كارشناس مسائل آمريكا گفت: با اسناد و مداركي كه تا به حال ارائه شده،احتمال استيضاح ترامپ خیلی کم است.
کد خبر: ۶۵۴۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 13 September 2018

به گزارش تابناک : برهی شنیده ها حاکی از احتمال استیضاح دونالد ترامپ،رئیس جمهور وقت آمریکا است. از سال 2014 و با به قدرت رسیدن وی، حاشیه های زیادی دال بر تبانی با دولت روسیه در روند انتخابات یا پرونده‌های تخلف در جریان آن، به گوش می رسد. اما تازگی و با توجه به رفتار و اقدامات رییس جمهور آمریکا مبنی بر قانون شکنی‌ها و مشکلاتی که برای سایرکشورها و حتی خود آمریکا ایجادکرده، احتمال استیضاح وی شدت گرفت. حال این سوال پیش می‌آید که اساسا آیا این احتمال استیضاح وجود دارد؟ در صورت استیضاح، چقدر لابی های ترامپ موثر هستند؟ و افکار مردم آمریکا در حال حاضر به چه سمتی گرایش دارد؟ 

اميرعلي ابوالفتح با بيان اينكه مسئله استيضاح ترامپ بايد از دو منظر بررسی شود، گفت:  اگر با توجه به شرایط موجود و مبتنی بر اسناد، مدارك و پرونده‌هايی كه تا كنون ارائه و تشكيل شده را بررسی كنيم، احتمالی برای استيضاح  وجود ندارد، اما اگر فرض را بر اين بگذاريم كه  ادامه تحقيقات، كه به رياست رابرت مولر در حال انجام است، اتهامات تبانی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با روس ها در سال ٢٠١٦ و ناديده گرفتن قوانين انتخاباتی كه در پرونده مطرح شده را تایید کند، احتمال طرح استيضاح وجود دارد.

وی در رابطه با مراحلی كه در رابطه با روسای جمهور به استيضاح منجر می شود، افزود: ابتدا بايد عليه رئيس جمهور طرح دعوا و كيفر خواست صادر شده و كنگره در مكانيزمی كه در قانون اساسی ايالات متحده پيش بينی شده است، كيفر خواست را ابتدا به كميته قضايی مجلس نمايندگان و سپس به صحن مجلس نمايندگان فرستاده تا در نهايت به تشكيل جلسه دادگاه در صحن سنا منجر شود. در ادامه اگر سناتورها به گناه كار بودن دونالد ترامپ رای دهند، وی به صورت اتوماتيك از سمت خود عزل خواهد شد.

ابوالفتح در جواب این سوال که آیا در رابطه با یحث استیضاح ترامپ احتمال لابی گری وجود دارد یا نه، گفت: این موضوع دو بخش دارد که بخش اول بخش قضایی آن است. وزارت دادگستری که مسول رسیدگی به پرونده است، بنظر می‌رسد حداقل در ظاهر خود را مستقل از فشارهای بیرونی نشان می دهد. البته زمزمه هایی هم مبنی بر اینکه ترامپ قصد دارد دادستان کل یا مقام دوم دادستانی را با هدف متوقف کردن روند قضایی پرونده استیضاح برکنار کند، وجود دارد که این کار جز خودکشی سیاسی رئیس جمهور آمریکا نتیجه‌ی دیگری نخواهد داشت و از این جهت بنظر نمی رسد لابی و وکلای او دخل و تصرفی در موضوع استیضاح  داشته باشند؛ اما بخش دوم قضیه از این قرار است که اگر کیفر خواست صادر شود، موضوع به کنگره ارجاع داده می شود که آنجا لابی ها فعال خواهند بود.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه افزود: اگر هر دو مجلس کنگره (سنا و مجلس نمایندگان) با جمهوری خواهان باشد، از اساس طرح کیفر خواست صادر نخواهد شد. زیرا، ترامپ در درون حزب جمهوری خواه، حامیان بسیار قدرتمندی دارد که جلوی این قضیه را بگیرند. البته اگر در انتخابات نوامبر، مجلس نمایندگان، یا هر دو مجلس نمایندگان و سنا در اختیار دموکرات ها قرار بگیرد، شانس طرح استیضاح افزایش پیدا می‌کند؛ اما در این صورت هم لابی هایی ایجاد خواهد شد، زیرا گروهی از دموکرات ها نگران این مسئله هستند که در صورت استیضاح و عزل ترامپ، قدرت به مایک پنس می رسد که بسیاری از جناح های لیبرال و چپ دموکرات، وی را فردی محافظه کار می‌دانند و حتی برخی از دموکرات ها ترجیح می دهند دو سال آینده را با ترامپ بگذرانند تا پنس.

وی در رابطه با تاثیرات استیضاح ترامپ بر انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا هم توضیح داد:  همه چیز بستگی به انتخابات کنگره در ماه نوامبر (آبان) دارد که آیا اکثریت کنگره همچنان در اختیار جمهوری خواهان خواهد بود یا اینکه دموکرات ها می‌توانند اکثریت مجلس نمایندگان را بدست بیاورند، یا اینکه با چه اکثریتی قدرت را به دست آورند و تکلیف انتخابات سنا چه خواهد بود. در این میان هم ریسکی وجود دارد که وقتی، حزبی تلاش می کند رئیس جمهور را برکنار کند، اگر موفق نشود، در میان شهروندان ایالات متحده و به ویژه رای دهندگان مقبولیت خود را از دست داده و در انتخابات بعدی شکست می خورد. در تاریخ آمریکا دو نمونه وجود دارد، اولی اندرو جانسون در 1865 و دومی بیل کلینتون در 1999 که در هر دو مورد حزب استیضاح کننده شکست خوردند.

ابوالفتح اظهار کرد: در مورد انتخابات 2020، فاکتورهایی مانند اقتصاد اهمیت زیادی خواهند داشت و روند فعلی نشان دهنده‌ی بهبود شاخص اقتصاد است و اگر ادامه پیدا کند، احمال پیروزی دونالد ترامپ در 2020 وجود دارد. البته همه این مسائل بستگی به این دارد که چه اتهاماتی به ترامپ وارد کنند. زیرا اگر تخلفات و قانون شکنی های احتمالی بیش از حد بزرگ باشند، حتی هواداران وی هم نمی‌توانند از او دفاع کنند و چه بسا به سرنوشت ریچارد نیکسون مبتلا شود. اما در حال حاضر ترامپ به نقض هیچ قانونی متهم نشده و حدس و گمان در این مورد بسیار ضعیف است.

این کارشناس مسائل آمریکا در مورد تاثیر استیضاح ترامپ بر آراء مردم آمریکا، بیان کرد: یک توصیف کلاسیک از گرایش حزبی مردم ایالات متحده وجود دارد که می‌‎گوید حدود 40 درصد به حزب دموکرات و 40 درصد به حزب جمهوری خواه گرایش دارند. اما در این میان 20 درصد از مردم هستند که مستقل از این دو حزب و  دارای آراء شناور هستند. به این معنی که این گروه، گاهی به جمهوری خواهان و گاهی به دموکرات ها گرایش پیدا می‌کنند و همیشه تمرکز روی قانع کردن این 20 درصد مستقل است.

وی افزود:  آخرین نظر سنجی که در سی ان ان انجام شده، نشان می دهد که مقبولیت دونالد ترامپ در بین این گروه 20 درصد مستقل، کاهش پیدا کرده. و اگر این روند ادامه پیدا کند، وی در انتخابات 2020 شکست خواهد خورد. البته باید به دو نکته در این مورد توجه کنیم؛ اول اینکه این شبکه خبری، چندان موافق ترامپ نیست و دوم اینکه این موضوع هم باز بستگی به شرایط اقتصادی، معیشتی، فرهنگی و اجتماعی دارد زیرا این شاخصه ها نسبت به فساد اخلاقی و پرونده‌های تخلف، تاثیر بیشتری بر افکار مردم ایالات متحده می گذارد.

ابوالفتح در پایان با بیان اینکه استیضاح ترامپ به سادگی امکان پذیر نیست، گفت: در ساختار سیاسی ایالات متحده، بر خلاف خیلی از کشورها، حزب رقیب نمی‌تواند به هر دلیلی و به راحتی یک مقام دولتی را استیضاح کند.

 

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار