بخشنامه های ضد فساد و حذف هولوگرام از سیستم درآمد پایدار شهرداری تهران از جمله برنامه های مدیران اصلاح طلب شهرداری تهران بود تا بر اساس شعارهایی که برای مبارزه با شهر فروشی و حذف فساد اداری سرداده بودند، اجرایی شد. این اقدام عاجل محمد علی نجفی شهردار شانزدهم شهر تهران در حالی در همان ابتدای مدیریت اصلاح طلبانه شهرداری تهران ایجاد شد که بنا بر گزارش هایی که از سوی برخی از اعضای شورای شهر تهران به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه ارائه شد؛ ابلاغ بخشنامه های عدم صدور هولوگرام نجفی باعث شد تا 60 درصد از درآمدهای پایدار شهرداری تهران را در بخش تامین درآمدهای پایدار با چالش جدی ای روبه رو کند.
کد خبر: ۶۷۵۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷ 04 November 2018

به گزارش تابناک : گزارش های کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری تهران نشان می دهد؛ در زمان مدیریت شهردار شانزدهم شهر تهران به دلیل حذف تراکم مازاد، فشار شدید مالی بر شهرداری آمد.


مجید فراهانی در گفت و گو با سایت خبری شوراآنلاین در این باره توضیح داده بود: ۶۰ درصد درآمدهای شهرداری از محل شهرسازی است که حذف تراکم مازاد، شهرداری را با مشکل جدی در حوزه کسب درآمد روبرو کرد.


به گفته رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران؛ ما با رویه گذشته مخالفیم و می‌گوییم نباید برای اداره شهر، شهرفروشی کرد. اما نمی‌توانیم یکدفعه یک روند را متوقف کنیم، زیرا دچار بحران خواهیم شد بلکه باید با شیبی به سمت صفر شدن این نوع درآمدها برویم.


برآوردهای فراهنی حکایت از آن داشت که در حال حاضر ۳۰۰۰ میلیارد از ۱۸ هزار میلیارد درآمد شهری از محل شهرسازی است که کاهش جدی نسبت به گذشته پیدا کرده است. ما چاره‌ای نداریم جز آنکه با روند گذشته نه با آن شدت بلکه به صورت هدایت شده از محل شهرسازی کسب درآمد کنیم. اما باید با برنامه‌ریزی طی هشت سال به سمت صفر شدن این درآمدها برویم که قابل انجام است.


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری تهران نیز با حذف یکباره هولوگرام از سیستم تامین منابع مالی شهرداری تهران مخالفت خود را در گفت و گو با پایگاه خبری اقتصاد آنلاین اعلام کرده بود.


به گفته مرتضی الویری؛ ترکیب درآمدهای شهرداری مشخص است. با کمال تأسف باید بگویم که 79 درصد درآمدهای شهرداری از منابع ناپایدار است که عمده آن یعنی 42 درصد مربوط به عوارض شهرسازی است. این پدیده‌ای ناگوار و نامیمون در اقتصاد شهری است. همان‌طور که تکیه بر درآمدهای نفتی، درآمدی ناسالم در بودجه کل کشور تلقی می‌شود و پدیده تک پایه‌ای اقتصاد را همه اقتصاددانان مذمت می‌کنند.


وی بر این باور است: اگرچه جایگزینی این درآمدها در کوتاه مدت ناممکن است و ما احتیاج به ظرف زمانی حدود 10 ساله داریم که به‌تدریج از درآمدهای ناپایدار به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم. این عزم هم اکنون در شورا و شهرداری به‌وجود آمده است، براین اساس یک کمیته مشترک بین نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و همین‌طور شهرداری برای سالم‌سازی درآمدها تشکیل شده تا در آینده‌ای نزدیک بتوانیم در قالب ارائه لوایح یا طرح‌هایی در شورای شهر، این حرکت ضروری را محقق کنیم.


امروز نیز معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در پاسخ به بازگشت دوباره هولوگرام به سیستم تامین منابع مالی شهرداری تهران از سوی معاونت شهرسازی و معماری و با تایید شورای شهر اعلام کرد: شهرداری و شورا فشار زیادی را تحمل می کند تا به مسیر قبل بازنگردیم اما آنچه را که ظرف 3 دهه به وجود آمده نمی توان در یک سال از بین برد. برای این کار حداقل یک بازده زمانی 5 ساله لازم است. باید به گونه‌ای عمل کنیم که از تامین ۸۰ درصدی درآمدهای شهرداری در سال ۸۶ از این محل، آن را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهیم که اعضای شورای شهر تهران نیز از این موضوع حمایت می‌کنند.

 

بازگشت هولوگرام به سیستم درآمد پایدار شهرداری تهران/ حناچی: برای حذف هولوگرام 5 سال زمان لازم است!


به گفته پیروز حناچی یکی از اقدامات مثبت در راستای شفاف سازی خروج لایحه منابع مالی پایدار از دولت و بررسی آن در کمیسیون شوراهای مجلس است. با تصویب این لایحه مشخص می شود، شهرها با چه منابع سالمی باید اداره شوند.


تلاش شهرداری تهران برای کنترل تخلفات ساخت و ساز از ابتدا


برخی کارشناسان بر این باورند با توجه به اینکه شهرداری تهران این امکان قانونی را دارد تا جلوی تخلفات ساخت و ساز را از همان ابتدا در پایتخت بگیرد، اما برای کسب درآمد از این محل پرونده تخلفات بعد از انجام آن به کمیسیون ماده 100 فرستاده می شود. این اتفاق باعث می شود تا اعضای کمیسیون بیشتر از آنکه میل به تخریب داشته باشند؛ عوارض این تخلف را راهی خزانه شهرداری تهران کنند.


معاون شهردار تهران در نشست مطبوعاتی خود در رابطه با عملکرد یک ساله معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره عملکرد کمیسیون ماده 100 این گونه توضیح داد: در 6 ماهه نخست امسال 4734 رای تخلفات ساختمانی از سوی کمیسیون ماده 100 صادر شده است.


پیروز حناچی افزود: براساس ماده 100 قانون شهرداری ها، یکی از وظایف شهرداری ها کنترل تخلفات ساختمانی و ارایه احکام قضایی با همکاری قوه قضاییه، شورا و وزارت کشور است. با توجه به بالا بودن میزان تخلفات در ساخت و ساز در نظر داریم تا اقداماتی چون ارتقاء و تکمیل ماده 100 قانون شهرداری ها، برقراری ارتباط با اداره کل حقوقی شهرداری تهران، ارسال هوشمند و اولیه پرونده ها و همچنین آموزش شهروندان را در دستور کار قرار دادیم.


ارائه طرح جایگزین مصوبه لغو شده برج باغ ها به شورای شهر تهران


موضوع طرح جایگزین مصوبه ملغی شده برج باغ ها به شورای پنجم شهر تهران موضوع دیگری بود که معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران به آن اشاره کرد.


به گفته حناچی؛ موضوع باغات در طرح جامع و تفضیلی شهر تهران دیده شده بود اما با تصویب پیشنهادات جدید شهرداری تهران انواع و اقسام ضابطه ها ملقا می شود و آنچه شورا تصویب می کند، فصل الخطاب قرار می گیرد.

 

بازگشت هولوگرام به سیستم درآمد پایدار شهرداری تهران/ حناچی: برای حذف هولوگرام 5 سال زمان لازم است!


در لایحه برج باغ، شهرداری تهران رویکرد به باغات از برج باغ به خانه باغ تبدیل شده است؛ ضمن اینکه پیشنهاد دادیم باغات اکولوژییک و تاریخی پایتخت خریداری شوند. همچنین با وجود 6هزار پارسل باغ و اراضی مشجر پیشنهاد ما این است که برای باغات فرایند صدور پروانه به شکل متفاوت در نظر گرفته شود.


مشکلات تهران آنقدر زیاد است که تمایلی به شهردار شدن ندارم


نام پیروز حناچی این روزها به عنوان یکی از گزینه های مطرح شده از سوی اعضای شورای شهر تهران به عنوان شهردار آینده پایتخت در بسیاری از رسانه ها و شبکه های مجازی دیده می شود. وی در این باره نیز توضیح داد: کسی از آینده خبر ندارد، در هر صورت وظیفه تشخیص این موضوع بر عهده شوراست، البته باتوجه به مشکلات تهران با سر به این سمت نمی رویم.


آینده پلاسکو را کمیسیون ماده 5 تعیین می کند


بعد از گذشت یک سال و 8 ماه از حادثه آتش سوزی پلاسکو هنوز روند ساخت دوباره این بنای تاریخی به یک چالش بین بنیاد مستضعفان به عنوان مالک، شهرداری و وشرای شهر تبدیل شده است. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت ساختمان پلاسکو نیز بیان کرد: باتوجه به فشار ذی نفعان این ساختمان بر بنیاد در نهایت بنیاد مستضعفان تصمیم گرفت تا قسمت شمالی بنا را مقاوم سازی کند. شرط ما این بود که مشاور صاحب صلاحیتی طرح را به تصویب برساند. در مورد بقیه بخش ها نیز می توانیم به میزان قبل به مالک مجوز دهیم. البته با رعایت ضوابط و مقررات ملی ساختمان و اختصاص بخشی به یادمان آتش نشانان، به احتمال زیاد از میزان سطح و سطوح کاسته می شود. در هر صورت تشخیص این امر را به کمیسیون ماده 5 سپرده ایم.


اولین جلسه داوری مسابقه طراحی پلاسکو نهایتا فردا عصر برگزار می شود. مشاوری که بنیاد با آن قرارداد بسته بود، نیز یکی از شرکت کنندگان در مسابقه خواهد بود.


بررسی پرونده ایران مال در کمیسیون ماده 100

 

معاون شهردار تهران درباره تخلفات ایران مال و رسیدگی به آن از سوی شهرداری تهران یادآور شد: مبنای ما برای تشخیص تخلف پروانه است و مرجع رسیدگی به آن نیز کمیسیون ماده 100 است که این کمیسیون تاکنون رای برای پروژه ایران مال صادر نکرده است.


به گفته حناچی؛ پروانه پروژه ایران مال یک میلیون و 600 هزارمترمربع است که تاکنون در یک میلیون و 200 هزارمترمربع آن ساخت و ساز شده است. ما این اختیار را داریم که اگر تشخیص به تخلف دهیم، از مابقی ساخت و ساز جلوگیری کنیم.

 

بازگشت هولوگرام به سیستم درآمد پایدار شهرداری تهران/ حناچی: برای حذف هولوگرام 5 سال زمان لازم است!


وی بر این باور است؛ نباید فراموش کنیم، فضای ساخته شده در شهر حاصل تلاقی منافع سیاست گذاران و سیاست مداران، سرمایه گذاران و شهروندان است.کاری به فرد ندارم اما شهر با سرمایه اداره می شود و میزان موفقیت مدیران شهری به سرمایه سالمی است که جذب می کنند. اگر اشتباهی صورت می گیرد، باید از مدیران شهری پاسخ بخواهیم نه فردی که سرمایه آورده است.

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار