مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت:در حال حاضر ۵۴۰ هکتار چمن پُرنیاز آبی در شهر اصفهان وجود دارد و نمی‌توان ثمره ۵۰ ساله را در یکسال خشکاند.
کد خبر: ۶۷۸۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 11 November 2018

به گزارش تابناک : فروغ مرتضایی‌نژاد مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهار کرد:سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در برنامه‌ای پنج ساله تلاش می‌کند به تدریج گونه‌های گیاهی و چمنهای مقاوم به خشکی را جایگزین گونههای پُرنیاز آبی شهر کند.

وی افزود: در حال حاضر ۵۴۰ هکتار چمن پُرنیاز آبی در شهر اصفهان وجود دارد و نمی‌توان ثمره ۵۰ ساله را در یکسال خشکاند، قطعاً این کار را نخواهیم کرد و جایگزینی به صورت تدریجی طی پنج سال انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به تابستان سخت کم آبی امسال، گفت: سال سختی را پشت سر گذاشتیم، اما این نوید را برای شهروندان دارم که علی‌رغم شرایط بسیار دشواری که وجود داشت، با همکاری دستگاه‌های اجرایی، صرف هزینههای بسیار سنگین و استفاده از تانکرهای آبرسانی حداقل آسیب به درختان و فضای سبز شهر وارد شد.

وی ادامه داد: البته انجام این اقدامات موقت بود و ما در اندیشه اقدامات دائمی هستیم تا بتوانیم سال آینده دغدغه کمتری برای حفظ فضای سبز شهر داشته باشیم.

مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه در بحث آب سه مقوله تامین، توزیع و مصرف آب مطرح است، اظهار کرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان امسال در زمینه مصرف آب اقداماتی از جمله برنامه های آموزشی، استقرار نماینده سازمان پارک‌ها در اداره ۱۳۷ برای پاسخگویی به شهروندان و فعال‌کردن تلفن گویای سازمان، آموزش کارگران فضای سبز برای آبیاری صحیح درختان و فضاهای سبز را انجام داد.

وی ادامه داد: در زمینه انتقال آب، ایجاد کلکتورهای آبی، مخازن ذخیره آب و شبکه آبرسانی انجام شده است و در برنامه پنج ساله سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان این موارد را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان مهمترین دغدغه و نگرانی موجود را موضوع تامین آب عنوان کرد و گفت: سه منبع تامین آب شامل رودخانه زاینده رود، چاه‌های آب موجود در شهر و پسابی است که باید در چرخه فضای سبز قرار گیرد، اما در حال حاضر رودخانه نداریم، بیشتر چاه‌های حریم رودخانه خشک شدند و درصد کمی از آنها فعال است، از این رو روزنه امید به سمت استفاده از پساب است.

وی گفت:  البته بخشی از پساب در اختیار از تصفیهخانه شمال شهر(شاهین شهر) انجام و راهاندازی شده و ۱۰۰ لیتر در ثانیه به صورت تصفیه شده به چرخه منابع آبی شهر اضافه شده است، همچنین در بخش جنوب، آخرین مراحل تصفیه خانه سپاهانشهر را امسال دنبال کردیم و کل پساب به صورت تصفیه شده در بخش‌های حاشیهای شهر مورد استفاده قرار گرفت.

مرتضایی‌نژاد تاکید کرد: اگر بتوانیم طبق قانون از فاضلاب خام استفاده و تصفیه ثانویه بر روی آن انجام دهیم، می‌توانیم حداقل آب را برای آبیاری فضاهای سبز شهر فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه نیز دغدغه تامین آب برای حفظ سبزینگی فضاهای سبز و درختان شهر اصفهان را دارند، گفت: ۲۲ تا ۲۴ آبان‌ماه امسال کنگره‌ای با عنوان «کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران» و «دومین همایش ملی عرضه و تقاضای آب شرب و بهداشتی» در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: متولیان برگزاری کنگره شامل انجمن آب و فاضلاب ایران، پژوهشکده آب و فاضلاب، شرکت آب و فاضلاب استان و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هستند و برگزاری کارگاه آموزشی فضای سبز شهری با رویکرد مدیریت مصرف آب از برنامه های جانبی این همایش خواهد بود.

وی با بیان اینکه در کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران و هما ملی عرضه و تقاضای آب شرب و بهداشتی سخنرانی‌ها و کارگاه‌های متعددی برنامه ریزی شده است، اظهارکرد: از جمله کارگاه‌های برنامهریزی شده «استفاده از آب‌های نامتعارف»، «چالش‌های طراحی و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های آب» و «روشهای نوین در پیاده سازی استفاده از پساب و فاضلاب» است، بی‌شک تمام این موارد دغدغه نه تنها شهر بلکه کشور است، زیرا میزان بارش‌ها کاهش چشمگیری یافته است.

مرتضایی‌نژاد تصریح کرد: کم‌آبی نباید منجر به کاهش فضای سبز شهری شود، بلکه باید به راهکارهایی برای نجات آن دست پیدا کنیم که برگزاری این کنگره‌ها و همایشها برای یافتن راهکارها بسیار تاثیرگذار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار