رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل گفت: همزمان با دهه نخست ماه محرم آئین سنتی پخت نان عباسعلی در آران و بیدگل آغاز شد.
کد خبر: ۶۵۶۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ 18 September 2018

به گزارش تابناک : مجید نوری اظهار داشت: این آئین همه ساله در تمام طول سال و به صورت ویژه در دهه نخست ماه محرم در اغلب نانوایی های سنتی شهرستان برگزار می شود.

وی افزود: طبق یک آیین سنتی نانوایان آران و بیدگل، همزمان با محرم حسینی نان مخصوصی پخت کرده و بین عزاداران امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) نذر می کنند که به آن نان عباسعلی می گویند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل اظهار داشت: نان عباس علی به نام حضرت ابوالفضل(ع) پخته می‌شود و مردم شهرستان معمولا آن را به عنوان یک نان نذری می‌پزند و از آن حاجت می‌طلبند.

نوری تاکید کرد: در تمام ایام سال  این نان با عنوان«نان شیرین» یا «نان شیری» پخته می شود که آرد، روغن، شکر، شیر، زعفران، زرد چوبه و زنجبیل مواد اصلی آن را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد:  طبخ این نان با تنورهای سنتی انجام می شد ولی اخیرا با وجود ماشین های پخت از آن استفاده می شود و نان ها هم کیفیت بهتری پیدا کرده اند.

گفتنی است، آیین پخت نان عباسعلی آران و بیدگل در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به شماره ۱۲۰۰ در فهرست آثار معنوی و ناملموس کشور به ثبت رسیده است. پخت این نان در تمام ایام سال و کیفیت مطلوب آن موجب شده که نان شیرین یا همان نان عباسعلی به عنوان یکی از سوغات های شهرستان آران و بیدگل به حساب آید.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار