جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان در طول ۳۰ دوره همواره با میزبانان مختلفی از جمله تهران، اصفهان و همدان برگزار شد که پس از این رفت و برگشت‌‌ها، اصفهان به صورت رسمی میزبان دائمی برگزاری این جشنواره شد.
کد خبر: ۶۴۹۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷ 31 August 2018

به گزارش تابناک : جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان پس از گذراندن 15 دوره در مهرماه سال 80 به مدت 4 روز به میزبانی اصفهان برگزار شد که در این سال داوران مسابقه سینمای ایران، پروانه زرین "انتخاب ویژه هیئت داوران" را به خاطر بازی روان، صمیمی و مسلط بازیگر نوجوان فیلم "نوروز" به مظاهر نصراللهی تقدیم کردند و در بخش بین‌الملل پروانه زرین برای بهترین نقش آفرینی وی منژی بازیگر زن جوان "نه یک نفر کمتر" به خاطر بازی فوق العاده طبیعی، قابل باور و بدون اغراق بازیگر زن جوان ایفاگر نقش آموزگار اهدا شد.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از 16 تا 22 مهر 1381 در اصفهان برگزار شد و پروانه زرین جایزه بهترین بازیگر به نیتیاوانی کانداسامی برای بازی در فیلم "فرشته کوچک" از کشور سریلانکا اهدا شد.

پروانه زرین بهترین بازیگر کودک جشنواره هجدهم نیز در سال 82 برگزار شد که پروانه‌ زرین‌ بهترین‌ بازیگری به‌ فردریک‌ کریستین‌ یوهانس برای بازی در فیلم‌ "کسی مثل‌ هودر" از‌ دانمارک تعلق گرفت. در بخش سینمای ایران نیز پروانه‌ زرین‌ بهترین‌ بازیگر کودک‌ و نوجوان‌ به‌ امیر خورشیدی بازیگر فیلم‌ "کودکانه" اهدا شد.

شهر اصفهان در مهرماه سال 83 شاهد برپایی نوزدهمین جشنواره فیلم کودک بود که در این سال و در بخش بین‌الملل پروانه زرین برای بهترین بازیگری به مهسا سعیدی برای فیلم "گلی برای مریم" اهدا شد و در بخش سینمای ایران پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان به علیرضا شیخ الاسلامی برای بازی در فیلم "پشت پرده مه" تعلق گرفت.

مهرماه سال 84 آخرین دوره‌ای بود که شهر اصفهان میزبان جشنواره کودک و بیستمین دوره جشنواره از 7 تا 12 مهر در این شهر برگزار شد. کولیا اسپیر یدونوف برای فیلم "ایتالیایی" در بخش بین‌الملل و مریم حسن‌پور برای فیلم "چوپان دروغگو" در بخش سینمای ایران پروانه زرین گرفتند.

پس از 12 دوره برگزاری جشنواره در اصفهان، این بار شهر همدان و پس از یک وقفه یکساله در اردیبهشت ماه 1386 میزبان بیست‍‌‌ ویکمین دوره جشنواره کودک بود که در بخش سینمای ایران پروانه زرین به سپنتا سمندریان بازیگر فیلم "آیین دلبری" و در بخش بین‌الملل به علی احمدی فر بازیگر"بچه های ابدی" اهدا شد.

اما جشنواره فیلم کودک در تاریخ برگزاری خود تنها یک دوره در تیرماه برگزار شده که آن هم بیست و دومین دوره و به میزبانی شهر همدان در سال 87 بوده است، در این دوره علی شادمان برای فیلم "زمانی برای دوست داشتن" در دو بخش بین‌الملل و سینمای ایران توانست پروانه زرین بگیرد.

جشنواره کودک همچنین تنها یک بار در مرداد ماه برگزار شده است که این بار هم همدان میزبان جشنواره بیست و سوم در سال 88 بوده است، مهرشاد اسفندیاری به خاطر بازی در فیلم "و کسی در راه است" در بخش بین‌الملل و محمدجواد جعفرپور برای بازی در فیلم "12روز" در بخش ایران موفق به دریافت پروانه زرین شدند.

شهر همدان شاهد آخرین میزبانی جشنواره کودک در بیست و چهارمین دوره این رویداد بین‌المللی در مهرماه سال 89 بود، در این سال و در بخش بین‌الملل پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان به سائه رون کیم برای فیلم "زندگی کاملا نو" به کارگردانی اونی لوکونت اهدا شد و در بخش ایران فاطمه ولی محمدی برای فیلم "علفزار" و محمدجواد جعفرپور برای "شکارچی شنبه" پراونه زرین گرفتند.

سال 90 شاهد بازگشت دوباره جشنواره کودک به شهر اصفهان پس از 4 سال بودیم و اصفهان بار دیگر میزبان بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم کودک شد که ترلان پروانه برای بازی در فیلم "آهوی پیشونی سفید" و علی شادمان برای بازی در فیلم "رویای سینما" پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان را کسب کردند.

همچنین کیمیا حسینی برای بازی در فیلم "سلام بر فرشتگان" و پیام اریس بازیگر فیلم "باد و مه" پروانه زرین بهترین بازیگر کودک را از جشنواره بیست و پنجم فیلم کودک دریافت کردند.

جشنواره بیست و ششم از 17 تا بیست یکم مهر ماه سال 91 با حضور هنرمندانی چون گلاب آدینه، جهانگیر الماسی، ابراهیم فروزش، علیرضا زرین دست، حبیب الله بهمنی و عبداله علیمراد، پوران درخشنده، مینو فرشچی، رسول صدرعاملی با نشاط و رقابت هیچان‌برانگیزی در اصفهان برگزار شد.

پروانه زرین بهترین فیلم در این سال به نادر ترکمانی برای فیلم گورداله و عمه غولی و دیپلم افتخار به وحید نیک‌خواه آزاد برای فیلم فرزند خوانده اهدا شد، هم‌چنین پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان به محمدجواد سلام‌پور برای بازی در فیلم بزرگ مرد کوچک و ارشیا صادقی برای فیلم فرزند خوانده اهدا شد.

اما بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان با هدف استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره‌ با شور و نشاط خاصی برگزار شد که در این سال نیز هنرمندانی چون مهتاب کرامتی، کیومرث پوراحمد، محمد داودی، یداله صمدی و کیانوش عیاری، علی معلم، پوران درخشنده، آقایان حبیب اله بهمنی، سیروس حسن پور، زاون قوکاسیان، نیکی کریمی، محمد علی طالبی در بخش داوری برگزار شد.

در این دوره از جشنواره از حافظ احمدی تجلیل شد و برای غلامرضا آزادی، قدرت‌اله ایزدی، ناصر طهماسب و شمسی فضل‌الهی و دنیا فنی‌زاده مراسم بزرگداشت برگزار شد که پروانه زرین بهترین فیلم بلند و پروانه زرین بهترین کارگردانی به هادی محقق برای فیلم "او خوب سنگ می‌زند" اهدا شد و هم‎چنین پروانه زرین بهترین فیلمنامه به احسان عبدی‌پور برای فیلم "تنهای تنهای تنها" و جایزه ویژه داوران کودک و نوجوان اصفهان نیز به رویا شریف برای فیلم "عملیات مهدکودک" اهدا شد.

بیست‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان با شعار حمایت از حقوق کودکان در جنگ و صلح برای همه کودکان دنیا بود که کودکان اصفهانی نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل اعلام کردند که از شما می‌خواهیم دستور دهد یک سازمان بزرگ و قدرتمند تشکیل شود تا از حقوق کودکان درگیر جنگ دنیا دفاع کند.

بیست و نهمین دوره جشنواره به میزبانی همدان برگزار شد که وحید نیکخواه آزاد، مجتبی راعی، علیرضا شجاع نوری، مصطفی رحماندوست، محسن چینی فروشان به عنوان داوران پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری برای فیلم پینوکیو، عاموسردار و رئیسعلی را به جواد رمضانی ، پروانه سیمین بهترین بازیگر زن را نسرین مرادی برای بازی در فیلم سویوق، پروانه سیمین بهترین بازیگر نوجوان را به مجید دریس برای بازی در فیلم گمیچی و پروانه زرین جایزه ویژه داوران را به سویوق سرما و بهرام و بهمن حاج ابول لو اهدا کردند.

در سی امین دوره جشنواره جایزه بهترین کارگردان فیلم بلند سینمایی به فریدون نجفی کاگردان فیلم "بلند اسکی" باز اهدا شد و پروانه زرین بهترین کارگردانی به محمدرضا خردمندان برای فیلم "21 روز بعد" تعلق گرفت.

پروانه زرین بهترین فیلم بلند سینمایی کودک به بهروز مفید برای تهیه کنندگی فیلم "دزد و پری 2" اهدا شد که جایزه این بخش را حسین قناعت کارگردان این فیلم دریافت کرد و در آخر پروانه زرین بهترین فیلم بلند سینمایی نوجوان به محمد احمدی برای فیلم " اسکی باز" تعلق گرفت.

همچنین جایزه‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه بلندسینمایی، بهترین فیلم نوجوان از نگاه داوران، بهترین بازیگر نوجوان‌از نگاه داوران‌ اصلی و داوران‌کودک و نوجوان، جایزه، فیلم منتخب یونیسف، جایزه عشقی بزرگ برای جهانیان به "21روز بعد" و عوامل آن اهدا شد.

و اما سی‌ ویکمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز امسال از 8 تا 14 شهریورماه در اصفهان با حضور هنرمندان و فیلم‌سازان داخلی و خارجی در اصفهان درحال برگزاری است و به گفته رضاداد، دبیر این جشنواره این رویداد به صورت دائمی در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

حال باردیگر پروانه‌ها بر آسمان این شهر فیروزه‌نشان به پرواز درآمده است و باید دید از این فرصت فرهنگی چگونه برای ارتقای استعدادهای کودکان و نوجوانان و توسعه فضای فرهنگی بهره برداری می شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار