عابدی و فولادگر از مشکلات اصلی آب اصفهان گفتند
درست در روزی که استاندار در سفر به شهرضا از پروژه‌های هفت‌گانه با شعار «احیای زاینده‌رود، نجات گاوخونی و بقای اصفهان» سخن می‌گفت و افق‌های آبی 30 سال آینده اصفهان را ترسیم می‌کرد، دو نماینده استان در دانشگاه اصفهان روبه روی دانشجوها نشستند و آب پاکی را روی دست همه پروژه‌ها ریختند: «تا نظارت بر زاینده‌رود در دست وزارت نیرو نباشد، مشکلات آب حل نخواهد شد».
کد خبر: ۶۷۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵ 20 October 2018

زاینده‌رود نظارت وزارتی می‌خواهدبه گزارش تابناک: حیدرعلی عابدی و حمیدرضا فولادگر، دو نماینده مجلس دهم، یکی از فهرست اصلاح طلبان  و دیگری برآمده از جناح اصولگرا، سه شنبه گذشته به دعوت به میزبانی انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان شانه به شانه هم نشستند و در تالار دکتر شریعتی از متن تا حاشیه مصوبات جنجالی مجلس به ویژه ماجرای FATF در پارلمان گفتند و البته گریزی هم به موضوع آب استان زدند. فولادگر در رابطه با اقدامات پیش بینی شده و انجام گرفته در خصوص زاینده رود اظهار کرد: برای رفع مشکل آب زاینده رود، باید در ابتدا علت و ریشه آن را بررسی و مشخص کرد. نخستین مشکل زاینده رود، به هم خوردن رژیم حقوقی زاینده رود و نقض قواعد شرعی و عرفی توزیع آب، برداشت بی رویه آب و نقل و انتقالات زودهنگام است. دوم، نداشتن الگوی مصرفی مناسب آبی،  هدر رفت آب درسیستم لوله کشی و نداشتن الگوی کشت در کشاورزی و اصلاح نکردن الگوی مصرف در  صنعت است که البته امروزه در حال اصلاح و تغییر به سمت مصرف بهینه است. دلیل سوم نیز کاهش منابع به دلایلی از جمله خشکسالی است، این مسئله با اینکه عامل اصلی نبوده، اما یکی از عوامل مهم است. او با اشاره به اینکه اقدامات موثری در زمینه احیای زاینده رود صورت گرفته است، گفت: کارگاه سد راه اندازی شده، اما بر سر روش اجرایی کردن طرح بهشت آباد با وزارت نیرو اختلاف وجود دارد. با این حال امیدواریم تا دو سال آینده به بهره برداری برسد و حدود دویست متر مکعب آب به ظرفیت زاینده رود اضافه شود. باید موارد اول و دوم و از همه مهم‌تر اصلاح الگوی مصرف صورت گیرد و در کنار آنها از کشاورزان حمایت کنیم تا این مشکلات نیز حل شوند.

     نظارت قوی وزارت نیرو بر زاینده رود ضروری است
عابدی نیز در رابطه با اقدامات پیش بینی شده و انجام گرفته در خصوص زاینده رود گفت: در مباحث آب اختلافی بین نمایندگان وجود ندارد و اگر ۱۷۰میلیون متر مکعب سهمیه تالاب گاو خونی و ۶۰۰ میلیون متر مکعب سهم شرق اصفهان و همین اندازه در غرب سهمیه آب اصفهان داده شود، مشکلی پیش نمی آید. اگر ۲۰۰ میلیون متر مکعب از سهمیه شرق را به علاوه سهمیه تالاب داشته باشیم به عبارتی می توانیم روزانه یک میلیون متر مکعب آب در زاینده رود داشته باشیم، اما مشکل اینجاست که مشک ما  اصفهانی‌ها سوراخ است و مدیریتی بر زاینده رود اعمال نمی شود؛ وزارت نیرو هنوز مشخص نکرده که ابزار نظارتش در برداشت آب چگونه است. نماینده مردم اصفهان تاکید کرد: راه حل نظارت قوی وزارت نیرو بر زاینده رود است و تا این سوراخ اصلاح نشود مشکل شرق اصفهان رفع نخواهد شد؛ باید روی لوله‌های آب کنتور بگذارند، برای مثال از سال ۹۲ برداشت آب و بارگذاری طرح جدیدی بر زاینده رود ممنوع شد، اما همچنان شاهد بارگذاری های جدید و تلاش برای تعدیل طرح بهشت آباد هستیم. در آخرین مکاتبه، در خواست نمایندگان اصفهان از رئیس جمهور این بود که ستادی با عنوان احیای زاینده رود تشکیل شود.

    در شرایط تحریم‌ باید بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم
پس از آب اما نوبت به سخن گفتن از فرآیند تصویب معاهدات بین المللی در مجلس رسید. فولادگر در این باره گفت: دولت برای  عضویت در کنوانسیون ها و پیمان های بین المللی، ابتدا مذاکرات اولیه را انجام می دهد و بعد معاهدات را برای تصویب به مجلس ارائه می دهد، اما در موارد فرهنگی و سیاسی که حساسیت‌های بیشتری دارند مانند برجام و FATF و سند ۲۰ ۳۰  بهتر است که در ابتدا با مجلس رایزنی شود که در مسئله FATF  این اتفاق افتاد. او با اشاره به روند کار در کنوانسیون ها گفت: نمی‌توانیم وارد ماهیت کنوانسیون ها شویم که آن را تغییر دهیم، یا باید آنها را پذیرفت یا رد کرد، اما می توان حق تحفظ  قائل شد که ممکن است یک کنوانسیون قواعد و استثنائات را بپذیرد و یا رد کند. فولادگر در پاسخ به این سوال که گروهی بحث پول شویی در FATF را مطرح می کنند، اما بعدا موارد دیگری هم مانند پالرمو به آن اضافه می شود، گفت: بحث‌های فنی استاندارد است، اما عموما مواضع سیاسی در پس پرده وجود دارد و در تعریف آنها از تروریسم نیز مهم مصداق های آنهاست که با ما متفاوت است و این قوانین آنها  آن هم در شرایط تحریم برای ایران محدود کننده خواهد بود. به عبارتی در شرایط تحریم‌ باید بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و در این حالت از سوی این نهاد مورد بازخواست قرار می گیریم.

    با استانداردهای دوگانه مخالف هستیم
عابدی نیز در ادامه گفت: FATF یک لایحه نیست؛ بلکه یک گروه اقدام است که توسط هفت قدرت جهانی پایه گذاری شده و هدف آن تخصصی است و باید هوشیار باشیم که ضربه ای به استقلال کشورها نزنند. بعد از عضو گیری این گروه شرایط و لوایحی را قرار می دهد تا وضع مالی کشور ها روشن شود. عابدی تصریح کرد: ما قوانین مبارزه با تروریسم را اصلاح کردیم، مصادیق تروریسم از نظر ما گروه‌هایی است که شورای عالی امنیت ملی معرفی می‌کند، کمیسیون امنیت ملی برای لایحه CFT ،هفت تحفظ و استثنا قائل شده است، دولت تنها پس از خروج رسمی از لیست سیاه می‌تواند سند الحاق را امضا کند و قواعد آنها را بپذیرد.

    باید از اروپا  امتیاز می‌گرفتیم
فولادگر با بیان اینکه در شرایط تحریمی فعلی که قرار است تحریم‌ها تشدید شود و نیاز به دور زدن تحریم‌ها داریم، قبول تعهدات این نهاد به ضرر ایران خواهد بود، گفت:می‌توانستیم حتی پذیرفتن این تعهدات را منوط به گرفتن امتیازاتی از اروپا کنیم تا جمهوری اسلامی را در برابر بخشی از تحریم‌ها مصون دارد، هنوز این مذاکرات ادامه دارد و تا پیش از ۱۳ آبان، اروپایی‌ها باید بخشی از راهکارهای خود برای مصونیت ایران در برابر تحریم‌های آمریکا  را  ارائه دهند. او با بیان اینکه ظریف در مجلس با صراحت گفت که نه من و نه رئیس‌جمهور هیچ تضمینی نمی‌دهیم که با پذیرش این تعهدات، مشکلات حل خواهد شد، یادآوری کرد: مخالفان FATF معتقدند در این شرایط نباید خود تحریمی داشته باشیم.  عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس  تصریح کرد: برای حفظ نظام جمهوری اسلامی مجبور هستیم با وجود اینکه فروش نفت کمتر شده است به روش‌های مختلفی نفت خود را به فروش برسانیم تا اهداف آنها مبنی بر به صفر رسیدن فروش نفت ایران محقق نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار