عاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه نزدیک ۵۴۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال در استان ساکن هستند، گفت: در حال حاضر حدود یک هزار و ۵۰۰ سالمند اصفهانی در ۳۲ مرکز نگهداری سالمند، زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۶۶۶۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸ 11 October 2018

به گزارش تابناک : سید اصغر فیاض با اشاره به آمار کشوری سالمندان اظهار داشت: متوسط جمعیت سالمندان 10 درصد از کل جمعیت است.

وی افزود: متوسط استان اصفهان از میانگین کشوری بیشتر است و حدود 10.6 دهم درصد نرخ سالمندی استان گزارش شده است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه به تعبیری افزایش نرخ جمعیت سالمند یک نقطه مثبت است، گفت: این امر ناشی از افزایش اعتماد به نفس، امید به زندگی و بهداشت سالمندان است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی سازمان بهداشت کل کشور در سال 1425 از هر جمعیتی که ایران داشته باشد، 25 درصد آن را سالمندان تشکیل می‌دهند.

فیاض خاطرنشان کرد: ما با یک رخداد بزرگی مواجه هستیم که از اکنون باید همه دستگاه‌ها به ویژه حوزه سلامت، تمهیداتی را برای تکریم سالمندان در 20 یا 30 سال آینده برنامه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به تعداد سالمندان استان اصفهان، اظهار داشت: نزدیک 540 هزار سالمند بالای 60 سال در استان ساکن هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان افزود: سالمندی به سه دوره جوانی، میانسالی و کهنسالی تقسیم شده و چه بسا سالمندانی با 80 یا 90 سال سن به خاطر سبک زندگی در طول عمر، به اصطلاح روی پا هستند و در مجامع حضور دارند، ولی افرادی هم هستند که با وجود 55 سال سن به دلایل مختلف از جمله بیماری، تغذیه و ...به سالمندی رسیدند و در بعضی کارها نیازمند افراد دیگر هستند.

وی تصریح کرد: 3 دستگاه در حوزه سالمندی در کشور و استان اصفهان در حال فعالیت هستند، کمیته امام(ره) از زمان ریاست جمهوری شهید رجایی، طرح حمایت از سالمندان روستایی را به خاطر فقر و تنگدستی با عنوان طرح رجایی پایه گذاری کرد که تا کنون این طرح ادامه دارد و این قشر از مردم از خدمات کمیته امام استفاده می‌کنند.

فیاض ادامه داد: 22هزار نفر از سالمندان در سامانه اطلاعاتی بهزیستی استان ثبت شده‌اند که به دلایل مختلف تمکن مالی ندارند و از جایی حقوق نمی‌گیرند.

وی اظهار داشت: از این تعداد سالمند، یکسری در مراکز مراقبت‌های شبانه‌روزی بستری هستند که یا از یارانه دولتی استفاده می‌کنند، یا به صورت آزاد خودشان هزینه پرداخت می‌کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه تعدادی از سالمندان زیر پوشش بهزیستی ولی در منزل خودشان حضور دارند، گفت: ممکن است از طرح‌های ویزیت در منزل، مراقبت در منزل، مستمری ماهیانه، کمک‌های بلاعوض، مشاوره و مددکاری بهره‌مند می‌شوند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان افزود: در حال حاضر، 32 مرکز فعال شبانه‌روزی نگهداری از سالمند در استان وجود دارد که بزرگ‌ترین آنها، مرکز صادقیه در شهر اصفهان است که پذیرایی از 400 سالمند را به عهده دارد.

وی تصریح کرد: تأمین بیشتر هزینه‌های مرکز صادقیه به عهده مردم و خیران است و بخشی هم از طریق بهزیستی پرداخت می‌شود.

فیاض با اشاره به مراکز خصوصی نگهداری از سالمندان اظهار داشت: این مراکز توسط اشخاص حقیقی درخواست داده شدند و با توجه به مراحل قانونی مجوز گرفته و به فعالیت مشغولند.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک به یک هزار و پانصد نفر سالمند در 32 مرکز نگهداری سالمندان اقامت دارند و به آنها خدمات ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: 5 مرکز روزانه ویژه سالمندان در استان وجود دارد که 2 تای آن به صورت مستقل و خصوصی هستند و 3 تای آن هم به صورت روزانه و هم شبانه، خدمات ارائه می‌کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: در حال حاضر شورای عالی سالمندان در استان زیر نظر شورای عالی سالمندان کشور برای تکریم سالمندان، تصمیم‌گیری می‌کند.

وی افزود: بیش از یک دهه از فعالیت این شورا می‌گذرد که با مدیریت ریاست استاندار وقت و به دبیری بهزیستی و دستگاه‌های مرتبط در فراسوی تکریم سالمندان خدمات ارائه می‌کنند.

فیاض با بیان اینکه خدمات ارزنده‌ای در تکریم سالمندان انجام می‌شود، گفت: بحث غربال‌گری، تست و سلامت سالمندان از طریق شهرداری دنبال می‌شود همچنین به سالمندان نیازمند، کارت‌های نیم بها برای حمل و نقل و استفاده اماکن تفریحی و رفاهی داده شده است.

وی تصریح کرد: تا کنون 15 هزار کارت توسط شهرداری توزیع شده و در حال حاضر در صدد افزایش این کارت‌ها برای سالمندان نیازمند و معلولان هستند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار