کد خبر: ۶۶۳۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹ 06 October 2018

تابناک البرز: اخیرا دستورالعملی تحت عنوان طرح ترویج زایمان طبیعی ابلاغ شده که در بند 14 این طرح به ماماها اجازه بستری بیمار زایمانی مستقل از پزشک متخصص زنان و زایمان داده می شود،که در صورت عملی شدن آن، زنگ خطری برای سلامت زنان باردار و نوزاد به صدا در می آید. 

دکتر اشرف دهقانی متخصص زنان و زایمان با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت : با قانونی که به تازگی به تصویب وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی رسیده، به یک ماما اجازه می دهد روند بستری نمودن یک زن باردار را مستقل از پزشک انجام دهد  و در صورت ایجاد اشکال در روند زایمان و یا ایجاد عارضه پزشک زنان را موظف به دخالت و درمان عوارض کار ماما میکند. این مسئله جدای از اینکه اشکال حقوقی دارد، از طرفی همزمان جان مادر و نوزاد را به خطر می اندازد وتمام زحماتی که در این سال ها برای کاهش مرگ و میر مادران باردار کشیده شده بر باد می دهد.

دکتر اشرف دهقانی خاطر نشان ساخت تا قبل از به تصویب رسیدن این قانون، بیمار به دستور پزشک متخصص زنان بستری می شد و تمامی مسئولیت بیمار نیز با پزشک بود. در این روش درصد کمتری از خطرات احتمالی در کمین مادر و نوزاد در حین زایمان و یا بعد از آن تا زمان ترخیص پیش می آمد، ولی با اعمال این قانون که ماما اختیار بستری کردن زائو را پیدا کرده چه ضمانتی برای سلامت مادر و نوزاد وجود دارد؟

وی افزود با اجرای این قانون در واقع با جان مادر و نوزاد بازی می شود همین امر موجب ایجاد اختلال و نا امنی در کار متخصصان زنان و زایمان شده است .

پشت سر هر متخصص زنان و زایمان کوهی از تجربه و تحصیل است

دکتر دهقانی خاطر نشان ساخت، شخصی که خواستار فرا گرفتن علم پزشکی در حوزه زنان و زایمان است، با پشت سر گذاشتن کنکور و پذیرش در رشته پزشکی 7سال دوره پزشک عمومی را گذرانده و سپس در کنکور پذیرش دستیاری شرکت و در صورت قبولی  مجددا با پشت سر گذاشتن 4 سال دوره سخت و 400کشیک 24 ساعته طاقت فرسا و گذراندن امتخانات سخت، ارتقا و بورد با کسب دانش و تجربه کافی آماده قبول مسوولیت  جان مادر و نوزاد می شود و صلاحیت و کارائی او قابل مقایسه با یک کارشناس مامائی با 4 سال تحصیل دانشگاهی( که نیمی از دروس ان هم عمومی است و کیفیت دانشگاههای کنونی ما نیز جای بسی حرف دارد )،نیست.

سپردن زائو به  طور مستقل به ماما بازی با جان زنان و نوزادان کشور است. کسی که اقدام به بستری زائو می کند باید بتواند تا آخر مراحل پیش برود وصلاحیت کافی برای درمان عوارض و رفع خطرات احتمالی در سیر زایمان را داشته باشد و در نیمه راه بیمار را مجبور نباشد به دیگری بسپارد و ماما صلاحیت این کار را ندارد.

این متخصص زنان و زایمان خاطر نشان ساخت : با عملی شدن این قانون، ماماها با مدرک کارشناسی مستقلا می توانند، دستور بستری بیمار بدهند و تمام پروسه بستری تا ترخیص را انجام بدهند و تازه در صورت پیدایش مشکل، از پزشک متخصص زنان کمک بگیرند ، حال شما تصور کنید پزشک متخصصی که در روند درمان نبوده  چطور حاضر است  مسئولیت چنین مشکلی را به عهده بگیرد و جواب گوی عوارض کار  یک ماما باشد، چگونه آن متخصص می تواند بحران بوجود آمده را مدیریت نماید؟ و این برای پزشک متخصص غیر قابل قبول است.

باید توجه داشت وقتی یک ماما ذینفع مالی در امر زایمان طبیعی است تمام سعی خود را در انجام زایمان طبیعی به هر قیمتی خواهد کرد و چه بسا در موارد خطر با دیر مطلع کردن پزشک متخصص به جان مادر و نوزاد آسیب رساند .(چنان که اخیرا موردی  از بد حال شدن نوزاد وcp در یکی از بیمارستانهای تهران )داشتیم.

دکتر دهقانی خاطر نشان ساخت: با اجرایی شدن این قانون تمام زحماتی که جامعه پزشکان متخصص زنان و زایمان در زمینه پائین آوردن آمار مرگ و میر مادر و کودک کشیده اند و به سختی به آمار جهانی نزدیک شده ایم از بین خواهد رفت و بعد از اجرای این قانون ما روزانه شاهد افزایش امار مرگ و میر  مادران و کودکان خواهیم بود.

این متخصص زنان و زایمان خاطر نشان ساخت عقبه این طرح،  کار کارشناسی کافی انجام نشده وبستر سازی و ایجاد زیر ساختهای لازم صورت نگرفته.ومتخصصان زنان  اذعان دارند که  در صورت اجرای آن با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم بود .

  به کارشناسان مامایی مجوز بازگشایی مطب ندهند

زمانی در کشور، ما با کمبود پزشک بخصوص متخصص زنان روبرو بودیم در آن زمان به کارشناسان مامایی اجازه تاسیس دفتر کار داده شده بود که در حال حاضر با توجه به اموزش و تربیت پزشک متخصص زنان به میزان کافی در سراسر کشور توجیهی برای ادامه دفاتر کار مامایی وجود ندارد وبرای کارآفرینی واشتغال فارغ التحصیلان مامایی باید انها به جایگاه اصلی خود که مراکز بهداشتی و بیمارستانی است برگشته و تحت نظر پزشکان متخصص زنان انجام وظیفه نمایند، بخصوص برای ترویج زایمان طبیعی فراهم کردن امکان حضور یک زائو و یک ماما بهترین روش برای ترویج  زایمان ایمن و در ضمن  اشتغالزایی فارغ التحصیلان مامایی است.

اساسا در هیچ کشوری در شرایط عادی یک غیر پزشک اجازه مطب و طبابت ندارد.در ایران هم در شرایط کنونی لزوم بازنگری در این مورد مشهود است.

دکتر دهقانی در پاسخ به این پرسش که ممکن است بیماری به دلیل ارزان بودن حق ویزیت ترجیح دهد  به ماما مراجعه کند اظهار داشت : ممکن است بیماری به علت مشکلات مالی به مطب ماما مراجعه کند ، ماما نیز به علت نداشتن علم و تجربه کافی ممکن است  با تشخیص و تجویز اشتباه، بیمار را به سمت مشکلات بیشتری سوق می دهد و در آخر بیمار با نگرفتن جواب مطلوب و چه بسا جواب معکوس بازهم به متخصصان مراجعه می کنند و متحمل هزینه مجدد می شوند. با این بینش چه ضرورتی دارد که به یک ماما اجازه تاسیس مطب داده شود. به کرات ما مواجه میشویم با انجام کارهایی در مطب مامائی که برای انها غیر مجاز است و در حیطه کارشان نیست مثل درمان نازائی، استفاده بی رویه از انتی بیوتیکهای تزریقی، انجام کرایوتراپی(منجمد کردن) ویا لیزر درمانی که برای ماما از نظر قانونی ممنوع است.

دکتر اشرف دهقانی بر  لزوم نظارت شدیدواحد  نظارت بر درمان دانشگاهها و سازمان نظام پزشکی بردفاتر کار مامایی تاکید کرد و افزود  به عنوان یک عضو کوچک جامعه متخصصین زنان از وزارت و نهادهای ذیربط تقاضای بازنگری در طرح ترویج زایمان طبیعی با نظر کارشناسی اساتید معظم پریناتولوژی(طب مادر و جنین)و انجمن متخصصین زنان و هیات بورد زنان را دارم و از مردم نیز چشمداشت حمایت برای حفظ دستاورد بزرگ کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد به حد کشورهای پیشرفته که حاصل زحمات 30 ساله متخصصین زنان کشور است را دارم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار