امامی گفت: با کاهش حجم مخزن سد تنگ سرخ از ۵۰ میلیون مترمکعب به 16.2 حجم سد به اندازه یک طرح آب خیزداری کوچک تنزل یافته به همین دلیل بهتر است دست از اشکال تراشی و سنگ اندازی برداریم و آیا این اشکال تراشی ها به دلیل عدم مشارکت عده ای خاص است؟
کد خبر: ۶۸۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 20 November 2018

تابناک فارس به نقل از مهر:نوذر امامی در جلسه شورای شهر شیراز گفت: ۱۷ سال از زمان تأیید طرح سد تنگه سرخ و آغاز مطالعات ژئوپلتیک و ژئوتکنیکی آن می گذرد ، اما متأسفانه همچنان عده ای عواید این طرح را نادیده گرفته و مدام با اشکال تراشی و سنگ اندازی مشکلاتی برای توقف این طرح ایجاد می کنند.

وی با بیان اینکه احداث سد تنگ سرخ به احیای زیست محیطی ، بهداشتی اقتصادی و گردشگری شیراز کمک می کند اظهار داشت: این احداث، حیات را به دریاچه مهارلو و رودخانه خشک برخواهد گرداند.

وی ادامه داد: رودخانه ی خشک با ۲۷ کیلومتری می تواند به عنوان مهم ترین عنصر طراحی شهری پایدار در زیر حوزه های زیست محیطی و کاهش آلوده جزیره ای و احیای اکوسیستم های پایین دست در خصوص توسعه ی پایدار ایفای نقش کند.

عضو شورای شهر شیراز افزود:اگر در طول تاریخ، ساخت یک سد و یا پروژه ای مشابه بدون مطالعات ژئوتکنیکی و ژئوپلیتیکی و مطالعات پایداری با شکست روبه رو شده است دلیل بر این نیست که طرح دیگری با مطالعات مثبت و عواید بسیار زیاد با شکست روبه رو خواهد شد و با توجه پیشرفت های فن آوری و تکنولوژی باید به علم اعتماد کنیم.

امامی گفت: با کاهش حجم مخزن سد تنگ سرخ از ۵۰ میلیون مترمکعب به 16.2 حجم سد به اندازه یک طرح آب خیزداری کوچک تنزل یافته به همین دلیل بهتر است دست از اشکال تراشی و سنگ اندازی برداریم و آیا این اشکال تراشی ها به دلیل عدم مشارکت عده ای خاص است؟

عضو شورای شهر شیراز با بیا این مطلب که میزان حجم آبگیری سد تنگ سرخ ۳درصد حجم آب دریاچه مهارلو بوده افزود: سطح آبریزی را که از دریاچه خواهد گرفت کمتراز ۳درصد است و ضمن اینکه حوزه نفوذ وانتقال آب این سد در نهایت به دریاچه مهارلو خواهد رسید بنابراین طرفدار دریاچه مهارلو و دوستداران محیط زیست دراین زمینه نباید نگران باشند.

امامی گفت: از تمام اداراتی که در این سد مشارکت دارند و یا ندارند خواهش می کنم دست از اشکال تراشی برداریم و همدلانه اقدام نکنند.

وی گفت: ما بر خلاف شهرهایی که در کنار رودخانه آبی مثل زاینده رود و مابقی رودخانه ها منتظر شدند تا خشک شدن آن ها را ببینند، اقدام می کنیم تا رودخانه خشک را احیا و به تمام کشور نشان خواهیم داد که با تکیه بر علم و دانش جدید و استعانت از خداوند متعال این مورد به سرانجام خواهد رسید و از دل این خاکستر ، سیمرغ جدیدی را بیرون خواهیم کشید.

عضو شورای شهر در پایان گفت: از رسانه ها خواهش دارم تا تاریخ امروز را برای این تذکر مهم یادداشت نمایند، زیرا که در صورت بروز سیل به دلیل دست خورده شدن بستر این طرح که پس از اقدام متوقف شده است و از بین رفتن پوشش گیاهی آن منطقه متذکر می شوم که سیلی با میزان ۵۰ درصد قدرت تخریب سال ۱۳۸۰ در شهر شیراز می تواند منجر به ایجاد خسران و ضرر و زیان جانی و مالی به میزان تخریب ۲ برابر آن زمان منجر شود.

امامی اضافه کرد:احداث تنگ سرخ تحولی عظیم در زمینه زیست محیطی و شهرسازی در شهر زیبای شیراز ایجاد کرده و در رودخانه خشک و باغهای قصرالدشت حیاتی تازه خواهد داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار