گاهی اوقات علائمی در بدن ما وجود دارد که ممکن است نشانگر یک بیماری خطرناک باشند.
کد خبر: ۶۵۸۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ 23 September 2018

بیشتر اوقات توده‌ها، برآمدگیها، جوش‌ها، کهیرها و نقطه‌های قرمز بی‌خطرند، اما گاهی می‌توانند علامت یک مشکل جدی باشند. در این مطلب برای‌تان می‌گوییم چگونه این تفاوت را تشخیص دهید.

گردن‌تان کثیف به نظر می‌‌رسد

یک بد رنگی کهیر مانند که آکانتوز نیگریکانس نام دارد تقریبا شبیه کثیفی به نظر می‌رسد اما وقتی لمسش می‌کنید نرم است. این پدیده معمولا پشت گردن یا در زیر بغل دیده می‌شود و اغلب علامتی از دیابت یا مقاومت به انسولین است. بیمار به پزشک مراجعه می‌کند و از این شاکی است که این کهیر برطرف نمی‌شود. پزشک آزمایش خون تجویز می‌کند تا سطح قند خون را چک کند.

 

یک خانم هستید و چانه‌تان مو درآورده

این عارضه می‌تواند علامتی از سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. معمولا چند عدد مو بیشتر دیده نمی‌شود اما تیره و زبرند، مانند ریش مردانه. عدم تعادل هورمونی می‌تواند بر پریودتان هم اثر بگذارد و در نتیجه باروری‌تان را هم تحت تاثیر قرار دهد. پزشک‌تان با بررسی سابقه‌ی پزشکی و علائمی که دارید می‌تواند شما را راهنمایی کند.

لکه‌های خون در چشم‌تان دارید

این بیماری خونریزی زیر ملتحمه نام دارد و انجمن قلب آمریکا می‌گوید معمولا افردی که فشار خون بالا یا دیابت دارد این علامت را نیز دارند. هر چند این بیماریها موجب لکه‌های خون در چشم نمی‌شوند اما این دو به هم مرتبطند که دلیل دیگری است برای اینکه هر دو سال یکبار به چشم پزشک مراجعه کنید.

انگشت بزرگ پای‌تان متورم است

یادتان نمی‌‌آید انگشت‌تان را به جایی زده باشید. ممکن است تورم انگشت بزرگ پای‌تان از علائم اولیه‌ی نقرس باشد که نه تنها دردناک است بلکه می‌تواند نشان از مستعد بودن شما برای بیماری مزمنی چون فشار خون بالا و بیماری کلیوی باشد.

ولع خوردن یخ دارید

گاهی بیمار به پزشک مراجعه می‌کند و می‌گوید: دوست دارم تمام روز یخ بخورم! این علامت کم خونی است. شما باید آزمایش خون بدهید و پزشک‌تان بررسی کند علت کم خونی‌تان چیست؛ خونریزی داخلی دارید یا فقط مشکل از تغذیه‌تان است.

چشمان‌تان بیرون زده

اگر این اتفاق چیزی است که تازگی افتاده و عکس‌های مربوط به سال گذشته‌تان چشمهای‌تان را نرمال نشان می‌دهد، بیرون زدگی چشمهای‌تان می‌تواند علامت پرکاری تیروئید باشد. همچنین ممکن است علائم دیگری چون کاهش وزن یا حساس شدن هم داشته باشید. آزمایش تیروئید مشکل را شناسایی خواهد کرد. ید درمانی می‌تواند پرکاری تیروئید را درمان کند و پزشک ممکن است داروهایی نیز برای‌تان تجویز کند. گاهی اوقات مشکلات تیروئیدی خود به خود برطرف می‌شوند.

قدتان کوتاهتر شده

اگر از این متعجبید که چرا شلوار جین‌تان برای‌تان بلندتر شده ممکن است با یکی از علائم خاموش پوکی استخوان مواجه باشید. با ضعیف شدن استخوانها، مهره‌های ستون فقرات شروع می‌کنند به فشرده شدن و قدتان شروع می‌کند به کوتاه شدن. به پزشک مراجعه کنید.

ادرارتان کدر است

وقتی که ادرار می‌کنید باید شفاف و به رنگ لیمویی روشن باشد. اگر رنگ ادرارتان تیره‌تر از زرد است ممکن است دهیدراته شده باشید. زمانی هم که ادرارتان خیلی شفاف و روشن است علامت زیاد هیدراته بودن است. اما اگر ادرارتان کدر یا خیلی تیره است ممکن است سنگ مثانه داشته باشید که دیواره‌ی مثانه را خراب می‌کند. باید به متخصص مجاری ادراری مراجعه کنید تا معاینات لازم را انجام دهد و علت را پیدا کند.

احساس می‌کنید انگار پاهای‌تان به زمین چسبیده

این حالت می‌تواند علامتی از آرتریت روماتوئید باشد؛ بیماری که بیشتر زنان را مبتلا می‌کند و اغلب در میان افراد ۲۰ تا ۴۰ سال دیده می‌شود. احساس خستگی (با درد یا بدون درد) نیز علامت دیگری از این بیماری است. احساس سفتی و خمش ناپذیری که بیشتر از ۴ هفته طول بکشد یعنی حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مدفوع‌تان بسیار تیره است

بدون تردید مدفوع بسیار تیره، هشدار دهنده است اما چند احتمال وجود دارد: یکی اینکه پپتو بیسمول مصرف می‌کنید که می‌تواند مدفوع را سیاه کند. دوم اینکه رنگ سیاه مدفوع می‌تواند علامت خون در گوارش باشد که در این مورد ممکن است پزشک مشکلات جدی‌تری چون زخم معده یا سرطان روده بزرگ را بررسی کند.

مدفوع‌تان سبز است

مدفوع سبز حتما شما را متعجب می‌کند. این رنگ مدفوع معمولا نوعی عفونت را نشان می‌دهد مانند ژیاردیا یا سالمونلا. برای بررسی‌ دقیق باید به پزشک مراجعه کنید.

ادرارتان صورتی به نظر می‌رسد

ادرار صورتی یا قرمز علامت خون در ادرار است. بیشترین احتمالی که وجود دارد وجود عفونتی در مجاری ادراری یا عفونت کلیه است اما در مراحل پیشرفته‌ی سرطان مثانه، کلیه و یا پروستات نیز ممکن است این علامت دیده شود.

کولا رنگ شدن ادرار

این عارضه‌ای است که باید واقعا جدی بگیرید و هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید، مخصوصا بعد از تمرینات شدید یا مثلا دوی ماراتن. چون می‌تواند علامت رابدومیولیز یا واپاشی عضله باشد و زمانی روی می‌دهد که بافت عضله تخریب شده، وارد جریان خون شده و به کلیه‌ها آسیب می‌زند. این بیماری خطرناک نیاز به اقدام فوری دارد.

دهان‌تان می‌سوزد

به آن سندرم دهان سوزان می‌گویند که می‌تواند به دلیل آسیب به عصب‌های درد و مزه به وجود بیاید. در این حالت متوجه یک سوزش درناک یا جزجز شدن در دهان‌تان می‌شوید که مکررا روی داده و چند ماه ادامه ادامه پیدا می‌کند. برای این مشکل هیچ تست تشخیصی وجود ندارد اما پزشک می‌تواند با بررسی و معاینه، سایر علتهای بالقوه را شناسایی کرده و برای‌تان دارو تجویز کند.

پای‌تان هنگام راه رفتن درد می‌گیرد

مطمئنا اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد این است که آیا به خودم آسیبی زده‌ام یا در دویدن زیاده روی کرده‌ام؟ اما اگر پا دردتان ربطی به آسیب نداشته باشد احساس می‌کنید استخوان‌تان درد می‌کند که می‌تواند علامت سرطان استخوان باشد (حتی اگر درد ظاهر شود و ناپدید شود). در مورد نمونه برداری با پزشک مشورت کنید.

مکررا ادرار می‌کنید

تکرر ادرار می‌تواند به دلیل عفونت مجاری ادراری باشد، هر چند عفونت مجاری ادراری معمولا با سوزش همراه است. اما اگر مدام ادرار می‌کنید و تشنگی مفرط دارید ممکن است مبتلا به دیابت شده باشید. اگر متوجه شدید بیشتر از قبل ادرار می‌کنید یا در طول شب چند بار برای ادرار کردن بیدار می‌شوید به پزشک مراجعه کنید.

سینه‌های‌تان شیر ترشح می‌کنند

کودک شیر نمی‌دهید؟ رابطه‌ی جنسی ندارید؟ پس ترشح سینه‌های‌تان می‌تواند علامت گالاکتوره باشد. احتمال مشکل پنهانی مانند پرولاکتینوما نیز وجود دارد که یک تومور خوش خیم روی غده‌‌ی هیپوفیز است. این مشکل به خودی خود همیشه هم خطرناک نیست اما تومور می‌تواند منجر به بی‌نظمی قاعدگی و اختلال در بارداری شود. آزمایش خون شما به پزشک کمک می‌کند علت را پیدا کند.

می‌نشینید که تلویزیون تماشا کنید اما فورا خواب‌تان می‌برد

برنامه‌اش تکراری و خسته کننده است! اما شاید مشکل از جای دیگری باشد؟! آپنه خواب چیزی فراتر از خروپف مزاحم است و می‌تواند باعث شود در طول شب اکسیژن کافی دریافت نکنید. اگر خروپف می‌کنید، در طول روز احساس خستگی می‌کنید یا همسرتان می‌گوید که در طول شب وقتی که خواب هستید، چند دقیقه‌ای نفس نمی‌کشید با پزشک‌تان درمیان بگذارید.

صبح خسته از خواب بیدار می‌شوید

این علامت حالت می‌تواند علامت سندرم پای بیقرار باشد. شما خسته از خواب بیدار می‌شوید زیرا بدن‌تان در شب نمی‌تواند کاملا استراحت کند. همچنین ممکن است وقتی نشسته‌اید تمایل زیادی داشته باشید که پاهای‌تان را حرکت بدهید. بررسی پرونده‌ی پزشکی‌تان می‌تواند به پزشک کمک کند تا مشکل را برطرف کند.

این ماه ۱۰ کیلو وزن اضافه کرده‌اید

خیلی از افراد افزایش وزن خود را تقصیر تیروئید کم کارشان می‌دانند چون به هر حال این غده‌ی پروانه‌ای شکل در پایین گردن به کنترل سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. به هر حال پزشک‌تان برای شما یک آزمایش خون جهت بررسی تیروئیدتان تجویز می‌کند تا علت را شناسایی کند.

وقتی غذا را قورت می‌دهید انگار در گلوی‌تان گیر می‌کند

اگر مکررا احساس می‌کنید غذا در گلوی‌تان گیر می‌کند یا مجبورید هر بار لقمه‌های کوچک‌تری ببلعید یا غذاهایی را اصلا نخورید (غذاهای حجیم)، این می‌تواند علامت سرطان مری باشد. باید به پزشک مراجعه کنید تا هر چه زودتر بررسی‌های لازم را انجام دهد.

پوست سینه‌تان ناهمواری‌هایی پیدا کرده، مثل پوست پرتقال

گودی پیدا کردن پوست می‌تواند علامت سرطان سینه باشد. پوستی که شبیه پوست پرتقال می‌شود ناشی از التهاب است. پزشک اول باید معاینه‌ی کاملی انجام دهد و بافت سینه را با ماموگرافی بررسی کند.

گرهی در شانه‌تان پیدا شده

به اندازه‌ی کافی عجیب است. بوجود آمدن گره لنفی در بالای ترقوه‌ی چپ می‌تواند علامت سرطان معده باشد. اگر هر گونه گره یا برآمدگی عجیبی به تازگی در هر جایی از بدن‌تان پیدا شد هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

اطراف ناف‌تان گرهی پیدا شده

یک برآمدگی نرم در اطراف ناف می‌تواند علامت چیزی باشد که فتق ناف نام دارد. اما تشخصیص قطعی را باید پزشک بدهد. ممکن است این برآمدگی ناشی از وجود گره لنفی به نام Sister Mary Joseph nodule(گره یوسف خواهر مریم) باشد یا علامتی از سرطان. گاهی هم بدن کاری را می‌کند که باید بکند و داشتن گره، مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما به هر حال هر وقت تغییر غیر عادی در بدن دیدید باید به پزشک مراجعه کنید.پ

بعد از یائسگی خونریزی دارید

کمی لکه بینی چیزی نیست که نگران کننده باشد و در واقع طبیعی است. اما خونریزی پریود مانند بعد از یائسگی چیزی است که ایجاب می‌کند هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید چون احتمال سرطان رحم وجود دارد و تشخیص زودهنگام، کلید درمان موفق است.

خال جدیدی روی پوست‌تان ظاهر شده

حتما می‌دانید که باید نسبت به هر گونه تغییری در خالهای‌تان حساس و دقیق باشید، چه از نظر شکل و چه از نظر رنگ و اندازه، اما ظاهر شدن یک خال جدید باید تردیدتان را بیشتر برانگیخته کند. مطالعات نشان داده‌اند ۷۰ درصد از سرطان‌های پوست از بروز یک خال جدید ناشی می‌شوند، در حالیکه فقط ۳۰ درصد سرطان‌های پوست از خالی که قبلا بوده نشات می‌گیرند. پس در مورد هر گونه خال پوستی جدیدی با پزشک صحبت کنید و یک چکاپ سالیانه‌ی پوست انجام دهید.

خیلی نفخ دارید

به غیر از زمانهایی که می‌دانید غذایی نفاخ خورده‌اید یا در آستانه‌ی پریودتان هستید، هر گونه نفخ و احساس ناراحتی غیر طبیعی و بی‌دلیل می‌تواند علامت سرطان تخمدان باشد. شاید هم مکررا ادرار کنید، دردهای لگنی قولنج مانند داشته باشید یا رابطه‌ی جنسی‌تان دردناک باشد. اگر پزشک‌تان به سرطان تخمدان مشکوک باشد، اول معاینه‌ی بالینی انجام می‌دهد تا علائمی مانند بزرگ شدن تخمدان را بررسی کند.

پاهای‌تان دیوانه وار می‌خارند

باردار هستید؟ یک بیماری کبدی به نام کلستاز بارداری می‌تواند موجب خارش‌های شدید و دیوانه کننده در دستها و پاها شود که هر چند نادر است اما باید هوشیار باشید چون این خارش شاید برای مادر خطری نداشته باشد اما می‌تواند برای جنین خطرناک باشد چون احتمال مشکلاتی چون زایمان زودرس را بالا می‌برد.

تمام پوست‌تان می‌خارد

علت دیگری هم برای خارش پوست وجود دارد که ربطی به حاملگی ندارد؛ آسیب کبدی به نام سیروز. آسیب کبدی در مراحل اولیه معمولا هیچ علامتی ندارد اما بعدا ممکن است خارش پوستی یا ردی از زردی روی پوست بوجود بیاید که به آن یرقان می‌گویند. خوشبختانه بعد از تشخیص می‌توانید با تغذیه‌ی درست و ورزش کردن جلوی آسیب‌های بیشتر را بگیرید.

کهیر مرکزدار روی پوست‌تان ظاهر شده

اگر دیدید کهیری قرمزرنگ و مرکزدار روی پوست‌تان ظاهر شده باید فورا به پزشک مراجعه کنید. اولین چیزی که پزشک بررسی می‌کند بیماری لایم است که با نیش کنه منتقل می‌شود. این بیماری می‌تواند علائم دیگری چون خستگی، عدم تمرکز و گلو درد نیز همراه داشته باشد. البته تنها ۷۰ تا ۸۰ درصد از افراد دچار کهیر می‌شوند اما کهیرها می‌توانند شکل‌ها و رنگهای گوناگونی داشته باشند یا حتی ظاهری آبی رنگ پیدا کنند. اگر بعد از ساعت‌ها سپری کردن در جایی که کنه‌های آلوده به لایم زندگی می‌کنند، علائم گفته شده را پیدا کردید یا دچار هر گونه علامت غیرعادی شدید به پزشک مراجعه کنید.

احساس ناخوشی می‌کنید

بله این واقعا ابهام آمیز است اما اگر احساس ناخوشی عجیب و گنگی دارید باید نسبت به احتمال حمله قلبی هوشیار باشید. علائم سکته قلبی در زنان معمولا درد در قفسه سینه نیست؛ بلکه با نشانه‌های خاموشی چون احساس خستگی و درد بالای کمر همراه است. هر علامت غیر عادی که ناگهان بروز کند و علتی برایش نتوانید پیدا کنید، بد نیست که احتمال سکته‌ قلبی را بررسی کنید.

مدام تبخال می‌زنید

بیماری سلیاک با علائم زیادی که دارد به سختی تشخیص داده می‌شود. علائم مشکلات گوارشی مانند اسهال، یبوست و نفخ عادی هستند اما تبخال نیز می‌تواند جزوشان باشد. ممکن است در قسمت گونه، لثه یا لبها تبخال بزنید و تبخالها دردناک باشند. هر چند تبخال‌های مکرر علامت قطعی تشخیصی نیستند اما نسبت به سایر علائم بیماری سلیاک مانند مشکلات خلقی، مفصل درد و ناباروری هوشیار باشید.

یک گوش‌تان خوب نمی‌شنود

اگر صدای زنگ یا پچ پچ مانند در یک گوش دارید ممکن است دچار نورینوم آکوستیک شده باشید که یک تومور نادر و غیر سرطانی بوده و اغلب به کُندی رشد می‌کند ولی دلیل نمی‌شود خطرناک نباشد چون ممکن است با رشد بیشتر توده، مشکلات تعادلی ایجاد کرده و حتی کُشنده شود. پزشک از ام آر آی برای تشخیص استفاده خواهد کرد.

ابروهای‌تان در حال کم پشت شدن است

ریزش مو که شامل ابروهای نیز می‌شود می‌تواند علامت این باشد که سیستم بدن‌تان به دلیل کم کاری تیروئید، خوب کار نمی‌کند. مراقب علائم دیگر مانند احساس سرما در تمام مدت و یبوست نیز باشید. پزشک می‌تواند با یک آزمایش خون ساده، عملکرد تیروئیدتان را ارزیابی کند.

تن‌تان به راحتی کبود می‌شود

وقتی به بدن‌تان نگاه می‌کنید ناگهان متوجه می‌شوید کبودی در پای‌تان بوجود آمده. اگر مطمئن هستید کبودی ناشی از آسیب و ضربه نیست، ممکن است دچار سرطان خون یا لوکمی شده باشید. تعداد کم پلاکت‌های خون می‌تواند شما را مستعد کبودی کند. البته نگران نباشید؛‌ اگر پزشک‌تان به مشکلی مشکوک شود، قبل از هر گونه تست جدی دیگری (مثلا تست مغز استخوان)، شمارش سلول‌های خونی‌تان را چک خواهد کرد.

رگه‌های سیاه در ناخن‌تان پیدا شده

اولین جایی که سرطان پوست خود را بروز می‌دهد پوست است اما ممکن است این علامت در پوست بستر ناخن نیز دیده شود. آکرال لنتیجینوس ملانوما نوعی سرطان پوست است که به صورت رگه‌های تیره زیر ناخن بروز می‌کند. اگر نمی‌دانید علتش چیست (مثلا لای در ماند انگشت) و تازگی ظاهر شده، برای معاینه به متخصص پوست مراجعه کنید.

حس بویایی‌تان ضعیف شده

اگر بینی‌تان نسبت به بوهای جورواجور حساس نیست می‌توانید احتمال بیماری آلزایمر را مطرح کنید. در آزمایشی معلوم شد افرادی که پدر یا مادرشان آلزایمر داشتند و نمی‌توانستند بوها را به خوبی شناسایی کنند، شاخص‌های آلزایمر را داشتند که البته این برای تشخیص کافی نیست.

کودک‌تان ناگهان دچار اختلا وسواس (OCD) شده

عجیب است اما این می‌تواند یکی از چندین علامت گلو درد میکروبی باشد. اگر کودکی دارید که دوره‌ای دچار گلو درد میکروبی بوده و ناگهان دچار تمایلات وسواس گونه شده، عاملش می‌تواند عفونت استرپتوکوک گروه A‌ باشد. این بیماری اختلالات عصبی خود ایمنی کودکان مرتبط با عفونت‌های استرپتوکوکی نام دارد. کودک علاوه بر وسواس ممکن است دچار اضطراب، رفتارهای تهاجمی و یا علا‌ئم بیش فعالی نیز بشود. این بیماری واقعا به سختی تشخیص داده می‌شود اما راهکارهای درمانی گوناگونی وجود دارد.

تعریق بیش از حد

تعریق زیاد، معمولا در دستها و زیر بغل یا صورت هایپرهیدروزیس نامیده می‌شود. خود عرق آسیبی نمی‌رساند اما می‌تواند دلات بر مشکلی پنهان در سلامتی داشته باشد یا از عوارض جانبی مصرف دارویی خاص باشد. لنفوم غیر هوچکین هم می‌تواند موجب تعریق زیاد شود و علاوه بر آن، تب، کاهش وزن و یا تنگی نفس نیز داشته باشید. اگر پزشک‌تان تشخیص دهد که می‌تواند لیموفوما (لنفوم) باشد، دستور بیوپسی می‌دهد.

ناخن انگشتان پای‌تان رشد نمی‌کند

البته دردسرتان کمتر می‌شود اما اگر نمی‌توانید به خاطر بیاورید آخرین بار کی ناخن انگشتان پای‌تان را کوتاه کردید، پس باید مطمئن شوید مشکل خاصی وجود نداشته باشد. رشد بسیار آهسته‌ی ناخن انگشتان پا یا موی پا یا ترمیم نشدن زخم پا همگی از علامت‌های بیماری عروق محیطی است. این عوارض نشان می‌دهند جریان خون به سختی می‌تواند به پایین تنه‌تان برسد چون در عروق‌تان پلاک تجمع کرده است. این علائم را به پزشک‌تان بگویید؛ او احتمالا نبض‌های پاهای‌تان را چک می‌کند تا مطمئن شود همه‌ی آنها خوب کار می‌کنند.

منبع: برترینها

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار