از آنجایی که بیشترین آمار گردشگران خارجی شهر جهانی یزد مربوط به کشورهای اروپایی هستند، این شهر گردشگری در کشورمان بزرگترین ضربه را از نوسانات سیاسی و اقتصادی کشور متحمل شده است.
کد خبر: ۶۷۴۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ 31 October 2018

دولتمردان کشورمان با توجه به این که گردشگری سکوی حرکت به سمت توسعه و کوتاه‏ترین پل میان ملت‌های جهان است، امید داشتند که برجام بتواند نقش موثری در رونق این صنعت در کشورمان داشته باشد. حتی پس از نقض برجام از سوی دولتمردان آمریکا نیز «علی اصغر مونسان» معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تاکید بر این که حضور گردشگران آمریکایی در کشور بسیار اندک است، اعلام کرده بود که با باقی ماندن اتحادیه اروپا در برجام، مشکلی جدی در این باره نخواهیم داشت و تاثیر نقض برجام بر گردشگری ناچیز خواهد بود.

وی همچنین با اعلام این که بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در عرصه گردشگری مربوط به سرمایه گذاران داخلی است، عنوان کرده بود که از آنجایی که گردشگری داخلی کشور عدد 46 میلیون سفر سالانه را دارد و طبق برنامه چشم انداز باید به 80 میلیون سفر سالانه برسد، گردشگری داخلی برای کشورمان ظرفیت بزرگی خواهد بود تا چشم ‎‎ صنعت گردشگری فقط به بیرون نباشد.

این مقام مسئول حتی این عدد را نیز عاملی بر رونق بازارهای داخلی و توسعه گردشگری کشور دانسته و یادآور شده بود که بازگشت تحریم‌های برجامی تاثیر چندانی روی این بخش نخواهد داشت و حتي به دلیل سخت شدن احتمالی شرایط اقتصادی نیز شرایط خیلی نگران کننده‎‎ای بر سفرهای داخلی کشور حاكم نخواهد شد.

با این حال گردشگری یزد به عنوان شهری جهانی در شش ماهه اول امسال با روندی نزولی در تعداد گردشگران خارجی روبرو بوده است به طوری که فعالان این حوزه از کاهش 80 درصدی گردشگران خارجی در اولین تابستان بعد از نقض برجام خبر می‏‏‌دهند.

البته با تداوم این روند، وضعیت شش ماهه دوم گردشگری یزد نیز به دلیل قرارگیری در فصولی که گردشگر کمتری دارد، چندان مناسب پیش‎‎بینی نمی‏‏‌شود.

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم از به سرآمدن فصل گردشگری و نگرانی از وضعیت گردشگری این استان در شش ماهه دوم سال جاری خبر می‌‏‏دهد و اظهار می‌کند: حذف شدن یزد از بسته گردشگری برخی از تورها نیز یکی از بدترین اتفاقات ممکن برای گردشگری شهر جهانی بوده است.

وی با بیان این که سعی می‏‏‌شود با امهال به فعالان گردشگری و کمیته‌های مربوطه برای بررسی جوانب مختلف، شاهد ارائه راهکارهای موثر در این زمینه باشیم، عنوان می‌کند: برای بازگشت یزد به آژانس‌های کوچک گردشگری نیز در تلاش هستیم.

این مسئول وابستگی یزد به گردشگران اروپایی را عامل موثری در کاهش رونق گردشگری یزد می‌‏داند و بیان می‌کند: یزد بزرگترین ضربه را از نوسانات سیاسی و اقتصادی کشور خورد چرا که بالاترین آمار گردشگر خارجی که عمده‌ترین آن را کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند، به یزد نسبت داده شده است.

وی اضافه می‌کند: متاسفانه تعداد گردشگران خارجی وارد شده به ویژه نوع اروپایی آن در استان بسیار کم شده است که متناسب با اقلیم یزد باید به دنبال ارائه راهکارهایی جایگزین در این مورد باشیم.

فاطمی با بیان این که تکیه بر گردشگرانی با اقلیم مشابه مانند گردشگران عرب پاسخگوی کمبود گردشگر در یزد نخواهد بود، خاطرنشان می‎کند: یزد، شهری کویری است و جاذبه‌هایی که بتواند منجر به جذب گردشگرانی با اقلیم مشابه با یزد مانند کشورهای مجاور ایران و گردشگرانی از کشورهای عربی شود را ندارد.

وی موثرترین راهکار را احیای انواع مختلف گردشگری مطرح می‎کند و می‎گوید: کمیته‌هایی برای تقویت گردشگری یزد تشکیل شده تا بتوانیم برنامه‌های مدونی را برای تورهای گردشگری ارائه کنیم و انواع گردشگری مانند گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و دیگر پتانسیل‌های این صنعت را رونق بخشیم.

«سید حسین آزادی» رییس کمیسون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد نیزبا تایید تاثیر سوء تنش‌های سیاسی و اقتصادی کشور بر گردشگری یزد، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: متاسفانه صنعت گردشگری یزد به دنبال خروج آمریکا از برجام، رشدی منفی را تجربه می‌کند و ورود کمتري از عمده‌ترین گردشگران یکسال اخیر كه متشکل از کشورهای اروپایی مانند آلمان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و آلمان است را شاهد هستیم.

وی عمده‌ترین عامل رونق گردشگری خارجی یزد را تدارک تورهای بزرگ گردشگری می‌داند و عنوان می‏‏‌کند: هر چند گردشگران اروپایی به صورت تک نفره و دو نفره هنوز هم به یزد سفر می‌کنند اما تورهای بزرگ متشکل از این نوع گردشگران کمتر به یزد به عنوان یکی از سه ضلع مثلث طلایی گردشگری کشور سفر می ‎ کنند.

این مسئول با اشاره به لزوم رایزنی با سفرای اروپایی در راستای توسعه گردشگری، تصریح می‌کند: هر چند اروپا با آمریکا در زمینه برجام اختلاف‌نظرهایی دارند اما لازم است تا ارتباط با سفرای اروپايي تقويت شود.

وی لازمه توسعه زیرساخت‌های گردشگری را متناسب با رونق آن عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: هر چند در حوزه‏‏‌هایی مانند حمل و نقل هوایی، حمل و نقل داخلی و عدم شناخت افراد با زبان انگلیسی، از مشکلات عمده زیرساختی گردشگری یزد است اما این مشکلات مانعی برای رونق گردشگری محسوب نمی‌شود.

آزادی تقویت خواهرخواندگی ‎‎ ها و شناساندن جاذبه‎‎های گردشگری یزد به دنیا را در این رابطه بسیار ضروری می‌داند و می‌گوید: هنوز یزد پس از جهانی شدن به مردم کشورمان نیز شناسانده نشده است و لازم است که مسئولان برای رونق اقتصادی و توسعه گردشگری یزد در تمامی جوانب همکاری کنند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار