رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان:
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از مرمت پشت بام های خانه تاریخی بارفروش خبر داد.
کد خبر: ۶۵۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳ 13 September 2018
به گزارش تابناک اصفهان؛ به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان"محسن جاوری" با تاکید بر اینکه خانه تاریخی بارفروش به خانه سفال تبدیل شده است، اظهار کرد: مرمت پشت بام های این خانه با اعتباری بالغ بر سیصد میلیون ریال از محل اعتبارات استانی در حال انجام است.
 
جاوری قدمت این خانه را مربوط به دوره قاجار دانست و افزود: خانه تاریخی بارفروش در محله معروف و تاریخی پشت مشهد زیر گذر آقا قرار دارد. سرداب، فضاهای شاه نشین،هشتی ورودی و ایوان تابستانی فضاهای اصلی این خانه تاریخی هستند.
 
جاوری اضافه کرد: در کاشان بیش از 700 خانه تاریخی وجود دارد که 90 مورد از این خانه ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. کاشان 325 اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور دارد.
 
همچنین مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان ادامه داد: بخش اندرونی خانه کاملا از بخش بیرونی مستقل بوده و در دو حیاط جدا از هم قرار دارند.فضاهای اندرونی خانه به شیوه چهار طرف ساخت و در یک طبقه حول حیاط اندرونی قرار گرفته اند.حیاط بیرونی به صورت دو طرف ساخت و در یک طبقه بنا شده است.
 
فرهادی گفت: سبک سازی بام ها،انتقال خاک و لایه های فرسوده بام به بیرون از خانه،استحکام بخشی سقف ها،اجرا و اصلاح چفت بام،اجرای غوره گل برای شیب بندی و اجرای اندود نهایی کاه گل پشت بام ها در دو لایه از اقدامات مهم این پروژه مرمتی می باشد.
 
به گزارش ایسنا، خانه تاریخی بارفروش در تاریخ 25/12/79 به شماره 3059 در فهرست آثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار