نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از چالش های جدی که توسعه در اصفهان را در این سال‌ها همواره با انسداد مواجه کرده است "سیاست زدگی " و " عوام زدگی " است.
کد خبر: ۶۷۸۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹ 10 November 2018
به گزارش تابناک : ناهید تاج الدین در خصوص انتخاب استاندار اصفهان، اظهار کرد: مهمترین مشکل این استان، مشکل توسعه است و کسی باید در اصفهان استاندار شود که بتواند چالش‌های توسعه اصفهان را رفع کند، مهمترین چالش توسعه در اصفهان این است که اصفهان دیگر ظرفیت توسعه صنعتی را ندارد و باید به سمت نوعی توسعه فراصنعتی حرکت کند.
 
وی افزود: صنعت و کشاورزی در اصفهان با توجه به بحران خشکسالی و بحران آلودگی هوا ظرفیت بارگذاری بیش از این ندارد لذا اصفهان باید به سمت توسعه فراصنعتی برود، توسعه ای که بر پایه فعال سازی چند نوع اقتصاد در اصفهان بنا نهاده شود و آن اقتصاد گردشگری، اقتصاد فرهنگ و هنر، اقتصاد دانش بنیان و البته اقتصاد اجتماعی است، بنابراین استانداری باید سرکار بیاید که به توسعه فراصنعتی معتقد باشد و برای تحرک این چند نوع اقتصاد در اصفهان تلاش وافر داشته باشد.
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از دیگر سو یکی دیگر از چالش های جدی که توسعه در اصفهان را در این سال‌ها همواره با انسداد مواجه کرده است "سیاست زدگی " و " عوام زدگی " است، سیاست زدگی باعث شده رقابت های جناحی و غرض ورزی های سیاسی بر توسعه رجحان یابد و عوام زدگی باعث شده خوشایند عمومی بر مصلحت های عمومی تفوق پیدا کند.
 
تاج الدین تصریح کرد: این چالش هر دو توسعه را با انسداد مواجه کرده اند بنابراین استانداری باید سر کار بیاید که از سیاست زدگی و عوام زدگی نیز پرهیز کند و برای پیشبرد توسعه از این دو هراسی نداشته باشد. منابع آبي اصفهان به آن اجازه توسعه صنعتي مي دهد و نه منابع طبيعي اش چنين اجازه اي را صادر مي کند، طرفه آنکه صنايع اصفهان نيز تا 88 درصد در آلودگي هواي آن دخيل هستند و کلانشهر اصفهان تنها  در دي ماه گذشته آلوده ترين روزهاي سال را با شاخص کيفي بد و با وضعيت قرمز و ناسالم براي عموم پشت سر گذاشت. 
 
وی ادامه داد: از ديگر سو خشک شدن کامل يکي از مهمترين تالاب هاي فلات مرکزي ايران يعني تالاب گاوخوني  نيز مخاطرات جدي پيش روي اصفهان گشوده است، تالابي که يکي از مفيدترين زيست‌بوم‌هاي کشور است و تنها درياچه آب شور دايمي در فلات مرکزي ايران به حساب مي آيد و با تثبيت پوشش گياهي مانع حرکت شن‌هاي روان به نواحي شرقي استان اصفهان شده و نقش بسيار مهمي در مهار بيابان زايي و تغذيه آب هاي زيرزميني و بهسازي کيفيت آب و جلوگيري از فرسودگي و جابجايي خاک و کنترل سيلاب داشته است.
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه کثرت فعاليت‌هاي انساني و صنعتي و پساب‌هاي حاصل در حوضه آبخيز تالاب در گذشته از يک سو  و  افزايش  فرسايش و توليد رسوبات حاوي آلاينده‌هاي کشاورزي از سوي ديگر سبب ورود فلزات سنگين به تالاب گاوخوني و آلودگي آن شده است و در صورت عدم احيا تالاب و خشک شدن کامل آن مي تواند در آينده اي نزديک به منبع اصلي توليد ريزگردهاي آلوده به فلزات سنگين تبديل شود که با توجه به سطح ويژه بالاي ريزگردها، غلظت فلزات سنگين در آنها 2 تا 3 برابر مي‌شود.
 
تاج الدین ادامه داد: اصفهان امروز بيش از گذشته با  خطر سونامي نمک مواجه است که اين مساله باعث نابودي اراضي کشاورزي و ازبين رفتن بالغ بر يکصدهزار هکتار دشت هاي حاصلخيز درجه يک زاينده رود و نهايتا پيشروي کوير مي شود. از طرف ديگر در يک دهه گذشته زاينده رود به شکل مرارت باري دچار نازايي شده واز زايندگي و جوشش طبيعي خود بازمانده است. 
 
وی اضافه کرد: رودخانه اي که آب شرب پنج ميليون نفر و آب مورد نياز  200 هزار هکتار زمين کشاورزي و 10 هزار واحد صنفي را تامين مي کند در اين يک دهه ذره ذره به کام خشکسالي کشيده شده و امروز شاهد خشک شدن بيش از نيمي از زاينده  رود هستيم. رودخانه اي که بيش از هزار سال قدمت دارد با ادامه روند فعلي و به گواه کارشناسان تا بيست  سال ديگر به کلي خشک خواهد شد.
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: رودخانه اي که 8/2 ميليارد متر مکعب آب نياز دارد، اما تابستان امسال با تنها 100 ميليون متر مکعب  حتي در تامين آب شرب اصفهان دچار مشکل شده بود. اين مشاهدات بيش از پيش  نشان مي  دهد حال اصفهان خوب نيست و توسعه صنعتي در اصفهان به انسداد رسيده است.
 
تاج الدین با اشاره به اینکه اولویت اول اصفهان بحث راینده رود است اما نگاه استاندار باید به بحران زاینده رود نگاهی مبتنی بر دیپلماسی آب باشد،گفت: ما در اصفهان یک دیپلمات آب می‌خواهیم، دیپلماتی که بتواند سه ضعف عمده مدیریت آب یعنی مدیریت سیاسی، مدیریت طبیعی و مدیریت اجتماعی آب را با هم به پیش ببرد و هیچ یک از این سه مدیریت آب را فروگذار نکند. مجموعه این سه مدیریت در واقع همان دیپلماسی آب است و استاندار جدید باید دیپلماسی آب را در اصفهان احیا کند. 
 
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اولویت بعدی اصفهان بحث جلوگیری از سرمایه گریزی در اصفهان و  سرمایه پذیر کردن اقتصاد استان است، اظهار کرد: این مهم نیاز به تعبیه مشوق های اقتصادی و استفاده از ظرفیت های جدید اقتصادی مثل اقتصاد دانش بنیان ، اقتصاد اجتماعی ، اقتصاد گردشگری و اقتصاد فرهنگ و هنر است و استاندار جدید باید برای سرمایه پذیر کردن اصفهان و تحرک اقتصادی چانه زنی کند و نوعی دیپلماسی اقتصادی پیشه کند.
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وقتی می گوییم در اصفهان نیازمند فعال شدن دیپلماسی آب و دیپلماسی اقتصادی هستیم در نگاه اول به نظر می رسد که تنها یک چهره شناخته شده ملی می تواند این دیپلماسی را اعمال کند، اما با نگاه به  برخی استانها مثل کرمان و موفقیت هایی که در امر سرمایه پذیری داشته اند  و امروز حدود سه میلیارد دلار در بخش های فولاد، مس، کارخانه پلاسمای خون و پتروشیمی در استان کرمان در حال سرمایه گذاری است می بینیم استاندار این استان از قضا چهره ای ملی هم نبود، اما یکی از موفق ترین استانداران دولت یازدهم بود. بنابراین مهم ملی یا غیر ملی بودن نیست بلکه مهم رویکرد توسعه گرایانه ای است که آن استاندار دارد و اینکه توانایی عملیاتی کردن پروژه های توسعه ای را داشته باشد.
 
تاج الدین گفت: فشارها برای انتخاب استاندار همیشه بوده و همواره هست، اما تلاش ما این است که این فشارها باعث نشود شایسته سالاری و نگاه سیستمی به مدیریت استان تحت الشعاع قرار بگیرد. 
 
وی خاطرنشان کرد: رویکرد مهرعلیزاده در این فرصت اندک خروج اصفهان از بن بست های توسعه و تلاش برای سرمایه پذیر کردن اصفهان بود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار