طبق اطلاعات کسب شده از مسئولان وزارت کار، ۵۰ درصد دوم وام اشتغال روستایی در صورتی پرداخت می شود که موسسات عامل ۷۵ درصد از سهمیه دور اول را پرداخت کرده باشند.
کد خبر: ۶۶۷۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ 14 October 2018

به گزارش تابناک : طرح اشتغال روستایی از دی ماه سال گذشته آغاز شد،هدف اصلی این طرح کاهش مهاجرت به شهرها، اشتغالزایی و حل بیکاری در مناطق روستایی و عشایری را به دنبال دارد.مجلس سال گذشته یک میلیارد و 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی را برای توسعه اشتغال در مناطق محروم و روستایی به تصویب رساند.

بر اساس این طرح قرار است معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار (حدود 6 هزار میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی نزد موسسات عامل (بانک های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر موسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.در راستای اجرای این طرح، مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از موسسات مذکور حدود 12 هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص می‌یابد.

عیسی منصوری در نشست شورای عالی اشتغال که با حضور انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، مدیران عامل موسسات اجرای طرح اشتغال روستایی و نمایندگان دستگاه های اجرایی در محل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: تاکنون 50 درصد از منابع یک و نیم میلیارد دلار صندوق توسعه ملی برای اجرای برنامه اشتغال روستایی در اختیار 4 موسسه عامل اجرای این طرح قرار گرفت و خوشبختانه با دستور رئیس جمهور مرحله دوم تامین منابع مالی اجرای این طرح با ابلاغ رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا میکند و فاز دوم طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایری به زودی اجرایی می شود. مطابق قانون  آخر شهریورماه پایان مهلت جذب تسهیلات اشتغال روستایی در کل کشور است،  تاکنون نیمی از منابع 1.5میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی یعنی حدود 3 هزار میلیارد تومان در قالب دو مرحله به چهار موسسه عامل پرداخت شده که با تلفیق3هزار میلیارد از منابع داخلی بانک ها در مجموع 6 هزار میلیارد تومان تاکنون برای اشتغالزایی در روستاها، منبع مالی تامین شده است. مطابق اظهارات عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار مکاتبات برای جذب 50 درصد باقی مانده تسهیلات اشتغال روستایی با رئیس جمهور انجام شده است.  قرار است 50 درصد باقی مانده تسهیلات  اشتغال روستایی پرداخت شود.

عیسی منصوری، معاون اشتغال وزیر کار در این باره می گوید: رئیس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، دستورهای لازم را برای پرداخت 50 درصد دوم پرداخت تسهیلات روستایی صادر کرده اند اما باید بتوانیم تسهیلات را به شکل اصولی در اختیار رسته های متقاضی دریافت تسهیلات قرار دهیم.در فاز دوم الویت پرداخت تسهیلات با روستاهای کانونی و رسته های خدمات و فرآوری های معدنی است. در چارچوب قانون و آیین نامه ها به استانها ابلاغ کردیم در مقابل طرح های پیشنهادی انعطاف داشته باشند.

به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در تخصیص50 درصد اول منابع طرح اشتغال زایی، برخی رسته ها از جمله فرآوری مواد معدنی و خدمات نتوانسته اند منابع کافی را جذب کنند، به همین دلیل در حال حاضر، تنها امکان ثبت نام در این رسته ها در سامانه کارا فراهم شده است و بقیه رسته هایی که بیش از ظرفیت خود اعتبار جذب کرده اند بسته شده اند.
* پرداخت 50 درصد دوم وام اشتغال روستایی منوط به پرداخت 75 درصد سهمیه  دور اول

درخواست برای پرداخت مرحله دوم تسهیلات اشتغالی در حالی از سوی وزارت کار مطرح است که زمانی فاز دوم پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی آغاز می شود که 6هزار میلیارد تومان مرحله اول به وام گیرندگان پرداخت شده باشد. اما هنوز مرحله اول واریز نشده است. مطابق اطلاعات کسب شده از سامانه کارا، پرداختی بانک ها به وام گیرندگان  حدود  3هزار میلیارد تومان می شود. یعنی چیزی حدود 3هزار و 300 میلیارد تومان باقی مانده است.  در حال حاضر پول در بانک ها وجود دارد تا طرح ها بررسی و در قبال آن دسته از طرح هایی که تصویب می شود وام پرداخت شود.

پیش از این پرداخت 50 درصد دوم وام اشتغال روستایی منوط به اتمام 6هزار میلیارد تومان در مرحله اول شده بود.

اما طبق آخرین اخبار به دست آمده هر کدام از موسسات عامل که تا کنون 75 درصد از سهمیه دور اول خود در تسهیلات اشتغال روستایی را پرداخت کرده باشند می توانند برای جذب 50 درصد دوم درخواست ارائه کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار