رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مصرف قلیان و الکل در بین زنان ایرانی رو به افزایش است و برای این بحران باید سیاست‌های هماهنگی برای مقابله با آن تدوین شود.
کد خبر: ۶۷۹۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷ 13 November 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: کامران باقری لنکرانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفتمین سمینار ملی سلامت زنان در جمع خبرنگاران، با ابراز نگرانی نسبت به افزایش مصرف قلیان در بین زنان ایرانی، اظهار داشت: متاسفانه این موضوع بین مادران باردار هم به وضوح مشاهده می‌شود که این مسئله بحران مهم و خطرسازی است و منجر به آسیب‌های بسیاری در آینده می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف الکل بین جوانان در کشور رو به افزایش است، هر چند مصرف کننده‌ها بیشتر آقایان هستند اما مصرف این ماده بین زنان ایرانی رایج شده است و بایستی به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

لنکرانی گفت: مصرف الکل باعث نارسایی کبد، کلیه و سرطان در بین افراد خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه آلودگی هوا ششمین عامل خطرساز در مرگ‌ومیر کشور محسوب می‌شود، افزود: آلودگی‌‌ها به ویژه در کلانشهرها از مهمترین عوامل بروز بیماری‌های سلامت روان از جمله سرطان است که در این سمینار تلاش خواهیم کرد تا از جنبه‌های مختلف به این موضوع بپردازیم.

لنکرانی ادامه داد: در بحث آلودگی هوا در مقایسه با کشورهای همسایه جزو کشورهای بحرانی در این زمینه نیستیم اگر چه حدود 6 درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های تنفسی در ایران مربوط به آلودگی هوا است.

وی با اشاره به اینکه ایرانیان از خوردن غذاهای سنتی فاصله گرفته‌اند و مصرف غذاهای ناسالم بین آن ها رایج شده است، ابراز داشت: این موضوع موجب بروز بیماری‌هایی از جمله سرطان و نازایی بین زنان شده است.

لنکرانی با تاکید بر اینکه مصرف موادغذایی در موضوعاتی مثل نازایی می‌تواند اثرگذار باشد، بیان کرد: در این سمینار نسبت به بحث افزودنی‌ها در مواد غذایی به صورت گسترده خواهیم پرداخت.

وی از اجرای دستورالعمل‌های قوی توسط وزارت جهاد کشاورزی در مورد منع استفاده از سموم آلاینده‌ در تولید محصولات غذایی، گفت: نگرانی‌ بابت سموم و کود قاچاق در ایران همچنان وجود دارد که خطراتی مانند دیابت، چاقی و کبد چرب را به دنبال دارد.

لنکرانی همچنین پلاستیک و صنایع مرتبط با آن را از بزرگترین معضل عنوان کرد و تصریح کرد: حتی بهترین نوع پلاستیک‌ها هم بی‌خطر نیست و باید حتی‌الامکان تماس و مصرف با آن را کاهش داد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه گیاهان دارویی و دقت بر نحوه صحیح مصرف آنها از موضوعاتی است که در سمینار سلامت زنان به آن توجه خواهد شد، خاطر نشان کرد: مصرف هر گونه گیاه دارویی ایمن نیست و این تفکر غلط می‌تواند در برخی زمینه ها خطرساز باشد.

لنکرانی یادآور شد: 463 مقاله به این همایش ارسال شده است که 330 مقاله پذیرفته و بصورت پوستر ارائه می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این همایش با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد و دانشگاه های کشور برگزار می‌شود.

 هفتمین سمینار ملی سلامت زنان از 30 آبان ماه به مدت 2 روز در شیراز با محوریت مخاطرات محیطی و سلامت زنان با حضور 40 سخنران، اساتید برجسته و صاحب نظران در مجتمع ولایت برگزار خواهد شد.

در هفتمین سمینار ملی سلامت زنان میزگردی با همکاری قوه قضائیه برای حفظ حقوق شهروندی برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار