معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان مطرح کرد:
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: قاچاق دارو و کالای بهداشتی، یکی از چالش های بزرگ حوزه های مختلف بر سلامت جامعه است که عوارض جبران ناپذیری بر سلامت شهروندان دارد.
کد خبر: ۶۵۳۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶ 09 September 2018
به گزارش تابناک اصفهان؛ حمیدرضا بنفشه، اظهار کرد: از مهمترین خطرهای مصرف این گونه فراورده ها آسیب به قسمت های مختلف بدن از جمله پوست، مو و چشم در کوتاه مدت و افزایش استعداد ابتلا به بیماری های کبدی و کلیوی و حتی سرطان در بلندمدت به دلیل وجود فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و کادمیوم است.
 
وی افزود: متاسفانه عرضه محصولات قاچاق در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی به دلیل قیمت پایین، گرایش به استفاده از این مواد را افزایش داده است که باید در زمینه مبارزه با قاچاق فراورده های سلامت محور و هم‌چنین آگاهی از روش های استعلام و اطمینان به سلامت محصولات وارداتی فرهنگ سازی مناسب صورت گیرد.
 
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: این فراورده ها به دلیل اینکه خارج از مسیر قانونی وارد کشور می شوند تحت هیچ گونه نظارت بهداشتی قرار ندارند و در حقیقت دارای هویت جعلی هستند و شاخص هایی چون مواد تشکیل دهنده و شرایط تولید محصول کاملا مبهم و نامشخص است. 
 
وی خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت با راه اندازی سامانه رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت کالای سلامت وارداتی به نشان www.ttac.ir گام مهمی در جهت مبارزه با قاچاق و حفظ سلامت آحاد مردم برداشته است.
 
بنفشه با اشاره به روش های استعلام برچسب کالاهای بهداشتی، افزود: ارسال کد 16 رقمی از طریق سایتwww.ttac.ir، به شماره پيامک ۲۰۰۰۸۸۲۲ یا تلفن گویا ۰۲۱۶۱۸۵ و بارکد مندرج بر روی برچسب  (QR)با استفاده از نرم افزار قابل نصب بر روی تلفن های همراه هوشمند است.
 
وی گفت: تغییرات نرخ ارز ممکن است منجر به پدیده قاچاق معکوس دارو و تجهیزات پزشکی شود، بنابراین اقدامات لازم برای پیشگیری و برخورد با این پدیده انجام شده است.
 
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان تاکید کرد: فرآورده های دارویی و مکمل ها  فقط باید از داروخانه ها و مراکز فروش فراورده های آرایشی و بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت یا فروشگاه های مجاز با داشتن شناسه اصالت کالا خریداری شود. 
 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار