ظریف و بشار اسد بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور و حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی سوریه، بعد از پیروزی مقاومت و مقابله با تروریسم تاکید کردند.
کد خبر: ۶۵۰۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲ 03 September 2018

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (دوشنبه) به دمشق سفر کرده، در ادامه دیدارها با مقامات سوری با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

طرفین در این دیدار در تاکید کردند که پس از پیروزی مقاومت و مقابله با تروریسم ضروری است ایران و سوریه در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی همکاری‌های خود را توسعه داده و شرکت‌های ایرانی در دوره بازسازی سوریه حضور و مشارکت فعال داشته باشند.

 

همچنین طرفین در خصوص مهمترین مسائل روابط دوجانبه، منطقه‌ای، لزوم بازگشت آوارگان و سایر موضوعات مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را در این سفر «حسین جابری‌انصاری» دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی همراهی می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز با «ولید المعلم» وزیر خارجه و «عماد خمیس» نخست‌وزیر سوریه دیدار کرده بود.

در دیدار وزرای خارجه، طرفین در خصوص موضوعات دوجانبه و آخرین تحولات سوریه، مهاجرین، موضوعات منطقه‌ای، تاکید بر ادامه و تقویت روند آستانه، افزایش همکاری‌های اقتصادی، مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی سوریه، همکاری در سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان ملل متحد و بحران یمن گفت‌وگو کردند.

ظریف در این دیدار بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح فعالیت‌های نشست آستانه برای پیگیری روند سیاسی در سوریه، برگزاری اجلاس سران سه کشور ایران ، روسیه و ترکیه در تهران را در همین راستا برشمرد.

ولید المعلم نیز ضمن قدردانی از حمایت ‌های جمهوری اسلامی ایران از سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی، خواهان ادامه حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران شد.

در دیدار ظریف با عماد خمیس نیز وزیر امور خارجه کشورمان پیروزی های اخیر جبهه مقاومت را تبریک گفت و اظهار داشت: مردم و دولت سوریه به دنبال این پیروزی‌ها به سمت بازسازی کشور خود حرکت خواهند کرد.

عماد خمیس نخست وزیر سوریه نیز ضمن تشکر از حمایت‌های کشورمان گفت: با مشارکت و همکاری کشورهای دوست به ویژه جمهوری اسلامی ایران و روسیه و شرکت‌های خصوصی این کشورها بازسازی را دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: ما همچنین از مشارکت شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه دمشق استقبال می‌کنیم.

ظریف نیز از مشارکت شرکت‌های خصوصی ایرانی در بازسازی سوریه استقبال کرد و وظایف سفارتخانه‌های ایران و سوریه را تسهیل حضور شرکت‌های خصوصی ایرانی خواند.

*سفر به آنکارا

به گزارش فارس، سفر ظریف به دمشق به دعوت ولید المعلم انجام شده است. ظریف هفته‌ای که گذشت نیز سفری چند ساعته و از پیش اعلام نشده به ترکیه داشت و با اردوغان رئیس جمهور و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه این کشور درباره مسائل دوجانبه، تحولات منطقه به ویژه اوضاع سوریه و نشست تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه ایران امروز (دوشنبه) در بدو ورود در جمع خبرنگاران درباره هدف از این سفر گفت: بحث‌ پیروز‌ی‌های مقاومت بر تلاش‌‌های استکبار و نیروهای افراطی برای ایجاد مشقت برای مردم سوریه و شکست حرکت‌های استکباری بحث امروز دنیا است.

ظریف تصریح کرد: باید تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و همه اقوام و گروه‌ها به عنوان یک مجموعه در سوریه روند بازسازی را شروع کنند و آوارگان به خانواده‌های خود بازگردند و باقیمانده تروریست‌ها در مناطق باقیمانده در ادلب پاک شوند و منطقه در اختیار مردم سوریه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در آستانه اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه لازم است در این زمینه‌ها با دوستان سوری صحبت کنیم و سیاست‌های رسیدن به یک راه‌حل نهایی در سوریه از مسیر سیاسی که در آستانه مورد توجه قرار خواهیم داد را بررسی کنیم.

قرار است شانزدهم شهریور ماه نشست سران ایران، روسیه و ترکیه درباره روند آستانه و تحولات سوریه در تهران برگزار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار