رئیس انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف قم گفت: قم باید به عنوان پایتخت فرش دستباف جهان ثبت‌ شود.
کد خبر: ۶۸۸۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۸ 07 December 2018

به گزارش تابناک قم، علی اصغر خوش‌گفتار در پنجمین همایش گره طلایی در تالار مرکزی شهر قم عنوان کرد:از سال ۸۷ کار ثبت فرش قم در سطح ملی انجام شده و سال ۸۹ کار ثبت فرش استان در سطح بین‌المللی به سرانجام رسید.

رئیس انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف قم بیان کرد: فرش قم برندی جهانی دارد و باید فرش ابریشم قم به عنوان اولین برند جهانی ثبت گردد و قم نیز به عنوان پایتخت فرش دستباف جهان ثبت‌شود.

وی تصریح کرد:همچنین لازم است آثار طراحی و نقاشی فرش دستباف نیز به ثبت جهانی برسد راه‌اندازی سامانه ثبت آثار فرش دستباف در استان قم راهکاری مهم در ساماندهی فرش است.

خوش‌گفتار اظهار کرد:مرکز ملی فرش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایجاد درگاه الکترونیکی زمینه آسان ثبت آثار طراحان و نقاشان را فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد:این رویکرد مانع از کپی برداری می شود و هنرمندان نیز می توانند به طور قانونی طرح های خود را پیگیری کنند.

در این همایش تورج ژوله محقق و استاد فرش در خصوص فرش مقبره شاه عباس در قم توضیح داد: در حدود ۳۵۳ سال قبل چند تن از هنرمندان فرش در حوالی قم سنت دیرینه فرش قم را شکستند و فرشی ویژه مفروش کردن مقبره شاه عباس طراحی کردند.

وی اظهار کرد:این فرش جزء عجایب 7 گانه فرش در جهان است که به دلیل کمبود مکان در موزه آستانه قم به صورت تا شده قرار دارد و هزاران گردشگری خارجی و ایرانی از دیدن این فرش به صورت تمام قد محروم هستند.

ژوله عنوان کرد:این فرش گرانبها افتخاری برای فرش دستباف قم است که توسط نعمت الله جوشقانی بافته شده است.

وی بیان کرد:این فرش 60 متری دارای 14 قطعه بی نظیر است و در آن سرو و انار و سمبل هایی از طبیعت وجود دارد.

این محقق فرش گفت:باید برای ثبت جهانی این فرش که در طول تاریخ 4 بار از آن سخن گفته شده کاری کرد و این فرش زیبا را به جهان عرضه کرد.

گفتنی است در این همایش هفت برگزیده در رشته های مختلف فرش دستباف از جمله از غلامرضا اخوان در بخش طراحی، رحیم فروهر در بخش سرویس‌کاری فرش، عباس علی سنگانی در بخش طراح و نقاشی، قاسم الیاسی در بخش تولیدکننده برتر، حمید ذوالانواری صادرکننده برتر، زهرا ولی بیگی بافنده برگزیده و سید رضی میری با تندیس طلایی تجلیل شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار