه  سدگتوند پانزده سال است که ادامه دارد.
 
وی در پایان در خصوص پروژه احیای رودخانه کارون بیان داشت: اعتبار احیای کارون در شورای عالی آب؛  ۸۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.مصوبه فروردین ۹۶ هیات دولت اختصاص این اعتبار را پوشش داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار