معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی گفت: مدارس نوساز کاملا به سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی استاندارد مجهز است، اما برخی مدارس قدیمی هنوز در این زمینه مشکل دارند.
کد خبر: ۶۵۲۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹ 09 September 2018

به گزارش تابناک : داریوش ورناصری معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی درباره آخرین وضعیت مدارس کشور در آستانه بازگشایی مدارس گفت: طبیعی است که بیشترین حجم تحویل کلاس های درس و پروژه های آموزشی و پرورشی مربوط به ابتدای سال تحصیلی می شود و ما هم در مهرماه تعداد قابل توجهی فضای آموزشی، ورزشی و پرورشی را به مناطق مختلف در سراسر کشور تحویل می دهیم که همه آنها مجهز هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان مدارس کشور مشکلات سرمایشی و گرمایشی آنها برای سال جدید حل شده است، بیان کرد: ما مدارس نوسازی که تحویل مناطق می دهیم کاملا مجهز هستند. هم از نظر امکانات اداری و کلاسی و هم از نظر وسایل گرمایشی و سرمایشی. می ماند تعدادی از مدارسی که دایر هستند و ممکن است سیستم گرمایشی و سرمایشی آنها استاندارد نباشد. همکاران بنده در سراسر کشور متناسب با اعتبارات ملی و استانی نسبت به تجهیز این مدارس اقدام کرده اند و استانداردسازی سیستم حرارتی مدارس یکی از اولویت های ماست. اما حجم بودجه ما جوابگوی این میزان نیاز ما نیست برای همین بخش هایی از این استانداردسازی هنوز باقی مانده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس همچنین درباره ساماندهی سرویس های بهداشتی مدارس نیز بیان کرد: در این بخش هم مدارس نوساز ما کاملا از این مشکل مرتفع هستند اما در مدارس دایر و قدیمی ما از محل اعتبارات تعمیرات جزئی بخشی از این ساماندهی را انجام می دهیم و بخشی را نیز خود مناطق آموزش و پرورش ورود می کنند تا مشکلات را حل کنند. ما تا جایی که مقدور باشد در این زمینه ورود می کنیم اما هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. امیدواریم یک روزی اعتبارات ما مناسب نیازمان باشد و خیرین هم ورود بیشتری به این موضوعات داشته باشند.

ورناصری در ادامه با تشکر از زحمات دولت و نمایندگان مجلس برای تسهیل در کمک های مالی به آموزش و پرورش خصوصا در بخش نوسازی، بیان کرد: نیاز ما در بخش نوسازی مدارس بسیار زیاد است و اعتباراتی که ابلاغ می شود پاسخگوی نیاز در سطح کشور نیست. متاسفانه با استانداردها فاصله زیادی داریم.

استاندارد فضای آموزشی باید ۸.۴ مترمربع به ازای هر دانش آموز باشد

وی اضافه کرد: در کشور میانگین سرانه دانش آموزی ۵.۲ مترمربع به ازای هر دانش آموز است در حالی که استاندارد واقعی باید ۸.۴ مترمربع باشد. در واقع به ازای هر دانش آموز ما سه متر مربع کمبود داریم که اگر این سه متر را در جمعیت ۱۴ میلیونی دانش آموزان ضرب کنید و برای هر متر مربع هزینه ۱ میلیون و نیم را در نظر بگیرید می بینید که چه عدد بزرگی در می آید که آن عدد نیاز واقعی ماست که طبیعتا تامین آن از عهده دولت و خیرین در فاصله زمانی کوتاه بر نمی آید.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس تاکید کرد: نکته بدتر این است که در برخی استان ها استاندارد از ۵.۲ هم پایین تر است و طبیعی است رسیدن به استاندارد ۸.۲ در است استان ها بسیار کار پر هزینه اما ضروری است.

وی سرانه فضای آموزشی پایتخت را نزدیک به ۴.۹۲ ذکر کرد و گفت: در پایتخت به رغم اینکه برخی تصور می کنند سرانه آموزشی خوب است اما از سرانه کشور پایین تر است. تراکم دانش آموزی در پایتخت زیاد است و شهرهای اقماری اطراف هم هر روز متراکم تر می شود. همه اینها دست به دست هم داده تا سرانه پایتخت کاهش پیدا کند. البته در اکثر کلان شهرها این مشکل وجود دارد.  

ورناصری با بیان اینکه با دقت جانمایی فضاهای آموزشی صورت می گیرد، اظهار کرد: در ساخت مدارسی که در شهرهای رخ می دهد حتما با دقت زیاد جانمایی صورت می گیرد و هیچ سرانه آموزشی اضافه ای وجود ندارد. در برخی مناطق روستایی اما ممکن است این اتفاق رخ بدهد که به خصوص نقاطی که عشایری هستند و مردم مهاجرت می کنند و یا تعداد دانش آموزان کم است، برخی مدارسی که ساخته شده دیگر دانش آموز نداشته باشد یا تعدادش محدود شود. البته این موارد به ندرت در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: سازمان نوسازی مدارس برای سال تحصیلی جدید آماده پذیرایی از دانش آموزان و همچنان در تلاش برای جبران مشکلات این بخش است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار