اختصاصی تابناک یزد؛
کاهش تصادفات موتورسواران در استان یزد علیرغم برخوردهای قانونی، نیازمند ارائه فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه است.
کد خبر: ۶۷۱۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳ 23 October 2018

به گزارش تابناک یزد؛ جولان موتورسواران یزدی در خیابان های این شهرجهانی سالیان سال است که به عنوان یک معضل بزرگ در جامعه قلمداد می شود.

جولانی پر خطر وآسیبی مهلک که بیش از هر قشری جوانان یزدی را به عنوان راکب متوجه خود ساخته است. قشری که عمدتا فرار از ترافیک و قوانین راهنمایی و رانندگی را دال بر این رانندگی پر خطر عنوان و بر استفاده از آن تاکید می ‌کند.

هرچند با افزایش آمار تلخ و تاسف بار تصادفات منجر به جرح و فوت موتورسواران، قوانین سخت تر و پیشگیرانه ‌ای برای این وسیله نقلیه تعریف شد اما چندان راهگشا نبوده و همچنان راکبان موتورسیکلت بر بی قانونی های خود مصرند و توجهی بر تغییر رویه موجود که بر حفظ سلامتی آنان تاکید می کند؛ ندارند.

این مهم تاجایی پیش رفت که توقیف موتورها و جریمه آن ها به همراه حضور پررنگ نیروهای انتظامی در مناطق شلوغ و پرترافیک یزد کار ساز نبود و موتورسواران پس از رعایت لحظه ‌ای قانون به محض دور شدن از نگاه پلیس، بر موج این تخفلات اوج می دهند.

تلاش در ارائه آموزش های ایمنی و آشنایی با قوانین نیز نتوانست طعم آرامش را برای خانواده های یزدی به ارمغان آورد و این درد فرهنگی را درمان کند.

هرچند تلاش مسئولان استانی و شهری همچنان در جهت کاهش تصادفات موتورسواران در شهر یزد ادامه دارد اما تاکنون از این تلاش دست آورد ارزشمندی نصیب شهروندان یزدی نشده است و همچنان سایه آلودگی صوتی، هوایی و فرهنگی این مهم بر آسمان شهر یزد سنگینی می کند؛ تلاشی که نقش فرهنگ در آن نسبت به سایرین کمرنگ تر بوده و اهمیت حضور آن نسبت به سایر نقوش به جد احساس می شود؛ حال تغییر رویه این ضد فرهنگ که تیشه بر فرهنگ اصیل شهر دوچرخه ها زده نیازمند حضور کارشناسان، اهالی فرهنگ، هنرمندان و برنامه ریزان شهری است.

حمیدرضا قمی عضو شورای شهر یزد، قدرت مانور نامحدود موتور سیکلت‌ها و سرعت بالای آن ها را به عنوان دو عامل کلیدی در جهت ترغیب به استفاده از موتور سیکلت و عدم استقبال از دوچرخه عنوان کرد و بر ارائه برنامه ریزی مدون بر این مهم تاکید داشت.

سرهنگ پورشمس رئیس پلیس راهور استان یزد نیز اولویت برخورد را موتورسیکلت سواران کم سن و سال، متخلفین عبور از چراغ قرمز، حرکت در خلاف جهت، نداشتن پلاک و یا پلاک مخدوش دانست.

وی در ادامه تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح ۲۰ تیم خودرویی و ۲۲ تیم موتورسیکلتی در سطح استان با کشت زنی با متخلفین برخورد می‌کنند.

 

پورشمس با اشاره آمار تلخ تخلفات متعدد موتورسواران در سطح استان، توضیح داد: در شش ماهه نخست سال جاری ۵۷ درصد از تصادفات را تصادفات موتوری تشکیل می ‌دهد که متاسفانه بر اثر این تصادفات در سالجاری ۲۵ نفر فوت و هزارو ۴۰۰ نفر نیزمجروح شدند.

رئیس پلیس راهور استان یزد با بیان اینکه آمار یزد در حوادث ترافیکی از نرم کشوری بالاتر است؛ پیرامون بخشی از فعالیت های نرم افزاری صورت گرفته در راستای کاهش این حوادث، تشریح کرد: استان یزد نیز در راستای کاهش تصادفات موتورسیکلت اقداماتی نظیر توقیف روزانه ۵۰ موتور سیکلت متخلف، اهدای کلاه ایمنی رایگان به موتور سیکلت سواران و آموزش در مدرسه ترافیک انجام شده است.

برخورد با این وسیله نقلیه پر خطر که سالیانه خانواده های بسیاری را در غم از دست دادن عزیزان خود داغدار می کند، نیاز برنامه ای کارشناسی شده بر پایه اصول فرهنگی و اجتماعی است. بی شک در این مسیر تلاش مسئولان بدون همراهی مردم و خانواده های یزدی بی نتیجه خواهد ماند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار