آنتی‌بیوتیک طبیعی بدست آمده از گونه‌ای حشره می‌تواند قدرت دفاعی برخی از شایع‌ترین باکتری‌های مقاوم به دارو را از بین ببرد.
کد خبر: ۶۸۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ 18 November 2018

به گزارش تابناک : متخصصان در مطالعه جدیدی دریافتند آنتی‌بیوتیک بدست آمده از نوعی حشره می‌تواند به غشای محافظ برخی از شایع‌ترین باکتری‌های مقاوم به دارو آسیب وارد کند.

این متخصصان معتقدند که یافته فوق می‌تواند شرایط را برای تولید گروه جدیدی از آنتی بیوتیک‌ها فراهم سازد که در مقابله با بحران فعلی مقاومت دارویی موثر هستند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) با مطالعه روی ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد که E.Coli، کلبسیلا پنومونیه (Klebsiella pneumoniae)، استافیلوکوکوس اورئوس (Staphylococcus aureus)، استرپتوکوک پنومونیه (Streptococcus pneumoniae) و سالمونلا (Salmonella) از شایع‌ترین باکتری‌های مقاوم به دارو هستند.

تمامی باکتری‌های اشاره شده به غیر از استرپتوکوک پنومونیه، در دسته‌بندی باکتری‌های "گِرَم - منفی" قرار می‌گیرند که در مقابل گروه دیگر که گِرَم - مثبت نامیده می‌شوند به خاطر دیواره نفوذناپذیرشان در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم‌ترند. یافتن روش‌های جدیدی برای از بین بردن باکتری‌های گِرَم - منفی چالش مهمی است.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، در این مطالعه متخصصان سوئیسی به روشی دست پیدا کردند که می‌تواند به این سدِ دفاعی باکتری نفوذ کند.

به گفته این متخصصان آنتی‌بیوتیک تاناتین (thanatin) که به طور طبیعی توسط نوعی حشره موسوم به "حشره سرباز تیره‌پشت" (spined soldier bug) تولید می‌شود می‌تواند بر غشای بیرونی باکتری‌های گِرَم - منفی حمله کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار