نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت : طرح بازچرخانی آب در رودخانه زاینده رود کارشناسی و مطالعات در این زمینه به خوبی و دقیق انجام شده است.
کد خبر: ۶۶۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷ 30 September 2018


طرح بازچرخانی آب در زاینده رود کارشناسی شده استنماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت : طرح بازچرخانی آب در رودخانه زاینده رود کارشناسی و مطالعات در این زمینه به خوبی و دقیق انجام شده است.
علی بختیار روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : رودخانه زاینده رود از رودخانه های قدیمی کشور است و به دلیل این که اصفهان قطب فرهنگ جهان اسلام است، اهمیت زیادی دارد.
محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان از تدوین طرح گردش و برقراری جریان آب در رودخانه زاینده رود با اجرای بیش از 52 کیلومتر لوله گذاری و استفاده از حداقل منابع آبی موجود و پساب تصفیه شده در استان خبر داد که در آن سهم آب هر شهرستان واقع در مسیر رودخانه در سال هایی که محدودیت آبی وجود دارد، از طریق لوله انتقال می یابد و از این روش آبی در رودخانه جاری می شود.
بختیار با بیان این که از نظر گردشگری، تاریخی و فرهنگی برای جاری ساختن آب در زاینده رود و احیای آن همه نمایندگان باید تلاش کنند، اظهارداشت : در جلسه اخیر مجمع نمایندگان استان استاندار اصفهان گزارشی از اقدام هایی که برای احیای زاینده رود و گردش و برقراری جریان آب در رودخانه زاینده رود ارائه کرد که مهم و قابل توجه بود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : اقدامی که با محوریت استانداری اصفهان در این ارتباط انجام شده، دقیق و علمی است.
بختیار ادامه داد : اظهار نظر توسط برخی از نمایندگان استان در بالادست زاینده رود و اشکالاتی در این طرح که مطرح کردند آبرسانی از طریق لوله است.
به تاکید این نماینده مجلس آنها باید توجه کنند که در خشکسالی انتقال آب توسط لوله انجام می شود و درتر سالی آب در روخانه جریان می یابد و رودخانه همیشه جاری است.
وی با با بیان این که سهم حقابه داران در خشک و ترسالی در این طرح لحاظ شده است ، بیان کرد : همچنین در این طرح ین به وضعیت حقآبه داران در بالا دست تاکید شده که حقوق شان به طور کامل دیده شود.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد : اگر در طرح های گذشته کشور برخی از مسائل همانند رعایت حقابه توجه می شد در زمان حاضر مشکلات در این زمینه وجود نداشت یا کمتر بود.
وی به حل مشکلات زیست محیطی، احقاق حقوق حقابه داران و تالاب های موجود در مسیر در این طرح نیز اشاره کرد.
زاینده رود از ارتفاعات چلگرد در چهار محال و بختیاری و نیز کوه های فریدونشهر در غرب استان اصفهان به شکل رودهای کوچک از هم جدا سرچشمه گرفته و پس از درآمیختن در دریاچه سد زاینده رود به صورت رودخانه ای واحد به سمت اصفهان و تالاب گاوخونی جاری می شود.
زاینده رود در سال های اخیر به دلیل کاهش منابع آبی و نیز افزایش مصرف در منطقه پائین دست خشک شده است. 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار