با توجه به اظهار نظر چند روز پیش مدیرکل امور حقوقی و مجلس دیوان عدالت اداری کشور مبنی بر اینکه شهردار تهران هم مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می شود و عدم شمول شهرداران رویه درستی نیست، و همچنین انتشار خبری در کانال تلگرامی ای به نام محمد علی افشانی تحت عنوان اینکه به زودی شهردار تهران استعفا خواهد داد؛ هنوز واقعیت یا شایعه بودن این خبر برای رسانه ها مشخص نشده و تااین لحظه نیز مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران نیز موضع خود را در این رابطه به صورت رسمی اعلام نکرده است.
کد خبر: ۶۶۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ 10 October 2018

به گزارش تابناک : چند روز پیش بود که محمدحسن پیرزاد در نشست دایره شمول قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان که در موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران برگزار شد، اعلام کرد: ما در تدوین قوانین و مقرراتی که در مجلس تصویب می شود سه قید را بیان می کنیم، یکی اصلی به نام اصل عطف مابه سبق و اصل دیگر تاریخ ابلاغ است که در این قانون تاریخ ابلاغ ملاک است و دیگر هم تاریخ لازم الاجرا شدن است. ابلاغ زمانی است که رییس مجلس به رییس جمهور برای اجرای قانون انرا ابلاغ می کند که ۲۴ شهریور ماه سال جاری تاریخ ابلاغ این قانون از رییس مجلس به رییس جمهور است و از این تاریخ باید ظرف دو ماه قانون اجرا شود.

مدیر کل امور حقوقی و مجلس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: برخی می گویند برای انتخاب شهردار قانون خاصی هست و شورا شهردار را انتخاب می کند و در نتیجه شهردار منتخب شورای شهر است و از این جهت آن را مستثنی کنند ولی طبق قانون بازنشستگی استثنا قرار دادن شهردار درست نیست.

 

به اعتقاد وی، دیوان محاسبات و مرجع قضایی و سازمان بازرسی نهاد بررسی کننده قانون اند، دیوان عدالت ورود اولیه در این زمینه ندارد و کارش این است که مواردی که افراد و شهروندان خودشان را مشمول قانون نمی دانند اما دستگاه ها آنها را جزو بازنشسته محسوب کرده اند، می توانند به دیوان عدالت مراجعه کنند.

 

حسن پیرزاد در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ایا افشانی شهردار هم شامل قانون می شود؟ گفت: ایشان هم مشمول شهرداران و مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می شود.

 

این در حالی است که امروز نیز سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است: بر اساس تمام مستندات و برداشت از قانون منع به کارگیری بازنشستگان، این قانون شامل تمامی شهرداران و حتی شهردار تهران نیز می‌شود.

 

به گفته اصغر سلیمی؛ بر اساس تمامی مستندات و کارشناسی‌هایی که بر روی این موضوع انجام شده و هم چنین برداشت از قانون، این قانون شامل تمامی شهردارها و حتی شهردار تهران نیز می‌شود. در قانون به طور صریح هیچ استثنایی در خصوص شهردارها وجود ندارد.

 

نماینده مردم سمیرم در مجلس در این گفت و گو تاکید کرده است: باید هرچه سریعتر بخش‌های مرتبط پیگیر باشند تا جایگزینی مناسب پیدا کنند. تا ۸/۲۴ فرصت دارند به موضوع رسیدگی کنند چرا که از نظر من شورای شهر تهران و سایر بخش‌ها که این قانون مشمول آنها می‌شود به جای از دست دادن فرصت؛ باید در پی گزینش نیروهای متخصص و جدید باشند.

 

انتشار خبر استعفای محمد علی افشانی شهردار تهران آن هم به زودی در کانالی به نام خود وی شوک خبری دیگری بود که به سرعت در شبکه های مجازی منتشر شد.

 

در این کانال آمده است: با توجه به تصويب قانون منع بكارگيري بازنشستگان و با عنايت به اين نكته كه قانون مذكور شامل حال دكتر افشاني شهردار تهران هم مي شود، ايشان به زودي از اين مسئوليت استعفا كرده و شوراي شهر تهران براي انتخاب شهردار بعدي وارد عمل خواهد شد.

 

این در حالی است که برخی از خبرنگاران عنوان می کنند که در شبکه تلگرام محمد علی افشانی کانالی را به نام خود ندارد بلکه این کانال توسط فرد دیگری با نام محمد علی افشانی شهردار تهران ایجاد شده است و اخباری که روی آن منتشر می شود، از قول شهردار تهران نیست.

 

اینکه چرا تا به امروز این کانال با نام شهردار تهران همچنان در حال فعالیت است و هر ازگاهی با انتشار اخبا این چنینی موج رسانه ای ایجاد می کند و مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران نیز نسبت به شکایت از ادمین آن و عدم فعالیت آن اقدامی نکرده است خود جای سوال دارد.

هر چند عنوان می شود که به دلیل اینکه تلگرام فیلتر بوده و مخاطبان این شبکه مجازی با استفاده از فیلتر شکن وارد آن می شوند در نتیجه نمی توان از این کانال های تقلبی شکایت رسمی ای انجام شود؛ اما وقتی تمام مسئولان از دولتی و سیاسی گرفته تا سایر بخش ها همچنان تلگرام را به عنوان یک شبکه مجازی سریع و قابل دسترس می دانند؛ عدم برخورد مرکز ارتباطات و شخص شهردار تهران با این کانال تقلبی خود جای تامل دارد

 

تکذیب خبر کانال منسوب به افشانی

کانال خبری شهر اما دقایقی بعد از انتشار خبر استعفای شهردار تهران اعلام کرد: از دقایقی پیش برخی کانال‌های خبری با استناد به کانالی که پیش از این از سوی مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، انتسابش به سیدمحمدعلی افشانی رسماً تکذیب شده بود، اقدام به بازنشر خبر این کانال کرده‌اند.

 

برای چندمین بار تأکید می‌شود سیدمحمدعلی افشانی در تلگرام کانالی ندارد و حساب‌های کاربری شهردار تهران صرفا در اینستاگرام و توییتر با عنوان افشانی مدیا فعالیت می‌کند.

 

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار