ماه صفر به پایان نزدیک می‌شود، مردم در گوشه و کنار شهر اصفهان مراسم عزا و مداحی برپا کرده‌اند، نصف جهان در مسجد و منزل میزبان عزاداران حسینی است.
کد خبر: ۶۷۷۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷ 07 November 2018

به گزارش تابناک : ماه صفر دومین ماه قمری پس از محرم است؛ صفر از ریشه «صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم - به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست می‌کشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی می‌ماند؛ از این رو به آن صفر گفته‌اند.

حوادث تلخی در این ماه اتفاق افتاده است، از جمله شهادت دختر 3 ساله امام حسین (ع)،رحلت جانگداز پیامبر اکرم (ص) در روز 28 این ماه واقع شده و پایان ماه نیز مصادف با شهادت هشتمین پیشوای شیعیان امام رضا (ع) است. روزهای آخر ماه صفر که مصادف با شهادت امام رضا (ع)  است در شهرهای مختلف کشور برنامه‌های فرهنگی و مذهبی برگزار می‌شود.

مراسم‌های مختلفی نیز در شهر اصفهان در روزهای پایانی ماه صفر برگزار می‌شود و پس از آن به استقبال ماه ربیع الاول می‌رویم.

روزهای پایانی ماه صفر در هر شهر و محله رسم و رسوم خاصی دارد اما تمام آنها یک هدف را دنبال می‌کنند و آن هم عزاداری برای اهل بیت (ع) است. در محله‌ای با برپایی تعزیه و در محله‌ای دیگر با مداحی، یک شهر روضه را برگزار می‌کند و شهر دیگر در صدد برگزاری سوگ و ماتم به گونه‌ای دیگر است.

خیمه شهدای مدافع حرم میزبان فدائیان حسین (ع) است

خیمه شهدای مدافع حرم با دعوت از آیت‌الله توکل و مداحی برادران عطریان، میرباقری، خیامیان، شیرگان و سرمست از 13تا 17 آبان از ساعت 19 در خیابان ابن‌سینا، خیابان سنبلستان، خیمه شهدای مدافع حرم وعده‌گاه عاشقان آل الله است.

هیأت حیدریون اصفهان نیز روز چهارشنبه 16 آبان ماه از ساعت 13 در مهدیه بزرگ اصفهان با سخنرانی حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی و مداحی مهدی رعنایی به میزبانی عزاداران حضرت رسول اکرم (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) می‌پردازد.

"ولی تنهاست بی مردم"

مرکز فرهنگی عترت با شعار "ولی تنهاست بی مردم" با سخنرانی آیت‌الله توکل و حجت‌الاسلام حقیقت نژاد و با مداحی میرباقری، نیلفروشان، معنوی و کاظمینی از 13 تا 17 آبان از ساعت 19:30 در خیابان مسجد سید، مجتمع قائمیه به عزاداری خواهند پرداخت.

هیأت فدائیان حسین نیز با دعوت از حجت‌الاسلام جوادی و مداحی سید رضا نریمانی از 16 و 17 آبان از نماز ظهر و عصر در خیابان جی، خیابان همدانیان، مسجد محمدیه به عزاداری می‌پردازند.

هیات‌های اصفهان میزبان عزاداران حسینی است

هیات حسین جان علیه‌السلام از سه‌شنبه 15 آبان ماه، ساعت 20؛ هیأت انصارالرضا از 14 تا 17 آبان از ساعت 21 ؛ هیأت شیفتگان ولایت 16 آبان ساعت 20:30 ؛ هیات حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواحنا فداه در روزهای چهارشنبه 16 آبان و پنج‌شنبه 17 آبان از ساعت 19:30 با حضور مردم عزادار اصفهان به عزاداری و مداحی و سخنرانی خواهند پرداخت.

مراسم پرده‌خوانی با روایت داستان ضامن آهو در تخت فولاد

پنج‌شنبه 17 آبان مصادف با 29 صفر مراسم پرده‌خوانی با روایت داستان ضامن آهو و گودال قتل‌گاه با حضور مرشد هاشمی از ساعت 16 در تکیه بابا رکن‌الدین تخت فولاد به همت مرکز هنرهای آیینی سنتی اصفهان و مجموعه فرهنگی تاریخی و مذهبی تخت فولاد برگزار می‌شود.

برگزاری مراسم ماه صفر در بقاع متبرکه و مساجد اصفهان

مراسم عزاداری روزهای پایانی ماه صفر در بقاع متبرکه و مساجد شهر اصفهان و شهرستان‌های استان نیز برگزار می‌شود. یکی از این مراسم‌های عزا در بقاع متبرکه شهرستان فلاورجان با حضور گسترده مردم برگزار خواهد شد.

همزمان با فرارسیدن رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا (ع) آئین عزاداری و سوگواری در بیش از 18 بقعه متبرکه و مساجد شهرستان فلاورجان برگزار خواهد شد .

همچنین در محل بقعه متبرکه سید فخر الدین و سید اسدالله (ع ) دارگان به مدت پنج شب از 15 تا20 آبان ماه مراسم سوگواری برگزار می‌شود.

همایش لبیک یا رسول الله و قرائت زیارت رسول الله روز چهارشنبه 16آبان مصادف با 28 صفر سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام طی مراسمی از صبح تا ظهر در امامزادگان شهرستان برگزار می‌شود.

علاوه بر این‌ها مراسم عزاداری دهه آخر صفر المظفر در قالب سوگواری و عزاداری رحلت حضرت محمد(ص) و امام حسن مجتبی(ع) در محل امامزاده سید محمد(ع) لارگان و سید محمد(ع) اجگرد در روز چهارشنبه به همراه اقامه نماز مغرب و عشاء با سخنرانی ومداحی برگزار می‌شود.

برپایی مراسم روضه و عزاداری در منازل

روزهای پایانی ماه صفر در برخی از منازل مردم اصفهان برنامه‌های عزاداری و روضه برپا می‌شود، در اکثر این منازل میزبان از حضور تمام مردم استقبال می‌کند و درب خانه را به روی مهمانان باز می‌گذارد.

برخی از منازل قدیمی شهر اصفهان همه ساله در سه روز پایانی ماه صفر با برپایی روضه و پختن نذری از مردم محله و حتی محله‌های دیگر پذیرایی کرده و به عزاداری می‌پردازند.

سکینه نصر یکی از برگزار کنندگان مراسم عزاداری ماه صفر است که هر سال در روزهای پایانی این ماه مراسم روضه و نذری را برپامی‌کند، وی در این مورد گفت: بیشتر از  20 سال است که خدا این افتخار و عزت را نصیبم کرده است که در سه روز آخر ماه صفر در منزل شخصی‌مان مراسم عزاداری برگزار کنم. این مراسم را تا 7 سال با کمک همسرم انجام می‌دادم و نه تنها مردم محله بلکه از خیلی از محله‌های دیگر در مراسم ما شرکت می‌کردند و سال به سال نیز به تعداد عزاداران اضافه می‌شود. بعداز 7 سال که همسرم از دنیا رفت به کمک دو فرزند پسر و دخترم و نوه‌هایم این مراسم را برگزار می‌کنیم.

وی افزود: خدا را شکر می‌کنم که امسال بیستمین سالی است که در همین خانه مراسم عزاداری برگزار می‌کنم و مردم از اطراف به خانه ما آمده‌اند به طوری که برخی از مهمانان خودشان در کارها به ما کمک می‌کند. ما روز اول و دوم را علاوه بر برگزاری سخنرانی مذهبی و مداحی آش و شله زرد نذری می‌دهیم به اضافه برخی نوشیدنی‌ها و روز آخر را عذای گرم تهیه و میان عزادارن توزیع می‌کنیم.

اکرمی نیز از برپا کنندگان مراسم روضه ماه صفر گفت: ماه صفر یکی از ماه‌هایی است که ما اصفهانی‌ها مراسم روضه بسیاری برگزار می‌کنیم به ویژه در سه روز آخر و آخرین روز آن. برگزاری مراسم عزاداری با حضور سخنران مذهبی، مداحی، توزیع برخی اقلام فرهنگی و مذهبی مانند سی‌دی‌های قران و دعا میان مردم، توزیع نذری و ... از جمله اقداماتی است که در این روزها انجام می‌دهیم و خدا را شاکریم که توفیق این عزاداری را به ما داده است.

روزهای پایانی ماه صفر را در حالی پشت سر می‌گذاریم که مردم اصفهان آماده برگزاری مراسم‌های عزا هستند تا بار دیگر ارادت و علاقه خود را به ائمه اطهار و امام حسین (ع) نشان دهند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار