اختصاصی تابناک یزد؛
دسترسی به نوآفرینی و بهره وری از منابع و سرمایه ها منوط به کار آفرینی است که علیرغم رشد اقتصادی، سبب اشتغال به کار افراد متخصص و تحصیل کرده جامعه و سایر تکنسین ها می شود.
کد خبر: ۶۶۱۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵ 29 September 2018

 

به گزارش تابناک یزد؛ کارآفرینی همچنان که کیفیت زندگی را بالا می برد سبب توزیع مناسب درآمد و کاهش آسیب های اجتماعی جامعه می شود.
در حال حاضر که کشور ما با موج بیکاری جوانان و تکنسین های متخصص روبرو شده است بی شک کارآفرینی است که می تواند با پیامدهای شگفت خود، به کمک سیاست های ناکارامد اتخاذ شده مسئولان بشتابد و تنها درمانگر بیماری اقتصادی باشد که به جان نظام اقتصادی کشور افتاده است.
در گذشته های نه چندان دور تنها افرادی ثروتمندترین مردم دنیا قلمداد می شدند که منابع مالی بیشتری در اختیار داشتند اما در ساختار اقتصادی دنیای امروز ثروتمند فردی است که صاحب دانش بوده و با بهره گیری از نوآوری و خلاقیت با شناخت نیاز جامعه حال یک کار آفرین است.
بر همین اساس است که امروزه کشورهای پیشرفته با در نظر گرفتن نقش این مهم در پیشرفت جوامع اقدام به سرمایه گذاری و آموزش و تحقیق در حیطه کارآفرینی کرده اند به نحوی که استراتژی ها و سیاست های آن ها در جهت تقویت روحیه، امید و باور به کارآفرینی دانشجویان و قشر جوان جامعه است؛ در این کشورها تلاش می شود خطرپذیری توام با اینده نگری در سایه خلاقیت و با کسب و تعلیم مهارت های مختلف فرصت ساز و بستری برای جوانان شود تا بیش از پیش در جهت اعتلای نظام اقتصادی کشور گام بردارند.
در نگاهی به کشورمان در می یابیم سالانه میلیاردها تومان صرف آموزش عالی فرزندان این مرز و بوم می شود که نه تنها این سرمایه گذاری از آمار بیکاری ها نکاسته بلکه روز به روز بر این اشفته احوالی های بازار اشتغال افزوده است ضمن آنکه فرهنگ کارآفرینی را در ذهن دانش آموزان و دانشجویان را به سمت کارمندی برده است؛ به سمت شغل ارزشمندی که هرچند نیاز جامعه است اما ظرفیت پذیرش این جمع از فارغ التحصیلان مراکز عالی را نداشته و ندارد و البته اشتغال زا و اشتغال افرین نیز نیست.
عدم تناسب بین رشد فارغ التحصیلان دانشگاهی با رشد ایجاد فرصتهای شغلی، پایین بودن رشد فرصتهای شغلی مناسب و برخوردار از قابلیت های لازم برای بکارگیری دانش آموختگان دانشگاهی؛ عدم تناسب بین آموخته‌های علمی دانش آموختگان در دانشگاه ها و مهارت های ادراکی و تجربی مورد نیاز فعالیتهای اقتصادی، عدم برخورداری نظام آموزش عالی از یک سیستم فراگیر توسعه فرهنگ کارآفرینی سب شده است تا این موج بیکاری در سطح جامعه آرام نگیرد.
کارآفرین از مسیر تکراری زندگی خسته است و به دنبال یافتن یا ساختن مسیری جدید برای تجاربی گوناگون می باشد. کارآفرین نمی تواند جاده بی خطر، عریض و هموار کارمندی را طی کند؛ او همواره در تلاش است تا مسیرهایی پر پیچ و خم، جذاب و نا آشنا را طی کند و مسیری را مختص خودش برگزیند؛ او در این مسیر نه تنها خود بلکه افرادی زیادی را در همراهی خودش به سمت نوآوری می کشاند؛ اشتغال ایجاد می کند و جوانان متخصص و غیرمتخصص بسیاری را در دامان خود به کار می گیرد؛ درحالی که کارمندی از این مهم تهی است...
کارمند فردی است که توانایی کارآفرین شدن را دارد اما به علت محدودیت فعالیت در فضایی محدود نمی تواند انبوهی از مهارت ها و ظرفیت های فردی خود را بهره برداری کند و از بخش عظیمی از رویاهای چند و چندین ساله اش می گذرد.
شما باید بتوانید رقابت کنید، با موانع مواجه شوید، سختی بکشید، تجاربی را به دست آورید، راحتی را در مقطعی از دست دهید و گاهی احساس نداشتن امنیت شغلی کنید تا بتوانید در وهله اول به هدف و در وهله دوم به درآمد پایدار دست یابید؛ در این زمان است که شما از سمت کارمندی به کارآفرینی کوچ کرده اید.
حال اهمیت کارآفرینی و دوری از مشاغل پشت میزنشینی یکی از جدی ترین دغدغه های مسئولان می باشد؛ به نحوی که نخست نظام آموزش و پرورش به فکر چاره شده است.
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در استان یزد با تاکید بر اینکه کارفرینی جایگزین نگاه کارمند پروری و پشت میز نشینی است؛ اظهار داشت: تحصیل دانش آموزان در هنرستان های کاردانش و فنی حرفه ای، بسترساز مهارت آموزی برای ورود به بازار کار است؛ کارآفرینی، جایگزین نگاه کارمند پروری و پشت میز نشینی است و دانش آموزان را پویا و فعال می کند تا با نوآوری و خلاقیت برای خود درآمد کسب کنند.
وی در جمع مدیران آموزش و پرورش یزد با اشاره به طرح کاشف این وزارت؛ ادامه داد: موضوع این طرح، کارآفرینی است که دانش آموزان علاوه بر درس خواندن، یک مهارت فنی را کسب می کنند تا بتوانند در آینده برای خود شغلی ایجاد و زندگی خود را اداره کنند. در سند تحول نیز یکی از ویژگی‌هایی که برای دانش آموزان عنوان شده است؛ مهارت کارآفرینی است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار