نصف جهان نوشت/
تابناک:عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست. به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.
کد خبر: ۶۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶ 28 July 2015
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست. به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.
در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.
با توجه به این مسئله سایت خبری تحلیلی تابناک اصفهان، هر روز مهم ترین گزاش یا اتفاق روزنامه های اصفهان را در اختیار مخاطبین می گذارد، تا از این مسائل با خبر باشند.

http://www.nesfejahan.net/cms4/upload/photo/p1/1.jpg


نصف جهان نوشت:

رئیس شورای شهر پس از انتخاب شهردار جدید اصفهان اظهار داشت:«با انتخاب شهردار جدید، تیم مدیریت شهری اصفهان ۲۲ نفره شد...» این عبارت اگر چه می توانست در آن زمان به عنوان نوید همدلی و همزبانی بین شورا و شهرداری اصفهان تعبیر شود ولی گذر زمان نشان داد که به صورت ناخودآگاه مفهوم دیگری را در بر داشته است. چه بسا اینکه در همان ابتدا نیز می شد این ایراد را به آن جمله وارد نمود که رئیس شورای شهر اصفهان در جایگاهی نبوده است که بگوید «مدیریت شهری» 22 نفره شده و برای آنکه همان روحیه همدلی را متذکر شود، باید می گفت که «شورای شهر اصفهان» 22 نفره شده است. چرا که شورای شهر قاعدتاً و به لحاظ نفس وجودی خود، وظیفه نظارت بر عملکرد متصدیان شهری را داشته و خود نمی تواند تحت عبارت «مدیریت شهری» قلمداد شود.

این نکته خیلی سریع با اعلام مخالفت تلویحی شهردار جدید اصفهان نیز همراه بود. وی در مراسم معارفه خود، رسانه ها را به عنوان «یار» بیست و سوم خود معرفی نمود و اظهار داشت:«رسانه‌ها می‌توانند با نقد منصفانه، چشم بینای مدیریت شهری باشند و این نهاد را در رفع مشکلات شهر"یاری" کنند.» استفاده از عبارت «یار» در ابتدا و تأکید بر «یاری» کردن در انتهای عبارت، تأیید این ادعاست که شهردار اصفهان جمع 21 نفره شورای شهر را صرفاً به عنوان «یاران» شهرداری قبول دارد و قاعدتاً با «22 نفری» کردن مدیریت شهر، به شدت مخالف است؛ چنانچه سعی نموده در همان ابتدای شروع فعالیت رسمی خود این موضوع را به شورای شهر متذکر شده و برای آنان نیز به صورت کنایه ای نقش چشم بینا را ترسیم کند.

قاعدتاً هم باید چنین باشد. شورا و شهرداری اگر چه می توانند در خدمت رسانی بیشتر به مردم «یاری» رسان یکدیگر باشند ولی مداخله هر یک در امور دیگری، نظم و استقلال عملکردها را دچار ضعف و نقصان خواهد نمود.

اما چنانچه مشهود است، بخش اعظم شورای شهر اصفهان قصد ندارد تا صرفاً به کار خود برسد و بر اساس روایات موثق، برای بدیهی ترین اختیارات شهردار اصفهان تعیین تکلیف می کند.

اعمال نظر مستقیم در انتصابات شهرداری یکی از این موارد است که اگر چه «دکتر جمالی نژاد» برای حفظ آبرو هم که شده، این نظریه را رد می کند ولی روایات جاری حاکی از آن است که عزل و نصب های مختلف به صورت کاملاً دیکته شده به فرجام می رسند و تأثیر رأی شهردار اصفهان در جنبه نمایشی موضوع قرار دارد.

تقریباً از صبح روز بعد از استیضاح «دکتر سقائیان نژاد» بود که یکسری اسامی به عنوان صاحب منصبان و معاونین آتی شهرداری اصفهان بر سر زبان ها افتاد و جالب آنکه همان لیست اولیه با تغییری ناچیز در زمره نخستین انتصابات سکاندار جدید شهر قرار گرفت.

روابط عمومی و مدیریت رسانه های وابسته به شهرداری، سهم یکی از اعضای شورا بود و دیگری سازمان ورزش را برای خود کنار گذاشت. سازمان های زیر مجموعه شهرداری، مناطق و معاونت ها تقسیم به رأی شده بودند و آنچه باقی ماند به حدی کوچک شد که تنها دروازه ورودی اتاق شهردار اصفهان را در بر گرفت. تداوم روند موجود احتمالاً بسیاری از معاونت های سازمان ها و مناطق شهرداری را هم شامل شده و در نهایت لحاف چهل تکه‌ای را تشکیل خواهند داد که بعید است منتج به عملیاتی شدن آرمان ها و ایده های شهردار اصفهان در هدایت و تصدی امور شود. چرا که «جمالی نژاد» با مشاهده ضعف عملکردی صاحب منصبان مختلف،با توجه وابستگی شان به یکی از اعضای شورا و داشتن پشتیبانان ویژه در پارلمان شهر هرگز قادر نخواهد بود آنان را به نحو مطلوب امر و نهی نموده و با تنبیه و تذکر همراه سازد.

قاعدتاً زمانی که در نحوه مدیریت شهر با ضعف عملکرد برخی مواجه شویم و در آن زمان که نهیب افکار عمومی بر پهنه رسانه های مکتوب و مجازی جاری شد، واکنش شهردار اصفهان نشانگر میزان صحت و سقم این ادعا می شود. به هر حال او نمی تواند به تنهایی بار تمامی مشکلات و ضعف ها را به دوش کشیده و خود را مورد هجوم انواع انتقادات قرار دهد و در آن زمان، خود نیز به احتمال قوی زبان به گلایه باز خواهد نمود.

اگر چه نحوه ارتباط و تعامل با مطبوعات و رسانه های مجازی در همین آغاز کار، مؤید آن است که برای کنترل سیل انتقادات، برنامه ریزی خاصی در نظر گرفته شده، ولی بعید است این شیوه در نوع واکنش نشریات مستقل کارساز شده و قضاوت افکار عمومی را به عیان مطرح نسازند.

گذشته از این مباحث، 22 نفره خواندن مدیریت شهری از سوی رئیس شورای شهر و یا 22 نفره دانستن «یاران» مدیریت شهری نیز، خود یک نوع محاسبه اشتباه است. چرا که دقیقاً رأی و نظر هفت نفر از اعضای شورا که به گروه خادمان شهر منتسب هستند را باید از تعداد 22 نفر مورد نظر منفک نمود. چرا که برخی از اعضای همین طیف هفت نفره مدعی هستند که دیدگاه آنان در همین مدت اندک نادیده گرفته شده و هیچگونه سهمی در تعیین تکلیف مناصب مختلف شهرداری نداشته اند.

«جمالی نژاد» می گوید:«در انتخاب معاونان جدید از مشورت و نظر همه اعضا استفاده شده...» حال آنکه برخی از اعضای این گروه به صراحت اعلام می کنند که انتخاب برخی افراد را تنها از طریق رسانه ها متوجه شده اند. در چنین شرایطی، مدیریت شهری 22 نفری به تعبیر رئیس شورای شهر و یا 22 نفره دانستن «یاوران» شهرداری به روایت «جمالی نژاد»، از مقام معنا خارج شده و این عدد باید به تعداد واقعی 15 نفر تنزل یابد. شاهد این ادعا هم آنکه تقریباً تمام اعضای هفت نفری گروه انتخاباتی «خادمان شهر» از ترکیب اعضای مؤثر در «کمیته انتصابات» مورد نظر شهردار اصفهان اظهار بی اطلاعی می کنند.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار