هتل قو اهواز از خانه‌های تاریخی مربوط به دوران قاجار بعد از گذشت نیم قرن، بازسازی و مرمت می‌شود.
کد خبر: ۶۷۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 18 November 2018

سید محمد معصومی، مالک بنای تاریخی هتل قو در اهواز با اعلام این خبر گفت: برای بازسازی و مرمت هتل تاریخی قو هنوز تفاهم‌نامه‌ای قطعی با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان امضا نشده است اما با توجه به تماس و پیگیری مستقیم سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، آقای موسوی، پیش‌بینی می‌کنیم به زودی مرمت این بنای تاریخی و ارزشمند آغاز شود.

وی از حصول توافق میان مالک هتل قو و میراث فرهنگی خوزستان خبر داد و اظهار کرد: ما باید با امضای تفاهم‌نامه متعهد شویم که بنای هتل قو را برای مثال به مدت سه سال در اختیار میراث فرهنگی بگذاریم و بعد از مرمت بنا را تحویل بگیریم.

مالک بنای تاریخی هتل قو همچنین در خصوص چگونگی تامین اعتبار بازسازی و مرمت این بنا، تصریح کرد: چیزی که در ابتدا سازمان میراث فرهنگی به ما ابلاغ کرد این بود که 50 درصد هزینه کرد بازسازی و مرمت بنا باید به عهده مالک باشد که این درخواست از جانب ما با مخالفت روبه‌رو شد، به این دلیل که در کنار تحمل این هزینه حق هیچ گونه اظهار نظر و دخالت در روند بازسازی به ما داده نمی‌شد.

معصومی با بیان این که در مرحله نخست بازآفرینی هتل ابتدا مرمت اضطراری صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: پس از مرمت اضطراری و نجات بنا از تخریب کامل، برای جان بخشیدن به این بنای تاریخی طرح‌ها و نقشه‌های خوبی از جانب میراث پیشنهاد شده که به امید خدا با حصول توافق نهایی بهترین آن‌ها به مرحله اجرا گذاشته و نحوه بهره‌برداری آن مشخص می‌شود.

 وی با اشاره به این که بنای تاریخی هتل قو از دهه 50 شروع به تخریب کرده است، گفت: این هتل از سال 47 تا 58 متروکه بوده است که قبل از آن یعنی قبل از 47، در اختیار اداره بهداشت اهواز بوده است که در نهایت سال 58 مرحوم پدرم این بنا را خریداری کرده و به یاد دارم تا زمانی که در آن جا زندگی می‌کردیم مرتبا در حال تعمیر و مرمت ساختمان بودیم و روح زندگی در آن جریان داشت تا سال 79 که کارشناسان سازمان میراث فرهنگی برای عکس‌برداری و ثبت ملی بنا به سراغ هتل قو آمدند.

مالک بنای تاریخی هتل قو با بیان این که روند ثبت ملی هتل قو راه پیچیده و طولانی را برای مرمت این بنا جلوی پای ما گذاشت، اظهار کرد: از سال 79 تا کنون که حدود 18 سال از ثبت ملی شدن هتل قو می‌گذرد هنوز هیچ گونه اراده جدی از سوی سازمان میراث فرهنگی خوزستان برای مرمت و بازسازی این بنای ارزشمند نشان داده نشده است.

معصومی با ابراز گلایه از کارشناس حقوقی میراث فرهنگی خوزستان مبنی بر اعلام همیشگی این مسوول نسبت به عدم همکاری مالک برای مرمت هتل قو، تصریح کرد: متاسفانه اگر به سابقه مصاحبه تمام مدیرکل‌های قبلی نگاه کنیم، می‌بینیم که همه آنان علت مرمت نشدن هتل قو را عدم همکاری مالک با سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده‌اند. ما حتی 2 بار تا پای قرارداد برای مرمت این بنای تاریخی رفتیم اما کارشناسان این سازمان به گونه‌ای مشکوک با ما رفتار می‌کردند و ما برای ادامه راه احساس خطر می‌کردیم زیرا آن‌ها حتی پیش‌نویس متن قرارداد را برای بررسی بیشتر در اختیار ما قرار نمی‌دادند و فقط به امضا کردن آن تاکید داشتند.

 وی با بیان این که بارندگی اخیر چند قسمت دیگر از بنا را فرو ریخته است، بیان کرد: با سر کار آمدن مدیرکل جدید میراث فرهنگی خوزستان و با همکاری فضای رسانه‌ای گشایش خوبی برای امضای تفاهم‌نامه مطلوب و استاندارد به وجود آمده است که به همین خاطر موقتا کلید بنا را در اختیار این عزیزان قرار داده‌ایم تا فرایند‌های مطالعاتی آن با سرعت بیشتری طی شود و هفته آینده قرارداد نهایی مرمت بنا را امضا کنیم.

بنای تاریخی هتل قو یکی از زیباترین و شاخص‌ترین بناهای تاریخی اهواز به شمار می‌آید؛ بنایی مربوط به اواخر دوره قاجار به شماره ثبت ملی 3354 که اکنون با مساحت 2800 مترمربع در برزخ بازسازی و تخریب است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار