مدیر طرح ساماندهی ناژوان شهرداری اصفهان گفت: برای حفظ ناژوان برنامه کوتاه‌مدت سال 97 و برنامه میان‌مدتی شامل احداث کلکتور فضای سبز ناژوان، احداث تصفیه‌خانه لوکال پساب و مخازن ذخیره آب فضاهای سبز در نظرگرفته شده است.
کد خبر: ۶۵۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹ 11 September 2018

به گزارش تابناک : حسن شفیعی صبح امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: طی سالیان گذشته با پیش‌بینی کمبود آب از آنجایی که حرف اول در نگهداری ناژوان را آبیاری این مجموعه می‌زند که خواسته مردم اصفهان هم هست، برای حفظ ناژوان برنامه کوتاه‌مدت سال 97 و برنامه میان‌مدتی شامل احداث کلکتور فضای سبز ناژوان، احداث تصفیه‌خانه لوکال پساب و مخازن ذخیره آب فضاهای سبز در نظرگرفته شده که اگر این برنامه‌ها اجرا نشود ناژوان از فرصت به یک تهدید تبدیل خواهد شد، است.

وی افزود: ناژوان فراتر از یک پارک، هویتی است که در تاریخ شهر اصفهان وجود داشته و باید این هویت حفظ شود اولین موضوع حفظ باغات و فضای سبز است، همیشه اولین اولویت مدیریت طرح ساماندهی ناژوان حفظ فضای سبز و باغات منطقه ناژوان است و در همین راستا قدم‌هایی برداشته شده است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان شهرداری اصفهان گفت: بیش از 55 درصد از دبی آب چاه‌های ناژوان خشک شده و به کمتر از نصف رسیده و نزدیک به 80 درصد چاه‌ها رو به خشکی است، بیش از 600 هزار اصله درخت و درختچه در ناژوان وجود دارد که به نسبت جمعیت اصفهان هر سه نفر از شهروندان یک درخت در ناژوان دارند که حدود یک‌سوم آن در تملک و حوزه نگهداری شهرداری اصفهان است.

وی اضافه کرد: بستر حاشیه رودخانه زاینده‌رود میزان کمی خاک دارد و عمق خاک به 4 متر می‌رسد که زیران بستر شنی رودخانه است و در زمان جاری بودن زاینده‌رود درختان نیاز به آبیاری نداشتند، اکنون با آبیاری درختان آب سریعاً به بستر شنی می‌رسد و به گونه‌های پر آب مثل بید و چنار که بالاترین میزان نیاز آبی را دارد و نسبت به گرمی و اشعه خورشید بسیار حساس هستند، آسیب‌های جدی وارد شده، و دلیل خزان زودرس شهر می‌شوند.

شفیعی تصریح کرد: اگر به ناژوان که در غرب ورودی اصفهان قرار دارد آسیبی وارد شود، تأثیر زیادی بر آب و هوای اصفهان و مناطق مشرف بر آن شامل منطقه 1، 5، 13 و 9 خواهد داشت و آب و هوی سالم‌تر کمتری را مشاهده خواهند کرد، در برنامه کوتاه‌مدت مجموعه آبیاری ناژوان با حساسیت بالایی که دارد بعضاً با تانکر آب انتقال داده شده، به عنوان مثال با بیش از 20 دستگاه تانکر و تریلیر در ماه گذشته آب انتقال داده شده است.

وی ادامه داد: با چال کودها و انجام دریل هول، سم‌پاشی، اسید هومیک و محلول‌پاشی در ناژوان سعی شده شرایط امسال با وضعیت بحرانی پشت سر گذاشته شده و این درخواست چند میلیون شهروند است که نگاه مسؤولان باید به ناژوان تغییر یابد.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان شهرداری اصفهان توضیح داد: تمامی منشأ مادی‌های شهر اصفهان از ناژوان است، بیش از 300 مادی در شهر هست که بیش از 52 کیلومتر آن‌ها در شهر اصفهان است و نیاز بالایی به آب دارند تا درختان کهنسال حاشیه آن‌ها دچار خشکی نشوند، اگر منشأ مادی‌ها در ناژوان بسته شود تهدیدی برای آینده مسائل زیست‌محیطی خواهد بود و نیازمند است که بیشتر به این مسأله پرداخته شود.

*40 کیلومتر از مادی‌های اصفهان شبکه‌گذاری شد

وی تأکید کرد: بیش از 40 کیلومتر از مادی‌ها لوله‌گذاری و شبکه‌گذاری آب شده ولی با توجه به میزان کم آب و جاری نبودن آن در مادی‌ها به شکل قدیم آب‌رسانی به خوبی انجام نمی‌شود، اما همین حرکت قدم قابل‌توجهی است که در صورت جاری شدن آب کافی می‌توان آب‌رسانی خوبی در شهر انجام داد.

شفیعی بیان داشت: بودجه منطقه ناژوان از طرف شهرداری و خدمات شهری و شهرداری مرکزی برای اجرای برنامه‌های میان‌مدت پیش‌بینی ‌شده، هزینه‌های میلیاردی کلکتور آب فضای سبز که دو مخزن آن در سال گذشته افتتاح شد و دو مخزن در سه و چهار در دستور کار امسال با هزینه بالغ بر 3 میلیارد تومان قرار دارد و مجوز حریم بستر آن‌ها از آب منطقه‌ای گرفته شده است، نیاز به مساعدت‌های بیشتری دارد و اگر طی دو سال این طرح انجام شود نیاز آبی ناژوان از بین خواهد رفت.

*حفظ باغات اولویت مجموعه ناژوان است

وی خاطرنشان کرد: قویی‌ترین نظارت‌ها برای عدم ساخت و ساز و تغییر کاربری در مجموعه ناژوان هست و امکان صدور پروانه در منطقه ناژوان وجود ندارد، هدف اولیه حفظ باغات و تمامی اراضی ناژوان است، اما باغات طبیعتاً در حوزه کاری شهرداری نیستند و جهاد کشاورزی هم دران دخیل است، هرجایی جهاد کشاورزی یا کشاورزان طرحی داشتند که شهرداری توان همراهی داشته باشد؛ همراهی می‌شود اما برای سیاست‌های کلی حفظ باغات باید جهاد کشاورزی و استانداری ورود پیدا کنند و پیشنهاد‌های باغداران شنیده شود.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان شهرداری اصفهان ابراز کرد: دو گونه از درختان ناژوان دچار آسیب و خزان زودرس شده اما کارشناسان آن را قابل برگشت تشخیص دادند و با سرد شدن هوا سبزینگی در آن‌ها دیده شده اما چون آبیاری خوبی انجام نشده دچار آسیب شده‌اند، در حالی که آمار آسیب‌ها بیشتر شده آمار خشک شدن کم است، اما درختان در معرض آسیب‌های خاص خودشان مانند آفات طبیعی هستند، هرچقدر آبیاری دچار مشکل شود درختان زودتر پذیرای آفات خواهند بود.

*کاشت گونه‌های مقاوم شروع شده

 وی در خصوص کاشت گونه‌ها تصریح کرد: گونه‌های بید و چنار از دو سال قبل کاشته نشده تا گونه‌های جدید با نیاز آب کمتر و مقاومت بیشتر کاشت شود، حذف چمن هم زیاد شده و گونه‌های جدید در حال اضافه شدن است، کاشت گل‌های فصل هم به جز در مناطق گردشگری به حداقل رسیده است.

شفیعی اظهار کرد: دو تفکر در خصوص ناژوان وجود دارد، یکی این‌که باید گردشگری در ناژوان توسعه پیدا کرده و اصلاح شود، تفکر دیگر معتقد است باید اهمیت بیشتری برای حفظ فضای سبز قائل شد، اراضی ناژوان در حریم شهر اصفهان است و اجازه احداث خیابان جدید و تعریض خیابان‌های موجود مجوز شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی را لازم دارد، اگر این اتفاق بیفتد به نوعی می‌تواند تهدیدی باشد که با عبور مرور خودرو مشکلاتی در حوزه زیست‌محیطی و آلودگی هوا به وجود آید.

وی بیان داشت: در معابر ناژوان در حد استفاده از پارکینگ‌های بزرگ آن گسترش ایجاد شده، پیشنهادی که هنوز هدف قرار نگرفته این است که چون بیش از 20 ورودی به این منطقه وجود دارد این معابر مسدود شود و در ابتدای ورود بعد از ایجاد پارکینگ و مردم از کالسکه و دوچرخه که آلودگی به دنبال ندارد برای عبور و مرور داخل ناژوان استفاده کنند که البته اجرای آن دشوار است چون عبور کشاورزان دچار مشکل می‌شود.

*امنیت کامل در مجموعه ناژوان برقرار است

مدیر طرح ساماندهی ناژوان شهرداری اصفهان تأکید کرد: امنیت کامل در محور گردشگری ناژوان برقرار است، جاده‌های سلامت اما شاید قسمت‌هایی انتهایی آن باید به لحاظ امنیت بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، اعمال محدودیت در ورودی و مسیرهای پارک جنگلی ناژوان برعهده شهرداری نیست و تصمیمات آن از طرف نیروی انتظامی گرفته می‌شود که آن هم طی ساعت‌های آخر شب اتفاق می‌افتد، این موضوع پیگیری خواهد شد تا شرایط کنترل شود و جای مسدود کردن راه‌ها را بگیرد.

وی افزود: طرح باغ هزارتو به دلیل کمبود آب با تأمل بیشتری پیش می‌رود و با ایجاد تصفیه‌خانه و تأمین آب این طرح به ناژوان اضافه خواهد شد، باغ رویش هم طرح جالبی بود که با استقبال مردم مواجه شد، به این صورت که در باغ‌های تملک شده توسط شهرداری، شهروندان یک نهال به اسم فرزند خود در ناژوان دارند، این نهال کدگذاری می‌شود و اقدامات شهرداری در مورد آن در سایت به صورت آنلاین اطلاع‌رسانی می‌شود، بیش از 370 نهال از زمان شروع این طرح کاشته شده اما به دلیل اینکه اراضی بعدی ابرشانی نشده تبلیغ بیشتری انجام نگرفته است.

شفیعی یادآور شد: با برخورد از طرف عوامل مجموعه ناژوان آتش‌سوزی‌ها طی سال قبل و امسال کمتر شده تا آلودگی دود آتش‌ها مردم منطقه را اذیت نکند، حدود 70 نیرو تا نیمه‌شب در مجموعه مشغول سرکشی و خاموش کردن آتش بودند و این کار می‌طلبد که مردم حساسیت ناژوان را درک کنند تا تغییرات خاصی در ناژوان اعمال نشود، یکی از دلایل محدودیت در عبور و مرور مجموعه همین است.

* مراکز گردشگری این مجموعه جزو مناطق برتر کشور است

وی با اشاره به حوزه گردشگری ناژوان گفت: مراکز گردشگری این مجموعه جزو مناطق برتر کشور است، آکواریوم، باغ پرندگان، جاده سلامت، باغ خزندگان، مجموعه صدف‌ها، باغ پروانه‌ها، شهربازی و تله سیژ، قایقرانی خانواده و... در سطح کشور مطرح و زبانزد خاص و عام هستند، حتی آمار بازدید از منطقه ناژوان با آمار مراکز گردشگری متفاوت است، به دلیل وجود مسائل اقتصادی سعی شده قیمت بلیت‌ها با تعرفه‌های پایین برای این مراکز در نظر گرفته شود تا فرصت بازدید برای شهروندان بیشتری ایجاد شود.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان شهرداری اصفهان آمار داد: در ایام نوروز همزمان با اجرای طرح ستاد نوروزی بیش از 400 هزار نفر از این مراکز گردشگری بازدید داشتند و این آمار در طول سال تا شهریور خوب است، از مهرماه به بعد بازدیدهای گروه‌های دانش‌آموزی شروع می‌شود و در مجموع بالغ بر یک میلیون و 300 هزار نفر در سال از این مراکز بازدید دارند.

*170 هزار نفر از برنامه‌های فرهنگی مجموعه ناژوان بهره‌مند شدند

وی در ادامه توضیح داد: سعی شده علاوه بر مراکز گردشگری در زمینه‌های ورزشی هم ورود پیدا کرده و زمین‌های ورزشی خوبی ایجاد شود، جاده‌های سلامت و در حاشیه آن برنامه‌های فرهنگی مانند سلسله برنامه‌هایی تحت عنوان ناژوان دوست‌داشتنی، ایستگاه بازی، جنگ شادی، سوت شادی، برنامه شهروندان ارشد مخصوص کسانی که پا به سن گذاشتند، برنامه برای بیماران خاص و همایش پیاده‌روی ادارات مختلف برگزار شده است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان شهرداری اصفهان اضافه کرد: تعداد نفراتی که از این برنامه‌های فرهنگی استفاده کردند نزدیک به 170 هزار نفر است و بین 3 تا 7 درصد آمار بازدید را گردشگران خارجی شامل می‌شوند که باید سعی شود با خدمت‌رسانی بهتر این آمار افزایش یابد.

*آنفلوآنزا به باغ پرندگان راه پیدا نکرد

شفیعی توضیح داد: بیش از سه هزار پرنده در باغ پرندگان وجود دارد که تخم‌گذاری آن‌ها به مرکز تکثیر انتقال داده می‌شود و الان نیاز باغ از این مرکز تأمین می‌شود، از بیش از 600 قطعه پرنده نادر و کمیاب تعدادی از گونه‌های نادر در همین مرکز تکثیر شده‌اند، در زمان شیوع آنفلوآنزای پرندگان هیچ مورد از این بیماری در باغ پرندگان گزارش نشد.

وی ابراز کرد: به دلیل اینکه جنس آب تغییر کرده است، گونه‌ها هم دچار تغییر می‌شوند، برخی درختان قدیمی مانند چنار مرتضی علی در حاشیه مادی‌ها که به جهت تغییرات نوع آب و بالا رفتن سختی آب دچار آسیب می‌شوند، گونه چنار قابل‌برگشت هست، این چنار جایی است که مردم نسبت به آن حساسیت دارند، مراقبت‌ها انجام می‌شود و تانکر آب مخصوص تعبیه شده اما دچار آسیب شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار