نشریه آمریکایی نوشت وزیر خارجه سابق آمریکا به خاطر مخالفت جدی با حمله عربستان و امارات به قطر، مورد غضب ولی‌عهد سعودی قرار گرفته و نهایتاً با تلاش‌های لابی شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج‌فارس در آمریکا، از کار بر کنار شد.
کد خبر: ۶۵۲۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 09 September 2018

به گزارش تابناک : نشریه آمریکایی «اینترسپت» با تکیه بر اطلاعات منابع داخلی و خارجی خود، پرده از راز اخراج ناگهانی اولین وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برداشته است.

ساعت 8 و نیم صبح روز 22 اسفند سال گذشته بود که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا و دیگر مردم این کشورش، با خواندن مطالب منتشر شده در صفحه شخصی ترامپ در توئیتر، از برکناری وزیر خارجه ایالات متحده باخبر شدند.

حالا اینترسپت گفته که این برکناری، با حمایت تیلرسون از حکومت قطر در برابر طرح مخفیانه عربستان و امارات برای حمله نظامی به این کشور رابطه‌ای مستقیم داشته است.

پیش از این هم البته نیویورک‌تایمز گفته بود که سفیر امارات در آمریکا، سه ماه پیش از برکناری ناگهانی تیلرسون، از تصمیم ترامپ برای برکناری وی باخبر بوده است.

به نوشته اینترسپت، در تابستان سال گذشته، تیلرسون پس از اطلاع از طرح مخفیانه عربستان و امارات برای حمله به قطر، طی تماس‌های مکرر با مقامات عربستان، در خصوص عواقب این حمله به آنها هشدار می‌دهد؛ وزیر خارجه اخراجی آمریکا از «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا هم می‌خواهد که با هم‌لباسی‌های خود در وزارت دفاع عربستان تماس گرفته و هشداری مشابه بدهد.

این هشدارها کارگر می‌افتد و عربستان و امارات از بیم مخودش شدن روابط با آمریکا، از حمله صرف‌نظر می‌کنند اما «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «محد بن زاید» شاهزاده اماراتی، در صدد برکناری وزیر خارجه آمریکا برمی‌آیند؛ این خبر را یکی از اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا و یک منبع نزدیک به خانواده سلطنتی قطر تأیید کرده‌اند.

طرح سری عربستان و امارات که دستگاه اطلاعاتی قطر به موقع از آن باخبر می‌شود، بر پایه حمله نیروهای زمینی دو کشور به خاک قطر و پیش‌روی 70 کیلومتری در این کشور کوچک طرح‌ریزی شده بوده است؛ قرار بوده که نیروهای سعودی بدون نزدیک شدن به پایگاه هوایی «العدید» متعلق نظامیان آمریکا، به سمت دوحه پیش بروند.

هنوز از قصد تیلرسون برای مقابله با طرح مشترک عربستان و امارات گزارش معتبری در دست نیست اما آنچه رابطه نزدیک وی با قطری‌ها به هنگام حضور در هیئت مدیره شرکت نفتی اکسون موبیل، مسئله‌ای علنی و آشکار است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار