مدیرعامل شرکت آب منطقه اصفهان گفت: در طرح بازچرخانی آب زاینده‌رود بعد از ارتقا کیفیت پساب فاضلاب اصفهان، آنچه باقی می‌ماند، پشت سد آبشار جمع‌آوری و در طول سال به صورت مستمر در کانال‌های آبیاری شرق اصفهان قرار گیرد تا کشاورزان آب پایدار مختصری را برای کشاورزی داشته باشند.
کد خبر: ۶۵۹۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸ 25 September 2018

به گزارش تابناک : مسعود میر محمدصادقی در خصوص لوله‌گذاری و طرح بازچرخانی آب در زاینده‌رود که با برخی مخالف‌های کارشناسان مواجه است، اظهار کرد: با توجه به شرایط آبی و اقلیمی کشور، با تصویب هیئت دولت دوازدهم کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی متشکل از وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و رییس سازمان برنامه بودجه و رییس سازمان محیط‌زیست تشکیل شد و مصوب شد تا هر استان برای خروج از این بحران، طرح‌های ویژه‌ای ارائه دهد.

وی با بیان اینکه اصفهان نخستین استانی است که در این کارگروه مسایل و مشکلات آن مطرح شد، افزود: براین اساس استاندار اصفهان در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی چند طرح را به صورت کلی مطرح کرد و در نهایت کلیات طرح‌هایی چون ساماندهی وضعیت رودخانه در اصفهان، استفاده بهینه از پساب موجود تصفیه‌خانه‌های اصفهان، ایجاد شرایط مناسب با بهره‌گیری از آب‌ها و پساب موجود برای کشاورزان شرق اصفهان و ... در این کارگروه مصوب شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه اصفهان در خصوص پرداخت کمک هزینه معیشت کشاورزان، گفت: برای تامین هزینه‌های این بخش قرار شد به ازای تامین آب پایدار صنایع، مبلغی از آن‌ها به عنوان کمک معیشت کشاورزان اخذ شود.

وی به استفاده بهینه از پساب و ساماندهی رودخانه زاینده‌رود اشاره کرد و افزود: پیش از این حجمی از پساب موجود به صنایع واگذار شده بود، بنابراین قرار شد بعد از ارتقا کیفیت پساب فاضلاب، آنچه باقی می‌ماند، پشت سد آبشار جمع‌آوری و در طول سال به صورت مستمر در کانال‌های آبیاری شرق اصفهان قرار گیرد تا کشاورزان آب پایدار مختصری را برای کشاورزی داشته باشند.

میر محمدصادقی تاکید کرد: با توجه به هزینه‌های بالا، این طرح در بخش‌هایی که مجهز به کشاورزی مطابق با تکنولوژی روز و گلخانه‌ای هستند، اجرا خواهد شد.

وی یادآور شد: در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان برای ارتقا کیفیت پساب را در سه تصفیه‌خانه شمال در زینبیه، شرق در سگزی و جنوب در آبشار وارد کار شده که به موازات آن، پساب آب به پشت سد آبشار منتقل و به صورت نوبت‌بندی آب در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه اصفهان با بیان اینکه مجموع آب به دست آمده از این سه تصفیه‌خانه که به سد آبشار می‌رسد، حدود سه مترمکعب بر ثانیه و از نظر حجمی حدود 90 میلیون مترمکعب در سال است، افزود: همچنین بعد از رایزنی با وزارت نیرو قرار است یک مترمکعب در ثانیه معادل 30 میلیون مترمکعب در سال از آب تازه به روشی استفاده شود و در مجموع 120 میلیون مترمکعب آب در سال به صورت نوبت‌بندی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه زمان اجرایی شدن این طرح یک سال است، گفت: در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب فعالیت خود را آغاز کرده و آب منطقه‌ای نیز در حال آماده کردن طرح‌های آن و 50 کیلومتر لوله‌گذاری در زاینده‌رود است، همچنین به موازات این طرح جهاد کشاورزی طرح‌های توسعه گلخانه‌ها و دامداری‌های مدرن را اجرا خواهد کرد.

میر محمدصادقی در ادامه در خصوص طرح ساماندهی رودخانه زاینده‌رود برای بهبود شرایط، اظهار کرد: در این راستا به دنبال ایجاد دو جاده در دو طرف رودخانه برای کنترل زاینده‌رود هستیم.

وی با بیان اینکه زاینده‌رود در استان اصفهان به خصوص از بعد سد چم آسمان که آب برای کشاورزان رها می‌شود حدود 79 نهر برای آبرسانی به باغات دارد، افزود: این نهرها به واسطه بندهایی به صورت سنتی آبگیری می‌کنند که متاسفانه در این مسیر به واسطه انهار سنتی به سختی به کشاورزان حقآبه دار و باغات آب می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه اصفهان با تاکید بر اینکه در کمیته 15 نفره با حضور نمایندگان کشاورزان قرار است دو لوله از سد چم آسمان تا نکوآباد به طول 42 و در مجموع 84 کیلومتر احداث شود، گفت: از این طریق آبرسانی به انهار به صورت مکانیزه آبرسانی انجام خواهد شد که موجب صرفه‌جویی و سرعت انتقال آب به باغات غرب و شرق اصفهان خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار