تنها 40 درصد از نوشت‌افزار در اصفهان اجناس تولید داخل را تشکیل می‌دهند، در حالی که قیمت‌ لوازم‌التحریر ایرانی عمدتاً از جنس خارجی آن ارزان‌تر است.
کد خبر: ۶۵۴۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳ 12 September 2018

به گزارش تابناک : بازار نوشت‌افزار این روزها با دیگر ماه‌های سال متفاوت است و با نزدیک شدن به مهرماه تب و تاب دیگری پیدا کرده است.

در حالی که قدرت خرید والدین برای تأمین نیاز لوازم‌التحریر فرزندان خود کاهش یافته ولی حساسیت‌ها در بین خانواده‌های مرفه و دانش‌آموزان مدارس غیردولتی در خرید لوازم‌التحریر خارجی بیشتر و مشهودتر شده، به طوری که بازار به اصطلاح فخرفروشی و مسابقه «ست کردن لوازم‌التحریر»، دامن‌گیر دانش‌آموزان شده است.

خانواده‌ها باید پابه پای متولیان فرهنگی در از بین بردن چنین دیدگاه‌هایی پیش‌قدم بوده و اجازه ندهند فرزندان آنها بدون این که به سطح کیفی آموزش علمی در مدارس بپردازند، درگیر ظواهر امر گرفتار شوند.

طراحی و خلق شخصیت‌های مختلف ایرانی بسیار هزینه‌بر است و با این سبک حمایت از بخش خصوصی، فاصله و زمان رقابت با تولیدکنندگان خارجی بیشتر می‌شود.

کج‌سلیقگی در معرفی کاراکترهای ایرانی

بدسلیقگی یا کج‌سلیقگی در معرفی کاراکتر و شخصیت‌های ایرانی نیز عامل مهمی است که در تولید و معرفی نوشت‌افزار ایرانی توجهی به آن نمی‌شود و از جذابیت لازم برخوردار نیست.

از سوی دیگر در شرایط فعلی برای رونق لوازم‌التحریر ایرانی-اسلامی حمایت رسانه‌ها امری لازم و ضروری است، کاری که غرب روی آن سرمایه‌گذاری کرد و در حال حاضر نتایج آن را مشاهده می‌کند.

با وجود این که وزارت آموزش و پرورش ورود لوازم التحریر غیرایرانی و غیراسلامی به مدارس را ممنوع کرده اما همچنان شاهد توزیع آن در فروشگاه‌های سطح شهر اصفهان هستیم، دستورالعملی که نتوانست تاثیری چندانی روی سلیقه مخاطب و بازار کشور بگذارد.

سهم ناچیز نوشت‌افزار ایرانی در بازار اصفهان

اگرچه برخی از تولیدکنندگان داخلی طرح‌های ایرانی را وارد بازار کرده‌اند اما همچنان عرصه رقابت آن‌ها با لوازم‌التحریر خارجی تنگ است؛ این را به راحتی با گشت و گذاری در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های لوازم‌التحریر می توان مشاهده کرد که چگونه این محصولات لوکس، دانش‌آموزان را فریب می‌دهد و گویا قرار نیست آبی بر این بازار آتشین و داغ لوازم‌التحریر خارجی ریخته شود.

اکبر چیت‌ساز رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان می‌گوید: تنها 40 درصد از نوشت‌افزار در اصفهان اجناس تولید داخل را تشکیل می‌دهند، در حالی که قیمت‌ لوازم‌التحریر ایرانی عمدتاً از جنس خارجی آن ارزان‌تر است.

علاوه بر ترغیب دانش‌آموزان به خرید نوشت‌افزار خارجی، برخی از مدارس اقدام به فروش اقلام غیر ایرانی در مدارس می‌کنند که این اقدام با حمایت از کالای ایرانی مغایرت دارد.

ماجرای نمایشگاهی که توقیف شد

چیت‌ساز در این رابطه اذعان دارد: حرف معلمان برای دانش‌آموزان حجت است و هنگامی که یک معلم شاگردان خود را به خرید کالای خارجی با یک برند خاص تشویق می‌کند، چه کاری از دست ما برمی‌آید؟ آموزش و پرورش ناحیه 3 اصفهان با صدور اطلاعیه‌ای به تمامی مدارس ابلاغ کرده تا دانش‌آموزان اجناسی که در یک نمایشگاه زیر نظر این ناحیه عرضه می‌شوند را خریداری کنند.

این در حالی است که براساس ابلاغ وزیر آموزش و پرورش، توزیع هرگونه کتاب کمک‌درسی و لوازم‌التحریر در مدارس ممنوع است.

اما اکبر بیات رئیس اداره پشتیبانی و تدارکات اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان از توقف این نمایشگاه خبر داده و تأکید می‌کند: آموزش و پرورش هیچ‌گونه مجوزی برای فروش نوشت‌افزار نداشته و تنها صنف اتحادیه مربوطه این مجوز را دارد، بنابراین با برپایی هرگونه نمایشگاه برای فروش نوشت‌افزار توسط آموزش و پرورش مخالف هستیم.

وظیفه آموزش و پرورش فرهنگ‌سازی برای خرید کالای ایرانی است و تأمین کالا بر عهده اتحادیه فروشندگان کتاب و لوازم‌التحریر است.

بیات در این باره تصریح دارد: کمیته مدرسه فرهنگ‌ساز در جهت ترویج کالای ایرانی با عنوان «کالای ایرانی، مدرسه فرهنگ‌ساز» در اداره کل آموزش و پرورش و نواحی این اداره کل تشکیل شده که وظیفه متقاعد کردن خانواده‌ها و دانش‌آموزان در جهت خرید کالاهای ایرانی را دارد.

حمایت از کالای ایرانی صرف دستورالعمل‌ ابلاغی نیست

طبیعی است که فرهنگ‌سازی برای ترویج و ترغیب دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای خرید کالای ایرانی کار مشکلی است و به این زودی‌ها جواب نمی‌دهد، بنابراین اثربخشی این کار در شرایط فعلی زمان‌بر است.

مسؤول اداره فنی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان یادآور می‌شود: ترویج کالای ایرانی به کلیه مدارس استان اصفهان ابلاغ شده اما تا پیش از فصل آغاز مدارس، گستردگی تبلیغات آموزش و پرورش برای ترغیب دانش‌آموزان به خرید کالای ایرانی هنوز ملموس نیست.

او ادامه می‌دهد: پس از برگزاری جلسه‌ای با شرکت‌های تعاونی مصرف استان اصفهان، به آنان ابلاغ شد تا از فروش و عرضه هرگونه کالای خارجی خودداری کنند؛ سیاست آموزش و پرورش و اعتقاد قلبی یکایک ما به عنوان یک ایرانی خرید کالای تولید داخل است و صرف دستورالعمل‌های ابلاغی نیست.

عواقب استفاده بی‌رویه از کالاهای خارجی

انجمن نوشت‌افزار ایران متشکل از کلیه کارخانه‌های تولید لوازم‌التحریر ایرانی است که همواره آمادگی خود را جهت توسعه و ترویج کالای ایرانی اعلام کرده است.

بیات از انعقاد قرارداد آموزش و پرورش استان اصفهان با این انجمن خبر می‌دهد و ابراز دارد: پس از انعقاد این قرارداد مقرر شد براساس فرهنگ و قدرت خرید هر منطقه از اصفهان، نوشت‌افزار مورد نیاز دانش‌آموزان تأمین شود که کلیه سفارشات در یک قالب نمایشگاه در معرض دید علاقه‎مندان قرار گرفت.

اگر عواقب استفاده بی‌رویه از کالاهای خارجی نیز برای دانش‌آموزان تبیین و تشریح شود که با خرید هر محصول خارجی باعث بیکاری یک کارگر ایرانی می‌شوند، این امر موجب می‌شود دانش‌آموزان به استفاده از نوشت‌افزار ایرانی ترغیب شوند.

تولیدکنندگان ذائقه مهرماهی‌ها را تأمین کنند

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان معتقد است: کیفیت مدادرنگی ایرانی اگر بهتر از مدادرنگی خارجی نباشد، کمتر از آن نیست؛ اکثر دفترهایی که در بازار عرضه می‌شود ایرانی و تولید داخل هستند اما مداد، خودکار، خودنویس، روان‌نویس، مداد نوکی(فشاری)، پاک‌کن، تراش، غلط‌گیر و دیگر لوازم مرتبط با تحریر عمدتاً در قبضه چین است.

لوازم‌التحریر خارجی و چینی حاشیه سود بالاتری برای فروشندگان این صنف دارد و ترویج کالای ایرانی مورد نیاز تحصیل دانش‌آموزان نیازمند فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌هاست.

با ممنوعیت ورود لوازم‌التحریر شخصیت‌های کارتونی خارجی تنها برخی از تولیدکنندگان داخلی به فکر طراحی شخصیت‌ها و اسطوره‌های ایرانی افتاده‌اند که البته تولیدکنندگان باید ذائقه مهرماهی‌ها را در نظر گرفته و نیاز آنان را بر مبنای طراحی ایرانی تأمین کنند.

افزایش قیمت دفتر ربطی به نرخ دلار ندارد

چیت‌ساز تأکید دارد: چاپخانه‌های زیرزمینی در اصفهان اقدام به تولید دفاتری با تصاویر شخصیت‌های کارتونی غیر ایرانی می‌کنند؛ نوشت‌افزار ایرانی موجود در بازار عمدتاً از شهرهای تهران، یزد و باختران وارد اصفهان می‌شوند.

او اضافه می‌کند: دلار 4200 تومانی به فروشندگان کاغذ تعلق گرفته و بر همین اساس افزایش 30 درصدی قیمت دفتر و کتاب ربطی به نرخ دلار نداشته و به دلیل افزایش دستمزد و بیمه کارگران است.

وزارت آموزش و پرورش با اعمال فشارها و ارتباطات نباید اجازه دهد که لوازم‌التحریر خارجی در حجم انبوه وارد کشور شود؛ خانواده‌ها نیز برای این که از واحدهای تولیدی داخلی حمایت کنند، باید به فرزندان خود بیاموزند که استفاده از نوشت‌افزار داخلی باعث رونق تولید و اشتغال برای برادران و پدران خود شده و از حجم انبوه بیکاری در کشور کاسته می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار