مسئول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی مشهد:
مسئول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کارگران ساختمانی شایع‌ترین بیماران سوختگی در ایران هستند که گاهاً دچار قطع عضو می‌شوند و باید بیش از پیش به موضوعات ایمنی در محیط کار و نیز پیشگیری در همه حوزه‌ها به‌ویژه سوختگی توجه بشود.
کد خبر: ۶۹۲۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷ 19 December 2018

به گزارش تابناک رضوی، جواد رجبیان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: اول دی ماه به عنوان روز ملی پیشگیری از سوختگی و با هدف آگاه‌سازی جامعه و اجتناب از سوختگیری‌های رایج نامگذاری شده است، مشکلی که متاسفانه یکی از معضلات بزرگ جامعه پزشکی است که در تمام کشورها دیده می‌شود و هر چقدر که سطح آموزش‌ها بالاتر و به‌روزتر باشد آمار سوختگی‌ها نیز به همان نسبت کاهش می‌یابد. 

وی افزود: متاسفانه درمان‌های سنتی در برخی بیماران سوختگی را داریم که پبش از مراجعه به پزشک انجام می‌دهند و پس از مراجعه دیگر نمی‌توانیم درمان اصلی را شروع کنیم و به مشکل می‌خوریم و از مجموع ۳۰۰ هزار بیمار سوختگی در سال بین ۵ تا ۱۰ نفر نیاز به جراحی دارند.

مسئول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیمارستان امام رضا(ع) که سابقه زیادی در این زمینه دارد متشکل از تیم درمانی مجربی شامل جراحان پلاستیک عمومی، پرستاران حرفه‌ای، کارشناسان تحصصی تغذیه و غیره است، خاطرنشان کرد: هزینه بیماران سوختگی بسیار زیاد است و این نوع بیماران بار درمانی زیادی هم دارند و برای درمان هر بیمار سوختگی به‌طور متوسط بین ۲ تا ۵ میلیون تومان به ازای هر یک درصد سوختگی هزینه می‌شود.

رجبیان تصریح کرد: واحد مددکاری خیران مختلف و NGOها فعالیت‌های خوبی در حوزه بیماری سوختگی داشتند که بسیاری از این نوع بیماران درمان‌هایشان را از این طریق انجام دادند و حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد حوادث سوختگی قابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند و امیدواریم بیشتر که ضمن رسیدن این عدد به ۱۰۰ شاهد توجه کامل مردم نسبت به موضوع پیشگیری و فواید آن باشیم.

وی تاکید کرد: معمولاً این نوع بیماران پس از خود درمانی‌های سنتی پس از سوختگی به اینجا مراجعه می‌کنند که امر درمان را سخت می‌کند و حتی منجر به مرگ و میر نیز می‌شود؛ زخم سوختگی بسیار حساس است و کمترین آسیب آن پس از درمان سنتی، عمیق‌ترشدن زخم است.

مسئول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در سطح کشور ۱۰۵۰ تخت سوختگی داریم که ۵۴ تخت آن در بیمارستان امام رضا(ع) است و بیش از ۲ هزار تخت نیز کم داریم و با توجه به اینکه مشهد قطب گردشگری سلامت هست نیازمند تخت‌های درمانی بیشتری در این شهر هستیم.

رجبیان با بیان اینکه علت سوختگی ۴ درصد از افرادی که این بیمارستان بستری می‌شوند ناشی از برق گرفتگی بوده است، گفت: کارگران ساختمانی شایع‌ترین بیماران سوختگی در ایران هستند که گاهاً دچار قطع عضو می‌شوند و باید بیش از پیش به موضوعات ایمنی در محیط کار و نیز پیشگیری در همه حوزه‌ها به‌ویژه سوختگی توجه بشود و همه ما معتقدیم که پیشگیری بهتر از درمان است، اما آنچنان که باید و شاید به اهمیت این نکته پی نبرده‌ایم و کمتر به این مهم توجه کرده‌ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار