در این وانفسای حاکم بر جامعه چه در بخش اقتصادی و چه در بخش فرهنگی، در اصفهان همه امیدها حالا به یک محور دوخته شده است، چهارباغ عباسی با چنارهای بلندش و برگ های سبزی که در انتهای این رکود، روزهای سبز امید را در دل مدیران این شهر نوید می‌دهند.
کد خبر: ۶۷۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ 05 November 2018
به گزارش تابناک : همه چهارباغ همین یک پیاده راه شدن نیست، در هر دو سوی این خیابان اثرهایی نشسته که هر کدام همچون مرواریدی در دل صدف می‌درخشند، "هتل جهان" یا "هتل آمریک" یا " هتل فردوسی" و به نام امروزش "جهان هتل" یکی از همین ها است، سازه ای که از میان چنارهای چهارباغ ستون‌هایش و بالکنی که سالیان درازی است جذابترین خیابان ایران را به نظاره نشسته است، گفته می‌شود اگر هتل جهان در دل چهارباغ احیا شود، زخم‌هایی که در گذشته به بدنه این محور وارد شده نیز التیام می‌یابد.
 
احمد منتظر مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان اصفهان و استاد دانشگاه هنر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، از هتل جهان به عنوان یک نمونه مناسب برای احیای کل چهارباغ نام می برد، هرچند که گلایه هایی از مدیران قبلی شهری دارد، چراکه او را برای احیای اصفهان فرا می‌خوانند و او هم هفت طرح از جمله چهارباغ و هتل جهان معرفی می‌کند، از تهران دکتر بهشتی و دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور را هم دعوت می‌کنند طرح ها را می گیرند، اما مدیریت شهری قبلی هیچ کدام از طرح ها را اجرایی نمی کنند طرح هایی که قرار بوده است با آن شهر اصفهان احیا و دگرگون شود.
 
علت اجرایی نشدن را که جویا شدیم صحبت هایش کمی با انتقاد بیشتری همراه شد، از آقای جعفری مدیر سازمان نوسازی و بهسازی نام برد او کسی است که در حوزه میراث فرهنگی و احیا مورد وثوق مدیریت شهری بوده و کسی روی حرف ایشان در این زمینه صحبتی نمی کند. منتظر اینها را می گوید و کف سازی و بدنه شرقی را با عصا نشان می‌دهد.
 
به "جهان هتل" و صحبت در مورد آن که می‌رسیم اشتیاقش برای صحبت بیشتر است، می‌گوید "این هتل مالک دارد و مالک هم به هیچ وجه قصد فروش آن را ندارد، اما پیشنهادها برای مشارکت را هم خودش ارائه می دهد و هم از مشارکت استقبال می‌کند. اما مدیران قبلی شهر کلا این موضوع را فراموش و حتی ادامه ندادند".
 
منتظر، اما این بار امیدوارتر از قبل احیای هتل جهان را دنبال می‌کند، آن طور که او می‌گوید "مجدد و در مدیریت جدید شهری به فکر احیا افتاده‌اند، نقطه نظراتی نیز با واسطه به آنها رسانده‌ام که احیا و چگونگی آن را از چه طریقی دنبال کنند". اما منتظر در خصوص احیا به نکته‌ای مهمتر اشاره دارد: او فقط به بنای هتل نگاه نمی‌کند و هنگامی که از احیای هتل جهان نام می برد شش خانه تاریخی اطراف آن را حتما مدنظر می‌گیرد، هرچند خودش براین باور است که احیای چنین هتلی با مالک شخصی و شش خانه تاریخی با دو یا سه مالک شخصی دیگر کمی سخت است، اما به قول او اگر احیا انجام شود این هتل و آن خانه‌های تاریخی در دل چهارباغ دیدن دارد.
 
 
این استاد دانشگاه هنر اعتقاد دارد که اگر احیای هتل جهان در مسیر درست قرار گیرد و آن شش خانه هم به آن بپیوندند آنگاه هتلی دیگر در چهارباغ سربر خواهد آورد که با هتل عباسی رقابت می‌کند، به شرط آن که تفکر عمیق فرهنگی و آینده نگری در ادامه احیا انجام شود.
یک شهروند اصفهانی در خصوص این هتل نوشته است "بارها که از جلوی عمارتی ایوان دار در خیابان چهارباغ (روبروی مدرسه چهارباغ) رد می شدم به خود می گفتم این ساختمان باید تاریخچه ای با شکوه برای خود داشته باشد که اکنون ویرانه و گریان از آن بالا چهارباغ و عابران آن را می نگرد. بعد از جستجو عکس ساختمان را در یک کتاب عکسی (از سرکار خانم دمندان) دیدم که گویا آنجا روزی یکی از هتل های معروف اصفهان به نام «هتل آمریک » بوده است. هتلی که صاحب آن شخصی ارمنی به نام «طونی جهانس» بود. این طونی اولین کسی است که در اصفهان در همین خیابان چهارباغ و شاید در همین محل اولین سالن تئأتر اصفهان را برپا کرد. قطعا در سال 1307 ه-ش این سالن برپا بوده است، چون یک آگهی داریم که در آنجا تئاتری فکاهی به نام «علی ورجه» برگزار شده بود".
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار