سرپرست تیم کاوش تپه اشرف اصفهان گفت: تپه اشرف تاریخ اصفهان پیش ازاسلام است که کمتر به آن توجه شده است و در واقع باید گفت این تپه تاریخ اصفهان پیش از اسلام را همچون رازی در دل خود مدفون نگه داشته است.
کد خبر: ۶۵۵۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ 15 September 2018

به گزارش تابناک : علیرضا جعفری زند در خصوص آخرین وضعیت تپه تاریخی اشرف در محدوده شهری اصفهان، اظهار کرد: تا این لحظه شش فصل از این تپه تاریخی مورد کاوش قرار گرفته است که در فصل پایان، بخش جنوب غربی تپه و در مجاورت فضای سبز شهرداری اصفهان کاوش شد.

وی افزود: زمانی که در فصل گذشته و در کاوش قسمت شمالی هنگام کندن یک چاه به سفالینه‌های قرن سوم پیش از میلاد دست پیدا کردیم، موضوع کاوش جنوب غرب تپه مطرح شد و بررسی‌ها نشان می‌داد که این منطقه از تپه می‌تواند نوید اتفاقات دیگری را بدهد و پس از کاوش، به لایه‌ای دست نخورده برخورد کردیم که به قرن سوم پیش از میلاد باز می‌گردد.

سرپرست تیم کاوش تپه اشرف اصفهان ادامه داد: زیر لایه پیدا شده به آثاری از دوره هخامنشیان برخورد کردیم و از سوی دیگر نیز با یک دیواره خشتی 40*40 و به قطر 10 سانتی‌متر مواجه شدیم که نشان داد این تپه دارای معماری متنوعی است که در نوع خود بی‌نظیر است.

جعفری زند با بیان اینکه تپه اشرف نیازمند کاوش‌های گسترده‌تری است و به نظر من 50 فصل کاوشی باید برای این تپه تاریخی در نظر گرفته شود، گفت: تپه اشرف به دلیل وسعت زیاد و قرار گیری در کالبد شهری نیازمند نگه‌داری دقیقی است. قرار بود برای این تپه نگهبان و دیوارهایی گذاشته شود که پس از هشت سال هنوز این اتفاق رخ نداده است.

وی تاکید کرد: تپه اشرف بخشی از تاریخ پیش از اسلام اصفهان است که کمتر به آن توجه شده است و در این تپه تاریخ پیش از اسلام مدفون شده است و این تپه نشان می‌دهد که اصفهان پیش از اسلام هم نقش مهمی در تاریخ ایران داشته و تپه اشرف این نقش مهم را در دل خود نگه داشته است.

سرپرست تیم کاوش تپه اشرف اصفهان، خاطرنشان کرد: در واقع با کاوش‌های این تپه می‌توان گفت یک اثر تاریخی متعلق به اصفهان پیش از اسلام به اصفهان باز خواهد گشت و این چشم انداز روشن این تپه را نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار