در حالی کلیات برنامه سوم توسعه شهرداری تهران در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به تصویب رسید که روز یک شنبه یکی از اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد داده بود با توجه به ایراداتی که این برنامه دارد، بهتر است برنامه دوم توسعه شهر تهران یک سال دیگر تمدید شود. اما به نظر می رسد که معاون جدید توسعه و برنامه ریزی شهرداری تهران نیز بر اشکالات این برنامه واقف است و مدعی شده که برنامه سوم شهر تهران باید بازآرایی شود.
کد خبر: ۶۷۱۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲ 23 October 2018

به گزارش تابناک : برآیند اعضای شورای شهر تهران از برنامه سوم توسعه پایتخت نشان می دهد که این برنامه راهبردی که به رغم اینکه مطالعات آن یک سال طول کشید؛ ایرادات و اشکالات فراوانی دارد و به همین دلیل باید رفع این مشکلات زمان بیشتری صرف شود.

 

به همین دلیل بود که حجت نظری، در جلسه علنی روز یک شنبه به سایر اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد داد به کلیات برنامه توسعه سوم رأی ندهند تا به شهرداری بازگردند و مجدداً مورد بررسی قرار بگیرند.

 

این عضو شورای شهر تهران بر این باور است که برای رفع ایرادات برنامه سوم توسعه شهر تهران حداقل دو تا 3 ماه زمان لازم است تا در زمان اجرای آن پایتخت با مشکلات کمتری روبه رو شود.

 

پبشنهاد حجت نظری این بود که می‌توان یک سال برنامه توسعه دوم را تمدید کرد تا برنامه سوم که 5 سال آینده شهر تهران را در بر می‌گیرد، بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد و در زمان ممکن به همه جوانب آن نمی‌توانیم رسیدگی کنیم.

 

برنامه ریزی هسته ای برای پایتخت جواب نمی دهد

 

به رغم ایراداتی که در جلسه بررسی برنامه سوم توسعه از سوی اعضای شورای شهر تهران مطرح شد؛ اما در جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران کلیات آن با 4 رای موافق و یک رای مخالف، کلیات این برنامه به تصویب رسید.

 

به اعتقاد سکینه اشرفی؛ برنامه‌‌ریزی به روش هسته کلیدی، با رویکرد مدیریت یکپارچه پایدار شهری و ارائه برنامه توسعه شهر و نه شهرداری، همخوانی ندارد.

 

چرا که در تمام برنامه‌های جهانی و تجربیات نگارش برنامه‌های کلی‌نگر توسعه ملی و شهری، اتکای صرف به هسته‌های پیش برنده وجود نداشته است و لزوماً این نوع نگاه، برای توسعه کشور، و یا شهر، نگاه اقناع کننده‌ای نیست.

 

معاون شهردار تهران بر این باور است که باید یک هسته مرکزی برای برنامه تعیین شود و سایر اقدامات حول آن ساماندهی شود، اگر حمل و نقل عمومی را هسته مرکزی تعریف کنیم، در این صورت، همه فعالیت‌ها و احکام حول همین موضوع سامان می‌یابد؛ اما نمی‌توان هفت مسئله اصلی را به عنوان هسته مرکزی تعریف کرد و به یک برنامه منسجم و واحدی رسید.

 

از سوی دیگر شکل ارائه لایحه ایراد دارد، شاید حتی نیاز به ارائه 91 حکم هم نباشد و بتوان این احکام را خلاصه‌تر و استانداردتر کرد؛ مشکل این است که بیش از پرداختن به اصل احکام برنامه، به سیاست‌ها و پروژه‌ها توجه شده است.

 

به همین دلیل پیشنهاد می شود؛ در ظرف مدت مشخصی می‌توان یک باز آرایی، و نه بازنگری، در احکام برنامه انجام داد و پس از تصویب احکام در شورای شهر، بر اساس احکام تائید شده، نسبت به برنامه ریزی برای شاخص‌های کمی و پروژه‌های قابل اجرا اقدام کرد.
اشرفی بر این باور است که این برنامه دارای اهمیت خاصی است زیرا الگوی سایر شهرها در برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد و برای همین هم از اعضای شورای شهر می‌خواهم، با تصویب کلیات برنامه، زمینه برای بهبود آن را فراهم کنند.

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار