کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به موضوع خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی گفت: آمریکا و اروپابه دنبال یافتن دستاویزی برای بهره برداری بیشتر از سعودی‌ها بودند که ناپدید شدن خاشقجی این امکان را پدید آورد.
کد خبر: ۶۶۸۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲ 17 October 2018

به گزارش تابناک : جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی دهم مهرماه برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه رفت و هیچ گاه از محل کنسولگری خارج نشد. مقامات امنیتی ترکیه ادعا می‌کنند که ادله محکمی را مبنی بر این که خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری کشته و جسد او برای انتقال به بیرون تکه تکه شده در اختیار دارند که این موضع می تواند اوضاع را برای عربستان وخیم تر کند. در این میان برخی معتقدهسنند ماجرای ناپدیدشدن خاشقجی می‌تواند بر روابط میان آمریکا و عربستان تاثیر بگذارد، نکته ای که ترامپ به دلیل منافع اقتصادی‌اش مانع آن خواهد شد. در همین رابطه عباس مقتدایی کارشناس مسائل بین‌الملل گفت‌وگویی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان داشته است که در ادامه ارائه شده است.

عباس مقتدایی کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با مسئله ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی و تأثیر آن بر روابط میان آمریکا و عربستان گفت: کاملا مشهود است که هم ایالات متحده آمریکا و هم اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند تا منافع بیشتری را از این کشور ثروتمند منطقه غرب آسیا (عربستان) داشته باشند و مشخص است که در طول چند سال گذشته میزان بهره‌برداری آمریکا از تحولات و تغییرات داخلی عربستان بسیار بیشتر از اتحادیه اروپا بوده است.

مقتدایی گفت: یکی از نکاتی که بارها ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عنوان یکی از اساسی‌ترین افتخارات خود ذکر کرده ، بهره‌مندی از فروش سلاح به عربستان سعودی است و این را به عنوان یک امتیاز دولت خود به می‌شمارد و مدعی است که حرکت چرخ‌های صنایع اسلحه‌سازی و به تبع صنایع وابسته به آن، نتیجه خط مشی‌های ترامپ برای تسلط سیاسی و بهره‌گیری از عربستان سعودی است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد ترامپ با مبنا قرار دادن شارلاتانیزم در روابط بین‌الملل به دنبال دوشیدن حداکثری و بعد قطعه قطعه کردن این گاو شیرده است، طوری که در مراحل مختلف بتواند از سود حاصل از ارتباط با عربستان بهره‌مند شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه حجم زیادی از دلارهای نفتی عربستان سعودی مجددا به ایالات متحده آمریکا بازگشته است، اظهار کرد:  ترامپ در سودای این است که با فشار بیشتر بر عربستان سعودی حد بالاتری از تعهدات مالی برای این کشور ایجاد کند. اگر بن سلمان و ملک سلمان بتوانند حد بیشتری از واگذاری مالی را برای ایالات متحده ایجاد کنند، فشار آمریکا بر عربستان تشدید خواهد شد و در صورت دسترسی مالی بیشتر برای آمریکا از سوی عربستان، واشنگتن به دنبال تغییرات سیاسی در ریاض خواهد بود؛ به این معنا که ایالات متحده با برکناری ولیعهد و یا حتی پادشاه عربستان و جایگزینی افراد دیگر، مجددا پروژه دستیابی و دست‌اندازی به منابع نفتی این کشور را دنبال کند.

مقتدایی تأکید کرد: سرسپردگی سران سعودی، زمینه بسیار مناسبی برای دستیابی ترامپ به اهدافش را ایجاد کرده است؛ اما اتحادیه اروپا بر اثر گلایه‌های خود به دنبال تضعیف حکومت بن سلمان و مجموعه پادشاهی عربستان است، چون آنها بر این باورند که پیمان‌های نظامی عربستان با آمریکا مانع از دسترسی اروپاییان به منابع مالی و بهره‌برداری از عربستان شده است‌.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر سناریویی که عربستان و آمریکا با همکاری یکدیگر دنبال می‌کنند، گفت: عربستان و هم ایالات با یکدیگر هم‌راستا هستند و هردو فشار بر عربستان را دنبال می‌کنند، عربستان امروز اسیر یک پروسه‌ای شده که هم از سوی اروپا و  آمریکا مورد بهره‌برداری و دست‌اندازی قرار گرفته است.

وی با اشاره به کرنش عربستان در برابر غرب تصریح کرد: پیروی بی چون و چرای عربستان از آمریکا عملا ضعیف شدن این کشور در ماه‌ها و سال‌های آینده را درپی خواهد داشت، البته در آینده نزدیک و قابل پیش‌بینی روند باج‌ دهی عربستان به آمریکا همچنان ادامه خواهد داشت و شاید در این روند اروپا هم موفق شود که حدی از باج را از عربستان سعودی بگیرد.

مقتدایی با طرح این سوال که مسئله خاشقجی از چه جهاتی می‌تواند قابل توجه باشد، اظهار کرد: این حجم از پرداختن به بحث خاشقجی و فشاری که به عربستان بر سر این موضوع وارد می‌شود بیش از آنکه جنبه‌های حقوق بشری داشته باشد، جنبه‌ فشار روانی، سیاسی و دیپلماتیک به عربستان دارد و این امر نشانگر آن است که هم آمریکا و هم اروپا به دنبال دستیابی به رانت‌ها و باج‌های بیشتری از عربستان هستند. آنها در پی یافتن دستاویزی برای بهره برداری بیشتر از سعودی‌ها بودند که قتل یا ناپدید شدن این روزنامه‌نگار منتقد سعودی این امکان را پدید آورده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: هیچ بعید نیست که موضوع خاشقجی را خود سرویس‌های جاسوسی غربی به ویژه آمریکایی‌ها و  اروپایی‌ها طراحی کرده باشند.

وی در خصوص رسانه‌ای شدن بحث خاشقجی تصریح کرد: در اینکه عربستان سعودی به دنبال آرام کردن فضای داخلی و کاهش نفوذ و استفاده رقبای خارجی خود از یک طرف و مخالفین داخلی از طرف دیگر و حتی اعمال فشار بر آنهاست، تردیدی نیست اما اینکه این موضوع چرا این موضوع تا این حد مورد توجه سیاستمداران، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیرندگان اروپایی_ آمریکایی قرار می‌گیرد، حکایت از دستاویز بودن آن برای فشار بیشتر به حکومت عربستان است؛ حکومتی که در ماه‌های اخیر نشان داده است برای حفظ قدرت حاضر است شاهزادان، مخالفین و حتی مردم عادی را به خاک و خون بکشد.

مقتدایی با اشاره به شکست برنامه‌های عربستان در جنگ یمن، بیان کرد: به نظر می‌رسد در نتیجه جنگ یمن عربستان، بیش از پیش ضعیف‌تر شده و  بیشتر از گذشته  به حمایت‌های آمریکایی و اروپایی محتاج می‌شود و به خاک و خون کشیدن امروز یمنی‌ها نشانگر آن است که در آینده نزدیک عربستان سعودی دچار بحران‌های شدید درونی خواهد شد و آه مظلومان یمنی دامان عربستان سعودی را خواهد گرفت و این کشور در نتیجه این حد از خشونت بدوی که یادآور اعراب جاهلی است، به خاک سیاه بنشیند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص موضع‌گیری یکی از مقامات امارات در حمایت از عربستان درباره بحران خاشقجی اظهار کرد: برخی از کشورهای عربی نظیر امارات متحده و بحرین در سال‌های گذشته و به ویژه در ماه‌های اخیر سرنوشت خود را به سرنوشت عربستان گره زده‌اند و به عنوان هم‌پیمان این کشور فعالیت می‌کنند. طبیعی است که تخریب وضعیت سیاسی عربستان و اعمال فشار بر این کشور از سوی آمریکا و اروپا بر روندهای داخلی و آینده کشورهایی نظیر امارات و بحرین تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد امارات، عربستان، بحرین و تعداد دیگری از کشورها در یک کشتی نشسته‌اند که با نابودی این کشتی همه به زیر آب خواهند رفت، بر همین اساس از یکسو تلاش می‌کنند تا حد ممکن به یکدیگر کمک کنند واز سوی دیگر  درصددند از یکدیگر جدا شوند که با فروپاشی و یا غرق یکی از این کشورها بقیه به زیر آب نروند.

مقتدایی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع می‌توان گفت که حاکمان عربستان در سال‌های اخیر به جهت اتکای بیش از حد به خارج مجبور شدند سرکوبی در داخل و جدا شدن از اسلام را تجربه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار