همایش تهران 1402 در حالی با حضور اعضای شورای شهر، مدیران شهری، کارشناسان، متخصصان برنامه ریزی و رسانه ها برگزار شد که قرار بود فرصت های برنامه سوم توسعه شهر تهران مورد نقد و بررسی قرار گیرد. این درحالی بود که در این همایش بیشترین انتقادها به تدوین این برنامه سرنوشت ساز در دوره جدید مدیریت شهری؛ به معاون توسعه و برنامه ریزی شهردار تهران مبنی بر عدم توجه به اسناد بالادستی در تهیه و تنظیم این برنامه از سوی اعضای شورای شهر تهران انجام شد.
کد خبر: ۶۶۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ 11 October 2018

به گزارش تابناک : لایحه برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران طی همایش تهران ۱۴۰۲ مورد نقد و بررسی قرار گرفت. برنامه سوم توسعه شهر تهران بیش از ده روز است که به شورای شهر رسیده و اعضای شورای شهر با فراخوان های مختلف از متخصصان درخواست کرده اند نظر خود را در این رابطه اعلام کنند از این رو همایش تهران ۱۴۰۲ با رویکرد بررسی تدوین برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران برگزار شد.


محمد سالاری؛ برنامه سوم توسعه تهران ضعیف است/ مشخص نیست این برنامه چه چیز را دنبال می کند


رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با انتقاد از معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران گفت: شعارهای انتخاباتی ما باید در تصمیم گیری ها نمود پیدا کند و به عنوان عضو شورا نیاز است به مصادیق ورود پیدا کنیم. فرآیند تدوین این برنامه، مشارکتی ترین برنامه بوده اما از این همه مشارکت بهره ای نگرفتیم.


وی افزود: باید بگوییم که آقای آریازند، قائم مقام معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران نتوانسته مدل برنامه ریزی برنامه سوم را در مقدمه بیان کند و از مطالعه آن، متوجه نمیشویم این برنامه به دنبال چیست؟


سالاری اضافه کرد: بالاخره در فرآیند برنامه ریزی مراتبی وجود دارد و این مفاهیم در فرآیند برنامه ریزی ها حاکمیت دارد که این چارچوب در برنامه سوم مشاهده نمی شود.


عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: گذشتگان ما اسناد فرادستی تهیه کرده اند؛ یکی طرح جامع تهران است اما این طرح ها در برنامه سوم توسعه شهر تهران حذف شده است.


سالاری ادامه داد: عبارتی تحت عنوان طرح موضعی و موضوعی از این برنامه حذف شده و بیان شده طرح جامع بازنگری شده است.
وی گفت: ممکن است بگویند برنامه ریزی مسئله محور است؛ اما مگر میشود تنها ۴ مسئله مهم تهران را بیاوریم و از بقیه صرف نظر کنیم؟ حتی مسائل شهر تهران را در این برنامه در نظر نگرفته اید.


سالاری بیان کرد: شهرداری تهران بناست تسهیل گری کند که این کار با مشارکت مردم صورت می گیرد و حتی مشارکت در این بین در نظر گرفته نشده است.

 

علی اعطا؛ لزوم گفتگو برای رسیدن به برنامه مشخص

 

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی در این همایش عنوان کرد: در اسفند ماه ۹۶ شورای شهر مصوبه سیاست ها، اولویت ها، الزامات تدوین برنامه پنج ساله سوم را گذراند؛ این لایحه اخیرا به شورا آمده است و تقویمی در اختیار داریم که بر اساس آن برنامه بررسی و تدوین شود که ۲۰ آذر این برنامه به تصویب شورا خواهد رسید.


اعطا افزود: اعتقاد داریم در مرحله بررسی برنامه، باید فضایی برای گفتگو فراهم شود که ضمن بررسی رویکردهای برنامه در سطح ساختار و کلیات، به دیدگاههای مشخصی برسیم تا پیشنهادات روشنی برقرار شود.

 

زهرا نژاد بهرام؛ نمی توان برنامه پنج ساله نوشت/ برنامه باید یک ساله باشد

 

در ادامه این نشست، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: چشم انداز، اهداف استراتژیک، تامین منابع و میزان بودجه ریزی در این طرح مشخص نبود و آنچه در اختیار ما است عناوین پروژه ها بوده که دوستان طراحی کرده بودند و تا امروز در اختیار ما قرار نداده اند و ما طبیعتا نقدهای بسیاری نسبت به طرح حاضر داریم.

 

نژاد بهرام اظهار کرد: آیا واقعا لازم است برنامه پنج ساله بنویسیم؟ در بسیاری از برنامه های توسعه حدود ۴۰ درصد تحقق داشته ایم که علت را فاصله مجریان، آرمان گرایی، برنامه پذیر نبودن کشور و سایر موارد دانسته اند ولی به نظر بنده برنامه ها باید کوتاه مدت تر باشد چرا که رشد توسعه فناوری شتاب گرفته است و هر ساله باید به آن توجه نشان داد.

 

عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: از این رو خوب است به جای برنامه پنج ساله، برنامه یکساله تعریف کرد تا تحقق پذیری افزایش بیابد.

 

پیروز حناچی؛ آرمان خواهی نکنیم

 

معاون معماری و شهرسازی در خصوص برنامه سوم توسعه و انتقاد اعضای شورای شهر تهران گفت: خیلی آرمان خواهی نکنیم چرا که در گام های اول مشارکت هستیم که باید به برخی مشکلات توجه کرد چرا که به این راحتی مسائل حل نمی شود و یکدیگر را باید تحمل کنیم.

حناچی افزود: تجربه ای در کشور داشته ایم که سند چشم انداز تهیه شد و حدود ۲۰۰ جلسه تشکیل شد تا نهایتا قانون برنامه چهارم تدوین شود اما این قانون بد شانس بود و به دست مجریانی افتاد که به برنامه اعتقاد نداشتند.

 

حناچی در رابطه با برنامه سوم شهر تهران گفت: بنده در حال حاضر در مورد این برنامه قضاوت نمیکنم چون باید قبل از انتقاد، مبانی نظری که دوستان تهیه کردند را بشنویم؛ آنچه عنوان کردیم آن بود که این شهر یک چشم انداز و یک برنامه باید داشته باشیم.

 

معاون شهردار تهران در خصوص عدم توجه به طرح جامع و تفضیلی در برنامه سوم توسعه گفت: حدود۶۵۰ طرح موضعی و موضوعی داریم که اساسا قابل انجام نیست و باید کاهش پیدا کند از این رو بازبینی طرح تفضیلی یکی از رویکردهای ماست و رسیدن به چشم انداز واحد، کار بسیار سختی است.

 

حناچی اظهار کرد: باید فضایی فراهم شود تا برنامه پنج ساله شهر تهران مورد تائید متخصصین و ذینفعان برسد که البته مورد تائید ذینفعان باشد کار بسیار دشواری است.

 

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار