با گشت و گذاری در بازار شهر اصفهان وقتی به قیمت کالاهای اساسی در چند ماهه اخیر نگاهی می‌اندازیم، متأسفانه شاهد سیر صعودی قیمت این اجناس و کالاها هستیم.
کد خبر: ۶۵۵۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳ 15 September 2018

به گزارش تابناک : این روزها شبکه‌های خبری و اطلاع رسانی از گرانی‌ها، احتکار کالا و اقلام مصرفی و خوراکی، مسکن، خودرو، قطعات انواع خودرو خبر می‌دهند و با وجود اینکه به گفته مسئولان کمبودی هم در بازار وجود ندارد، اما قیمت‌ها به نقطه جوش رسیده و هر کالایی که روزانه با آن سر و کار داریم اسیر گرانی شده و حسابی دخل و خرج‌ها را به هم ریخته و گرانی تقریبا نبض بازار را در دست گرفته است.

با گشت و گذاری در بازار شهر اصفهان وقتی به قیمت کالاهای اساسی در چند ماهه اخیر نگاهی می‌اندازیم، متأسفانه شاهد سیر صعودی قیمت این اجناس و کالاها هستیم و شرایط به گونه‌ای است که روز به روز گلایه‌ها از وضعیت اقتصادی جامعه بیشتر شده و برخی از بازاریان هم با بهانه کردن افزایش نرخ دلار قیمت لوازم و اقلام اساسی مردم را که تاریخ خرید آن به قبل از افزایش نرخ دلار برمی‌گردد به قیمت روز می‌فروشند، اما مسئولان مدعی هستند که گران‌فروشی در اصفهان کاهش یافته و گرانی‌ کالاهای اساسی هم استانی نیست.

البته این روزها اخبار مختلفی درباره کشف انبارهای احتکار کالاهای مختلف که هرکدام نیز میلیاردها تومان موجودی دارند در شهر اصفهان به گوش می‌رسد و چندی پیش سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی خبر از به جریان افتادن پرونده احتکار آهن و میلگرد به ارزش 6 میلیارد تومان در اصفهان داده بود و به گفته وی طبق ارزش ریالی اصفهان در رده دوم استانی یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های احتکار این نوع کالا طی چند ماه گذشته بوده است، همچنین استان اصفهان در احتکار کالاهایی اعم از لوازم خانگی، برنج، اقلام خوراکی و لوازم یدکی خودرو در رده‌های سوم با بیشترین تخلفات قرار گرفته است.

با این اوصاف موجودی هرکدام از این انبارها می‌توانند نیاز آن منطقه یا شهر را برای هفته‌ها یا ماه‌ها تأمین کند یا در مواردی میزان احتکار کالا در این انبارها به حدی است که می‌توانند نیاز  چند روزه کشور را تأمین کند و بر روی وضعیت عرضه و کمبود کالا در بازار اثر گذارد، اما گویی برای احتکار، نوع کالا دیگر زیاد مطرح نیست زیرا با در نظر گرفتن تورم انتظاری که در جامعه وجود دارد، برخی از تامین و توزیع کنندگان کالاها خود را برای افزایش قیمت بیشتر آماده کرده‌اند.

کشف 21 انبار احتکار کالا در اصفهان

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان از کشف 21 انبار بزرگ احتکار کالا با ارزش میلیاردها تومان در اصفهان خبرداد.

غلامرضا صالحی در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان درباره آخرین کشفیات کالاهای احتکار شده در اصفهان اظهار داشت: طی مدت‌ اخیر 4 انبار بزرگ احتکار آهن و میلگرد، 4 انبار لوازم خانگی، 6 انبار مواداولیه نخ، 2 انبار روغن موتور خودرو، 2 انبار لوازم یدکی حبوبات و یک انبار برنج در اصفهان کشف و ضبط شده است.

وی با اشاره به کشف دو انبار احتکار روغن موتور خودرو در شهر اصفهان، افزود: علاوه بر کشف این دو انبار، انبار لوازم موبایل، انبار تسمه و لوازم یدکی خودرو نیز کشف شد که در مجموع ارزش کالاهای کشف شده همه این انبارها، 6 میلیارد تومان است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان پیرامون اینکه طبق آمار سازمان تعزیزات حکومتی کشور اصفهان در احتکار آهن و میلگرد در رده دوم استانی بیشترین تخلفات را داشته است، بیان کرد: در آخرین بازرسی‌ها در اواخر مرداد ماه انبار 196 هزار تنی میلگرد و تیرآهن در اطراف اصفهان و دور از شهر کشف شد که در آن بیش از 7 هزار میلیارد ریال میلگرد و تیرآهن کشف و ضبط شده بود که طی روزهای اخیر تعداد احتکار این نوع کالا به چهار انبار رسیده است.

وی درباره اینکه کالاهای کشف شده آهن و میلگرد برای کاهش قیمت‌ها در بازار اصفهان عرضه خواهد شد، گفت: تمام این اقلام کشف شده به قیمت کارشناسی شده برای مصرف کنندگان و جامعه هدف از طرف شعبه تعزیرات حکومتی اصفهان صادر خواهد شد.

صالحی اضافه کرد: براساس اقدام این افراد محتکر در انباشت این کالاها که موجب نابسامانی در سطح عرضه و قیمت این کالا برای جامعه مصرف کنندگان شده است علیه وی اعمال قانون و تعزیر می‌شود.

وی اظهار داشت: اوایل مرداد ماه سه انبار لاستیک خودرو و سه انبار لوازم خانگی در داخل شهر اصفهان که اقدام به احتکار کرده بودند کشف شد که طی آخرین بازرسی‌ها یک انبار بزرگ لوازم خانگی دیگر هم کشف و ضبط شده که تعداد آنها به چهار انبار رسیده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان در خصوص امتناع فروشندگان لوازم خانگی از فروش کالا، افزود: بعضی از واحدها از عرضه لوازم خانگی امتناع می‌کردند اما پس از برخورد با چند تن از متخلفان وضعیت بازار بهتر شده و از جهت عرضه با مشکلی مواجه نیستیم.

رسیدگی پرونده احتکارهای بزرگ با قید فوریت در کمتر از 48 ساعت

وی بیان کرد: پرونده احتکارهای بزرگ با قید فوریت طی کمتر از 48 ساعت رسیدگی شده و با هماهنگ سازمان صنعت، معدن و تجارت دستور توزیع به قیمت کارشناسی صادر شده و پس از بررسی میزان جریمه هم تعیین می‌شود.

صالحی با بیان اینکه برخورد تعزیرات برابر مقررات بوده و در شرایط فعلی شدیدترین مجازات ممکن برای محتکران در نظر گرفته می‌شود، گفت: شاید مردم از همه اقدامات و برخوردها مطلع نشوند اما بین متخلفان تأثیر بازدارنده بسیاری دارد.

وی درباره اینکه کالاهای کشف شده از انبارهای احتکار در اصفهان چگونه با بازار عرضه خواهد شد، اظهار داشت: براساس نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت دستورات کالاهای احتکار بلافاصله پس از کشف صادر شده و با تعیین قیمت‌های واقعی در بازار عرضه می‌شوند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان ادامه داد: به عنوان مثال طی روزهای اخیر انبار بزرگ لوازم خانگی پس از کشف و ضبط به نرخ ارز 4200 تومان در بازار توزیع شده است.

عرضه کالاهای احتکاری در بازار اصفهان با ارز 4200 تومانی

وی پیرامون اینکه توزیع و عرضه کالاهای احتکار کشف شده در بازار تاثیری در کاهش قیمت‌ها دارد، افزود: عرضه این نوع کالاها با نرخ ارز 4200 تومان در بازار نه تنها در کاهش نرخ‌های غیرواقعی بسیار تاثیرگذار است بلکه بخشی از نیازهای واقعی مردم هم تامین می‌شود و از سوی دیگر کسی اجازه احتکار کالا به خودش نمی‌دهد و حاشیه امنیت محتکران از بین می‌رود و اقلام احتکاری آنها برای تنظیم و ساماندهی وارد بازار می‌گردد.

صالحی درباره اینکه طی ماه‌ها و روزهای اخیر قیمت تمام کالاها به ویژه اقلام اساسی مردم دستخوش گرانی‌های سرسام‌آوری شده است، اظهار داشت: بخشی از گرانی‌ها به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز است و بخش دیگر فضای روانی حاکم بر بازار بوده که سبب شده مردم مازاد بر نیازهای واقعی خود اجناس را خریداری کنند و از سوی عدم عرضه کالا توسط واحدهای صنفی مزید بر علت تمام گرانی‌های اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری با وجود مشکلات فعلی تشدید بازرسی‌ها در اصفهان افزایش داشته است، افزود: طی 2 ماه اخیر با ملتهب شدن بازار با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی، سپاه و تشکیلات دستگاه‌های امنیتی بازرسی‌ها بی‌حد و حصر در بازار شهر اصفهان انجام شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان بیان کرد: عملکرد سازمان‌ تعزیزات و دیگر دستگاه‌ها با متخلفان و کسانی که در بازار نابسامانی ایجاد کنند بسیار قاطع است و نه تنها با محتکران تحت عنوان محتکر برخورد می‌شود بلکه آنها اخلال‌گران نظام در اقتصاد جامعه شناخته خواهند شد.

وی از شهروندان اصفهانی خواست در صورت اطلاع از انبارهای احتکار کالا، اطلاعات لازم را به سامانه 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند.

مشکل اصلی بازار اصفهان گرانی است نه گران‌فروشی

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان درباره کشف انبارهای احتکار کالا در اصفهان گفت: طی روزهای اخیر این شهر همانند دیگر نقاط کشور با موضوع کشف انبارهای احتکار کالا مواجه بود و انبارهای احتکار کالا با پیگیری تعزیزات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت کشف و اجناس وارد سطح عرضه شد.

جواد محمدی فشارکی با بیان اینکه از انبارهای احتکار کالای اصفهان، کالاهایی همچون لاستیک خودرو، آهن، میلگرد و ورق، حبوبات، آب معدنی، انواع مواد غذایی، چسب کفش و لوازم خانگی کشف شده است، اظهار داشت: حدود 28 انبار ظن به احتکار را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان معرفی کردیم که بسیاری از انبارهای احتکار کالا در منازل مسکونی بود که کاربری آنها تغییر یافته است.

وی درباره اینکه در راستای احتکار کالاها در انبارهای بزرگ و منازل مسکونی اطلاعات بسیاری را به سازمان تعزیزات حکومتی تحت عنوان ظن به احتکار معرفی و ارایه کرده‌ایم، افزود: در موضوع احتکار بازرسی اصناف استان انبارهای بسیاری را شناسایی می‌کند اما براساس دستورالعمل وزارتخانه که آیا این انبارها احتکار است یا خیر تشخیص آن برعهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است و آمارهای این سازمان و تعزیرات حکومتی ارائه می‌کند بسیار دقیق و شفاف است.

کمیابی چسب کفش با احتکار در انبارهای اصفهان

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان کشف و ضبط چسب کفش را یکی از مهمترین کشفیات از انبارهای احتکاری در اصفهان دانست و بیان کرد: احتکار این نوع کالا در انبارها سبب کمیابی چسب کفش در استان اصفهان شده و چنانچه به دست تولیدکنندگان نرسد سبب تعطیلی یکی پس از دیگری واحدهای تولیدی کفش در اصفهان خواهد شد.

وی پیرامون اینکه در شرایط فعلی در بازار اصفهان گرانی داریم، اما گران فروشی نداریم، گفت: دلیل افزایش قیمت‌ها مربوط به مغازه‌دار نبوده و به دلایلی همچون افزایش نرخ دلار، مباحث مالی، کمبود تولید کارخانجات، خرید گران اجناس برمی‌گردد.

محمدی فشارکی عمده‌ترین دلیل گرانی‌های اخیر را نوسانات نرخ ارز در بازار برشمرد و اظهار داشت: به عنوان مثال کالای که در ابتدای سال جاری 10 هزار تومان بوده اکنون با افزایش 2 برابری فروخته می‌شود و به هیچ عنوان گران‌فروشی در بازار اصفهان نداریم زیرا قدرت خرید مردم آنقدر کاهش یافته که متصدیان واحدهای صنفی مجبور می‌شوند کالاهای اساسی را حتی پایین‌تر از نرخ مصرف‌کننده عرضه کنند که بتوانند اقلام خود را بدون گشت تاریخ مصرف به فروش برسانند.

افزایش 12 درصدی بازرسی‌ها و کاهش گران‌فروشی‌ها

وی مشکل اساسی در بازار اصفهان را در شرایط فعلی گرانی دانست نه گران‌فروشی و افزود: در 5 ماهه سال جاری بیش از 148 هزار و 891 بازرسی در اصفهان صورت گرفته که در این باررسی‌ها 2 هزار و 52 پرونده تخلف تشکیل شده که ارزش ریالی این پرونده‌ها در مجموع 52 میلیارد و 334 میلیون و 309 هزار و 8 ریال است.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با اشاره به اینکه بازرسی‌های امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است، بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون با بازرسی‌های صورت گرفته تشکیل پرونده‌ها متخلفان 5 درصد افزایش داشته اما علی‌رغم اینکه بازرسی‌ها 12 درصد رشد داشت باید 12 درصد و حتی بیشتر شاهد افزایش پرونده باشیم اما به دلیل مسائلی که گفته‌ام گران‌فروشی کاهش یافته و نسبت به ماه‌ها گذشته هم 5  درصد کمتر شده است.

وی در پاسخ به اینکه طبق شواهد و گلایه‌های مردم بسیاری از واحدهای صنفی کالاهای خود را گران به شهروندان عرضه می‌کنند، گفت: در حال حاضر مشکل ما در بازار اصفهان گرانی است نه گران فروشی زیرا مبحث گران‌فروشی بسیار اندک است و گرانی‌های اخیر را هم در بسیاری موارد سازمان صنعت، معدن و تجارت رسیدگی کرده است.

محمدی فشارکی در پاسخ به اینکه آیا گرانی فقط گریبان‌گیر استان اصفهان است که سبب گلایه مردم شده و دیگر استان‌ها درگیر این معضل نیستند، اظهار داشت: گرانی اجناس توسط استان در بازار تزریق نشده زیرا استان اجازه هیچ‌گونه افزایش نرخ کالایی را ندارد و تمام قیمت‌ها با سود احتسابی آنها از سوی شورایعالی اصناف کشور تعیین می‌گردد اما طی ماه‌ها و روزهای اخیر نوسانات شدید نرخ ارزی بر قیمت کالاهای اساسی بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال پوشاک و پارچه با احتساب سود 20 و 15 درصد مغازه‌دار به فروش می‌رسد و فروشنده‌ای که کت و شلوار را 500 تومان خرید آن را با قیمت 600 تومان عرضه می‌کند اما با نوسانات نرخ ارزی وقتی همان جنس را با افزایش چندین برابری می‌خرد و همان 20 درصد سود احتسابی هم گران به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان افزود: در حال حاضر برخی فروشندگان اجناس خود را با دلار 4200 تومان خرید کرده و برخی با دلار 10 هزار تومان، که در این شرایط افزایش قیمت به فروشنده برنمی‌گردد، البته به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، کسبه حتی با سود کمتر از آنچه قانون تعیین کرده، فروش دارند.

وی پیرامون اینکه در این شرایط نیاز به فرهنگ‌سازی در بین مردم برای خرید به اندازه نیاز خود هستیم، بیان کرد: متاسفانه برخی از اقشار متوسط جامعه زمانی که شایعه افزایش نرخ کالایی مطرح می‌شود به سرعت اقدام به خرید بیش از نیاز خود می‌کنند.

بلاتکیفی واحدهای صنفی در فروش اجناس با نوسانات شدید ارزی

محمدی فشارکی گفت: در حال حاضر مردم درگیر تامین سبد کالاهای اساسی خود هستند، با این وجود هیچ کمبود کالای اساسی در اصفهان نداریم.

وی پیرامون اینکه آیا کالاهای اساسی مردم با نوسانات و افزایش نرخ دلار دستخوش گرانی خواهند بود، اظهار داشت: متاسفانه گرانی‌ها با نوسانات شدید دلار در یک راستا حرکت می‌کند و ضربه‌ای که اصناف می‌خورند به دلیل همین نوسانات ارزی است اما چنانچه نرخ ارز و دلار بسیار افزایش یابد و نرخ ثابتی داشته باشد مشکلات واحدهای صنفی هم حل خواهد شد ولی به دلیل نبود ثبات ارزی متصدی تکلیف خود را نمی‌داند و بسیاری از آنها در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان در پاسخ به اینکه آیا گرانی‌ها و گران‌فروشی‌های اخیر فقط به دلیل نوسانات ارزی بوده و احتکار خود به  نوعی سبب گران‌فروشی نمی‌شود، افزود: احتکار 100 درصد سبب گرانی کالاها در بازارها می‌شود و اقتصاددانان به این موضوع اعتقاد دارند زیرا هدف اصلی افراد محتکر سودجویی بیشتر است با کمیابی کالا عرضه و تقاضا دچار نابسامانی خواهد شد و با افزایش تقاضا و کاهش عرضه بدون شک قیمت کالا هم رشد می‌یابد.

انباشت انبارهای اصفهان از لوازم التحریر با نرخ دلار 4200 تومانی

وی پیرامون اینکه با شناسایی انبارهای احتکاری و کشف و ضبط کالاها عرضه اجناس آنها در بازار بر قیمت‌ها تاثیرگذار است، بیان کرد: قیمت این اجناس با نرخ واقعی در بازار توزیع و به فروش می‌رسد چنانچه در بحث لوازم خانگی شاهد بودیم با کشف چند انبار احتکار و عرضه آن در بازار قیمت این اقلام کاهش یافت.

محمدی فشارکی گفت: طی تشدید بازرسی‌ها اخیر و کشف انبارهای احتکاری لوازم خانگی بسیاری از افراد محتکر که با انبار کالاهای خود در صدد سودجویی بیشتر بودند با برخورد قاطع ماموران سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیزات حکومتی اقلام احتکاری را به بازار عرضه کردند و قیمت‌ها هم فروکش کرد و به طور حتم این برخوردها در راستای احتکار کالاهای دیگر اعم از موادغذایی، آهن، میلگرد، لوازم یدکی خودرو و غیره صورت گرفته و بازهم اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اکنون با نزدیک شدن به ایام مهر و بازگشایی مدارس انبارهای اصفهان انباشته از لوازم‌التحریر است، گفت: بسیاری از اجناس مورد نیاز از فروردین و اردیبهشت ماه با نرخ دلار 4200 تومان وارد استان شده و قیمت‌ تمام اقلام کاملا مشخص است و هیچ فردی نمی‌تواند گران‌تر از نرخ مصوب محصولات خود را عرضه کند و با وجود گران‌فروشی‌ها با آنها برخورد خواهد شد.

با این اوصاف؛ احتکار نه تنها موجب تورم می‌شود بلکه در صورت ادامه آن، آثار ناهنجار معنوی نیز به دنبال خواهد داشت و در نهایت در زنجیره نظام جامعه اختلال ایجاد کرده و جامعه‌ای فاسد خواهد ساخت اما توزیع به‌موقع و بدون فوت وقت و دور از بروکراسی‌ اداری باعث تعادل بخشی بازار می‌شود و به‌جای بسنده کردن به پلمب انبار و دریافت جریمه‌های سنگین باید به‌سرعت آنها را در بازار به قیمت ارزان تر و مصوب دولتی توزیع کرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار