کد خبر: ۶۹۴۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰ 23 December 2018
" اورس " درختی در کهگیلویه و بویراحمد که مردم این استان از آن به عنوان یک افسانه یاد می کنند چرا که چند سال پس از رشد خودسوزی می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایل بانو، کهگیلویه و بویراحمد یک درصد جمعیت و یک درصد از خاک ایران را تشکیل می دهد و به دلیل کوهستانی بودن یکی از استان های با آب و هوای بسیار مطبوع است که زمینه رشد انواع گیاهان و زندگی کردن جانوران مختلف در آن وجود دارد.

وجود بیش از 2 هزار گونه گیاهی در کهگیلویه و بویراحمد بیانگر این موضوع است که  این استان ظرفیت های مختلفی برای تبدیل شدن به یک کارخانه تولید کننده دارو را دارد، تنوع زیست محیطی و اب و هوایی در این استان بسیار بالا است.
 
درخت افسانه ای ارتفاعات کهگیلویه و بویراحمد که خود به خود می سوزد+تصاویر

با وجود چنین ظرفیت هایی اما هنوز آنگونه که باید از این ظرفیت ها استفاده نشده است و همچنان واژه محرومیت بر روی این استان وجود دارد در حالی که با کمی برنامه ریزی می توان یکی از ثروت مند ترین استان های کشور شد.

بیش از 18 درصد از جنگلهای زاگرس در این استان است که با داشتن حدود 875 هزار هکتار جنگل بیشترین سرانه را در کشور دارد، در این استان بیش از 50 گونه درخت و درختچه وجود دارد که با وجود گذشت سال ها ممکن است که هنوز ما آنها را کشف نکرده باشیم و برای ما ناشناخته باشند.

 یکی از درختان عجیبی که  در کهگیلویه و بویراحمد رشد می کند و برای مردم این استان بیشتر شبیه افسانه و داستان بوده است درخت اورس است، درختی که گاهی سرو کوهی نیز نامگذاری می شود، اما در زبان محلی همان اورس خوانده می شود.
 
درخت افسانه ای ارتفاعات کهگیلویه و بویراحمد که خود به خود می سوزد+تصاویر

درخت اورس ویژگی بسیار جالبی دارد، این درخت بعد از چند سال خود به خود آتش می گیرد و خاکستر می شود، به گونه ای که گاهی روشنی آن قابل مشاهده است این ویژگی باعث شده است درخت اورس در میان سایر درختان منحصر به فرد باشد.

جعفری کارشناس و محقق گیاهان دارویی در خصوص این درخت گفت: این درختان در ارتفاعات بالای بیش از 2500 متر رشد می کنند و دلیل اینکه آتش می گیرند مشخص نیست و در واقع دلیل علمی ثبت شده ای مطرح نشده است.

وی بیان کرد: وقتی که باد شدید در کوه ها  و ارتفاعات می وزد باعث ایجاد نوعی الکتریسیته ساکن می شود که بر اثر جرقه زدن دچار آتش سوزی می شوند اما اینکه همه آنها اینگونه دچار آتش سوزی می شوند اینگونه نیست.

جعفری بیان کرد: در فرهنگ ما این درخت افسانه ای است وگرنه این درخت نوعی ماده اشتعال زا  تولید می کند  که  در اثر جرقه دچار آتش سوزی می شود اما اینکه همه آنها اینگونه از بین می روند درست نیست.

این درخت  و سایر درختان  و گیاهان  موجود در طبیعت قدرت و عظمت خداوند را به نمایش می گذارند، گاهی خود را موظف کنیم برای نعمت هایی که داریم شکرگذار باشیم، چرا که خداوند هیچ چیزی را در این دنیا بیهوده نیافریده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار