هنوز صدای رسا و انقلابی استاد در کوچه پس کوچه‌های شهر شنیده می‌شود، گویی هنوز استاد زنده است و با روحیه انقلابی خود جوانان را امید و صیانت از انقلاب دعوت می‌کند.
کد خبر: ۶۹۴۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶ 25 December 2018

نجوای

5 سال از پرواز استاد می‌گذرد اما هنوز صدای رسا و انقلابی او در کوچه پس کوچه‌های نصف جهان به گوش می‌رسد، گویی هنوز استاد پرورش با همان لهجه صادق و  دل با اخلاص و خلق نیک زنده است و با روحیه انقلابی خود جوانان را امید و صیانت از انقلاب دعوت می‌کند.

سال 1321 در اصفهان دیده به جهان گشود، از طرف پدری به خانواده رفیعائی منسوب بود و از نوادگان میرزا رفیعا، استاد بزرگ علامه مجلسی به شمار می‌آمد و از طرف مادری به خانواده پرورش، او از 5 سالگی در کنار خانواده مادری، دائی‌های خود، نصرالله، حسن و علی پرورش که همگی از هنرمندان نقره ساز و ضریح ساز مشهوراصفهان بودند و در آغوش مادری مهربان که برای او هم پدر بود و هم مادر رشد یافت.

تک فرزند بود و از سایه پدر محروم، مادر توجه ویژه‌ای به او داشت و به تقاضای مادر پس از5 سالگی از سیداکبر رفیعائی به سیداکبر پرورش تغییر نام یافت، کودکی‌اش با سختی، شیطنت و بازیگوشی توام بود ولی در عین حال به شعر و ادبیات علاقه وافری داشت و علاقه وافر به اشعار حافظ در کودکی زمینه‌ساز ورود به عرصه فرهنگ و ادب و ادامه تحصیلات در رشته ادبیات در سنین بالاترشد.

حدود سال‌های 46-45 پس از اتمام تحصیلات در مقطع فوق لیسانس برای خدمت سربازی به شیراز اعزام شد، علاقه به دین و مذهب و نگرانی از خطر لطمه به اسلام از سوی دستگاه پهلوی سبب شد که از همان زمان مبارزه را آغاز و به مبارزی خستگی‌ناپذیر تبدیل شود که اگر بخواهیم فهرستی از کمالات و فضایل استاد پرورش را یادآوری کنیم، بی‌اغراق واژگانی چون سادگی، ساده زیستی، دوری از تجمل، فهم عمیق عرفانی، طبع لطیف، ذوق ادبی و شوخ طبعی و امام زمان شناس واقعی چون لشکری از واژگان  در ذهن انسان رژه می‌روند.

او شجاعانه از دهه 40 به عنوان سربازی فداکار برای نهضت اسلامی امام راحل  لباس رزم پوشید و بانطقی سحرانگیز انبوه شاگردانش را در مدرسه و دانشگاه، خیابان و بازار بر سر سفره معارف الهی انقلاب و عشق به ولایت نشاند، او تا آخرین لحظات حیات افتخارآفرینش وفادار به انقلاب و ولایت بود.

استعدادهای غنی استاد پرورش در حوزه‌های مختلف

عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد از شاگردان استاد پرورش به خبرنگار تسنیم می‌گوید: مرحوم علی اکبر پرورش با وجودی که با افراد مختلفی در ارتباط بودند و برای آگاهی از تفکرات گوناگون دوران تلاش می‌کردند، اما در نهایت به دنبال کسب رضای الهی گام بر می‌داشتند.

احمد زمانی افزود: در حدود 40 سالی توفیق آشنایی و ارتباط با استاد پرورش را داشتم و متوجه شدم که ایشان هم در دوران رژیم پهلوی و هم در دوران قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره در تلاش بودند با آنچه مورد رضای پروردگار نیست، مبارزه کرده و آن را اصلاح کنند،  آقای پرورش معلمی به تمام معنا بودند و همه آن چیزی را که به شاگردان خود می‌آموختند، ابتدا خودشان به آنها عمل می‌کردند.

وی با بیان اینکه خداوند همه صفات اخلاقی نیک را به استاد پرورش عطا کرده بود، خاطرنشان کرد: ایشان هم از نظر علمی و استعدادهای خدادادی و هم در بخشندگی و محبت به دیگران بسیار غنی بودند.

زمانی با اشاره به ویژگی تلاش‌گر بودن مرحوم پرورش گفت: استاد برای رسیدن به آنچه تصور می‌کردند درست است، تلاش کرده و در همیشه پیش از انجام هر نوع فعالیتی برنامه‌ریزی می‌کردند.

وی با بیان اینکه مرحوم علی‌اکبر پرورش همواره با ارزیابی عملکرد پیشین خود، گام‌های بعدی را بر می‌داشتند، اظهار کرد: ایشان سعی می‌کردند حرکت‌های دشمن را خوب بشناسند و با استفاده از علم اداره کردن عملیات و ارائه راهکاری متناسب، اقدامات دشمن را خنثی کنند.

برجسته‌ترین ویژگی استاد پرورش سخاوتمندی او بود

دیگر شاگرد مرحوم سیدعلی‌اکبر پرورش در گفت‌وگو با تسنیم بیان می‌کند: سخاوتمندی استاد پرورش در دادن آن‌چیزی که در سبد اطلاعاتی خود داشتند، یکی از ویژگی‌های خاص استاد بود و به هر یک شاگردان و دانش‌آموزان خود را به منزله یک دنیا می‌پنداشت و برای آنها احترام زیادی قائل بود.

اکبر خلیلیان با اشاره به ابعاد شخصیتی استاد پرورش در بعد سیاسی اجتماعی اظهار کرد: شهید بهشتی به عنوان گرداننده اصلی و مدیر انقلاب بودند و مرحوم پرورش در حزب جمهوری اسلامی، قائم مقام شهید بهشتی و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بودند و در حوزه اداری سیاسی کشور دو دوره کاندیدای ریاست جمهوری شدند.

وی افزود: در حوزه فکری، استاد پرورش صاحب یک مکتب بودند و که این مکتب از صفهان شروع شد و به کل کشور رسید، سبک بحث‌های قرآنی استاد پرورش برگرفته از تفسیر المیزان و هم‌چنین برداشت‌های فلسفی و عرفانی استاد بود.

شاگرد استاد پرورش خاطرنشان کرد: در حوزه مبارزه، استاد پرورش یکی از گرداننده‌های اصلی مبارزه با طاغوت در بودند که  خط کاری انقلاب را از شهید بهشتی از امام(ره) می‌گرفتند و در اصفهان و به آقای پرورش منتقل می‌کردند که استاد پرورش هماهنگ کننده روحانیون و مبارزین علیه رژیم طاغوت بودند.

وی با بیان این‌که برجسته‌ترین ویژگی استاد پرورش، معلمی او بود، تصریح کرد: پرورش معلم انقلاب بودند و یکی از ویژگی‌های شخصیتی استاد، سهل‌الوصول بودن وی بود که به راحتی می‌شد با استاد تماس گرفت و ارتباط برقرار کرد و مانع برای تماس با پرورش وجود نداشت.

خلیلیان با اشاره به یکی ویژگی‌های اخلاقی خاص استاد پرورش بیان کرد: سخاوتمندی استاد در دادن آن‌چیزی که در سبد اطلاعاتی خود داشتند، یکی از ویژگی‌های خاص استاد بود و پرورش به ‌هر یک شاگردان و یا دانش‌آموزان خود را به منزله یک دنیا می‌پنداشت و احترام زیادی به شاگردان خود می‌گذاشت.

مرحوم پرورش هم‌وزن شهید مطهری، رجایی و باهنر

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های استاد پرورش در دوران انقلاب اسلامی اظهار داشت: سید اکبر پرورش از بزرگان قبل و بعد از انقلاب بود و قبل از انقلاب در کلاس‌های درسی که داشت و بحث‌های عرفانی و تفسیری بسیاری از جوانان آن زمان را به پای انقلاب کشانده و به نهضت حضرت امام هدایت کرد.

محمدرضا باهنر بیان کرد: استاد پرورش یکی از فرهنگیان کم‌نظیر کشور بود و هم وزن شهید مطهری، شهید رجائی و شهید باهنر بوده و بعد از آنها نیز وزارت آموزش و پرورش را برعهده گرفته و در اصلاح نظام آموزشی تلاش بسیاری کرد و سهم زیادی در پیروزی انقلاب و استمرار آن داشت.

وی با بیان اینکه همه باید یاد این مرد بزرگ را گرامی بدارند، تصریح کرد: پرورش یکی از بزرگان انقلاب در خطه اصفهان به‌شمار می‌رفت و در اصفهان محور اساسی نیروهای انقلابی بود و تکیه‌گاهی برای بچه‌ها بود و آنها را از انحرافات و مسائلی که در تاریخ انقلاب بود، باز می‌داشت و آنها را هدایت می‌کرد.

مرحوم  پرورش معلم و مفسر نمونه قرآن بود، فعالیت گسترد‌ه‌ای در زمینه تعلیم و تربیت داشت و دارای روحیه تدین، اخلاص، اخلاق و فروتنی بود، وی نقش اصلی و محوری در مبارزات قبل از انقلاب در اصفهان داشت که بارها دستگیر شد و به زندان افتاد و همواره در تبعیت از امام(ره) و مقام معظم رهبری پیشقدم بود.

استاد یکی از سابقون و پیشتازان نهضت اسلامی حضرت امام راحل و از ارکان مبارزات مردمی علیه رژیم ستم‌شاهی در اصفهان بودند و با مجاهدت فرهنگی و تربیت معنوی جوانان، خدمات بزرگی را به اسلام و انقلاب اسلامی تقدیم داشتند، سوابق مبارزاتی استاد پرورش در برابر رژیم ستم شاهی بر کسی پوشیده نیست و تلاش‌های این مرد بزرگ پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگی و تربیت نسل جوان این مرز بوم کم نظیر است.

مرحوم پرورش در دل مردم ایران جاودانه ماند

کارشناس و پژوهشگر ادبی بیان این‌که ابعاد وجودی و اخلاقی پرورش همه فضیلت و حکمت را نشانه می‌گرفت، افزود: خدمات پرورش در حوزه آموزش و پرورش و در همیاری با انقلاب همیشه به عنوان یادگار نه در دل مردم هنر پرور اصفهان بلکه در دل مردم ایران به جای می‌ماند.

اسماعیل آذر با تأکید بر اینکه بنده بارها در کنار وی بودم و شخصی شیرین سخن، ملایم و دوست داشتنی بود، تصریح کرد: آنچه از او سراغ دارم، این است که تا آخرین لحظات عمر خود می‌کوشید و دلش می‌خواست موثر باشد.

وی با بیان اینکه پرورش حتی زمانی که به کارهای سیاسی مشغول شد حکمت و معنویت را از اصول کارش دور نمی‌کرد، بیان کرد: وی پیوسته نسبت به انقلاب احساس مسئولیت داشت و همین مسئولیت‌ها او را بر پله‌های بالاتر نشاند.

مرحوم پرورش، خستگی‌ناپذیر در علم‌آموزی

مدیرعامل دارالقرآن الکریم اصفهان یکی دیگر از ویژگی‌های اخلاقی مرحوم سید علی‌اکبر پرورش را مطالعه کتاب‌های مختلف کنار دروس دانشگاهی خود بیان کرد و گفت: علم‌آموزی مرحوم پرورش هم در دوران تحصیلات دانش‌آموزی و هم دانشگاهی تمامی نداشت و ایشان فقط به مطالعه کتاب‌های درسی اکتفا نمی‌کردند و پس از فارغ التحصیلی هم این عادت پسندیده را همراه داشتند.

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای گفت: مرحوم پرورش با روحیه علم‌آموزی زیادی که داشتند حدود 8 سال نزد تعدادی از علمای اصفهانی که از نزدیکان ایشان بودند، به فراگیری ادبیات فارسی و عرب و علوم اسلامی پرداختند و در این علوم بسیار ماهر بودند.

دبیر سابق حزب جمهوری اسلامی گفت: مرحوم پرورش مهارت زیادی در حفظ اشعار فارسی داشتند و بیش از 50 هزار شعر از حفظ بودند و در بیشتر سخنرانی‌های خود ابیاتی را بیان می‌کردند تا جایی که در یکی از جلسات، ایشان 70 بیت شعر خواندند، مهم‌تر از حفظ اشعار، فهم نکات عرفانی و ادبی آنها بود که استاد پرورش در این زمینه هم بسیار تبحر داشتند و بیشتر اشعار مولانا و حافظ را بازگو می‌کردند.

مرحوم سید‌اکبر پرورش پس از سپری کردن 2 سال بیماری و به دلیل عفونت ریه روز 6 دی سال 92 در سن 71 سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکر استاد بر دوش مردم ولایت‌مدار و با بصیرت اصفهان با نوای لبیک یا حسین (ع) و زیارت عاشورا در گلستان شهدای اصفهان و در سمت راست قطعه شهدای مکه در گلستان شهدای اصفهان و در جوار مقبره حاج‌آقا رحیم ارباب جای گرفت.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد...

 

زیارت عاشورا

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار