حزب همبستگی ایران اسلامی به مناسبت انتخابات نظام مهندسی ساختمان بیانیه ای صادر کرد.
کد خبر: ۶۶۴۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷ 07 October 2018

به گزارش تابناک : حزب همبستگی ایران اسلامی به مناسبت انتخابات نظام مهندسی ساختمان بیانیه ای صادر کرد. شرح بیانیه به قرار ذیل است؛

انتخابات هشتمین دوره هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در کل کشور برگزار شد و مهندسان برای بار هشتم پای صندوق های رفتند و تعدادی از همکاران خود را بعنوان نمایندگان خود انتخاب کردند تا مگر این بار متفاوت تر از دوره های گذشته عمل کنند.

انتخاب کردند تا مگر دوباره ارزش مهندسی را به مهندسان برگردانند و شرایط را به گونه ای مدیریت نمایند که با فرهنگ سازی,آموزش,شفافیت,پاکدستی و....,این اعتماد خدشه دار شده دوسویه جامعه و مهندسان,مهندسان و سازمان,دولت و سازمان را اصلاح نمایند.

انتخاب نمودند تا بجای ستیزه جویی با نماینده حاکمیت در امور مهندسی,بر سر میز مذاکره بنشینند و به دور از حواشی با در نظر گرفتن ارتقای کیفیت ساخت وساز و منافع مردم و مهندسین تعامل کنند.
انتخاب نمودند تا مگر هیات مدیره منتخب روندی را برنامه ریزی و اجرا کند که در انتخابات نهمین دوره,مشارکت به عددی قابل قبول برسد که برگ افتخاری برای هر مهندس باشد.
شاخه مهندسین حزب همبستگی بعنوان یکی از محدود کنشگران سیاسی اجتماعی و صنفی این نظام صنفی,ضمن تشکر از کلیه مهندسینی که متعهدانه و جسورانه برای سرنوشت خود و مردم و آیندگان این کشور احترام قائل شدند و در انتخابات شرکت کردند و نیز تشکر از همه کاندیداها و ائتلاف ها و گروهها که با تشکیل جلسات, همایش ها و... زمینه طرح نظرات کارشناسی و مدیریتی در این حوزه را فراهم آوردند, لازم می داند که به منتخبان این دوره انتخابات اعلام نماید:


هیات مدیره منتخب دوره هشتم  ؛ باید پذیرفت که مدتی است که اعتبار و حیثیت اجتماعی جامعه مهندسی در جامعه ایران لطمه خورده‌است.


متاسفانه نام مهندس با امضا فروشی قرین شده، بحث بی تعهدی و بی‌مبالاتی بخشی از همکاران بواسطه حضور سودجویانی که تنها به فکر منافع خود هستند وبس, موجب شده است که نه تنها موقعیت و اعتبارعمومی مهندسان را در اذهان عمومی مخدوش که اعتبار سازمان‌ها را نیز در میانِ اعضای خود نیز دچار آسیب ساخته‌است.

جامعه کمتر نشانی از نقش یک مهندس یا دیدگاه مهندسی در شناخت مسائل بنیادینی چون تنزل قابلیت زیستی بسیاری از شهرها و از دست دادن هویتشان، ترافیک کشنده‌ی کلان‌شهرها،ضعف دولت الکترونیک, فرسوده‌شدن بافت‌های میانی و تاریخی شهرها، رشد حاشیه‌نشینی، گسترش معماری نازل و ناساز ، ضعف پایداری ساختمان‌ها، رشد مصرف انرژی و اتلاف گسترده انرژی در ایران، ضعف توسعه فناوری مهندسی، تغییرات اقلیمی، تخریب محیط زیست، و مساله‌هایی از این دست و ارائه راه‌کار می‌بیند.
مسائل و معضلاتی که از ماموریت های اصلی مهندس می باشد و بدون حضور او حل نخواهد شد.


شاید این بی اعتمادی مهندسان به جایگاه صنفی خود و نیز جامعه به صاحبان این صنف,موجب شده است که نه تنها امروز بلکه در اکثر دوره های انتخابات هیات مدیره,مشارکت در پایین ترین و اسفناک ترین وضعیت خود قرار گیرد و شاید هم این مشارکت ضعیف موجب شده است که جایگاه مهندسی در اذهان مردم تضعیف گردد.


مشارکتی که هنوز نتوانسته است عدد ده درصد را تجربه کند و یقینا هزینه این عدم مشارکت را در اولویت اول مردم و مصرف کنندگان کالایی به نام خانه پرداخت می کنند ودر اولویت دوم خود مهندسان بعنوان تولید کنندگان این کالا. باتوجه به شرایطی فعلی این سازمان , شایسته است هیات مدیره منتخب با تدبیر و به دور از حواشی و با تعامل و همفکری با نهاد های تصمیم گیر و مرجع و نیز استفاده از نظرات نخبگان این حوزه ,علی الخصوص سایر رقبای صاحب فکر و نظری که توفیق نداشتند وارد هیات مدیره شوند با تاکید بر ماموریت اصلی سازمان یعنی آموزش و تعلیم مهارت حرفه های مهندسی وبروز رسانی جامعه مهندسی در علوم نوین مهندسی با استفاده از ظرفیت نو وبی بدیل استارت آپ ها و نیز با ورود وتصمیم به حل به تمامی چالش های اشاره شده از جمله بی اعتمادی ,مشارکت پایین اعضا در تصمیم گیری ها,وضعیت اسفناک امضا فروشی وحذف سودجویان واسطه, شفافیت کلیه مراودات مالی و تجاری سازمان,مافیای شرکت های حقوقی وابسته,پیگیری تا حصول نتیجه اتفاقات مبهم مالی اخیر و قدیم و شفاف سازی نحوه هزینه کرد سهم پنج درصدی برای اعضا,بازگرداندن سازمان به وظیفه اصلی آموزش, نظارت و بازرسی بر ساخت وساز و کاهش تصدی گری سازمان در امور اجرایی صدور پروانه و ارجاع کار به مهندسین و ... اتخاذ تصمیم و اقدام اصلاحانه نماید.


در پایان , شاخه مهندسان حزب همبستگی ضمن آرزوی موفقیت برای کلیه منتخبین جدید, با تمام توان آمادگی خود را برای هر نوع کمک فکری جهت رسیدن به برنامه های عالیه اعلام شده اعلام می دارد و تاکید می دارد تنها راه برون رفت سازمان از وضعیت فعلی و سوق به سوی سازمانی چابک ومعتمد,نهادینه کردن شفافیت و پاکدستی بعنوان دو اصل انکار ناپذیر می باشد.

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار