رئیس اداره سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد:
رئیس اداره سنجش امتحانات و سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد گفت: تعداد باسوادان جامعه بعد از انقلاب 87 درصد افزایش‌یافته است و این رقم در استان یزد بیش از 90 درصد است.
کد خبر: ۶۹۵۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲ 27 December 2018

حسن حاضری در نشست کارکنان و مسئولین سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد با مدیریت آموزش‌وپرورش مهریز و اصحاب رسانه، ضمن تسلیت درگذشت دانش آموزان زاهدانی و دانشجویان دانشگاه آزاد تهران به جامعه فرهنگیان کشور گفت: امام(ره)، پیر فرزانه و دوراندیش انقلاب در سال 58 فرمان تأسیس نهضت سوادآموزی را صادر کردند و تأکید کردند که فرهنگ وابسته کشور را به فرهنگ مستقل تبدیل کنید.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی طی 39 سال گذشته، آمار بی‌سوادان کشور از 14/2 میلیون نفر در سال 55 به 8/8 در سال 95 کاهش‌یافته است و تعداد باسوادان از 47/5 درصد در سال 55 به 87/6 درصد در سال 95 افزایش‌یافته است و مایه مباهات است که تعداد باسوادان بعد از انقلاب در استان یزد بالای 90 درصد است و درحالی‌که 94/7 گروه سنی 10 تا 49 سال جامعه مورد هدف در سراسر کشور باسواد شده‌اند این رقم در یزد برابر با 96/09 درصد است.

رئیس اداره سنجش، امتحانات و سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد عنوان کرد: 55 درصد از فعالیت‌های سوادآموزی در روستاها صورت گرفته است و در طول 39 سال گذشته، 75 درصد از زنان باسواد شده‌اند. در سرشماری صورت گرفته نیز نرخ باسوادی بین مردان وزنان که در سال 55، 23/4 درصد بوده است در سال 95 به 6/8 درصد کاهش داشته است.

حاضری همچنین افزود: آموزش بیش از 2 میلیون نفر از کارکنان نیروی‌های مسلح و 8 میلیون نفر بی‌سواد مطلق جامعه در دوره‌های تکمیلی و سوادآموزی و نیز آموزش بیش از یک‌میلیون نفر کم‌سواد، آموزش مهارت‌های یادگیری فردی و اجتماعی ازجمله فعالیت‌هایی است که بعد از انقلاب در سراسر کشور صورت گرفته است.

وی ادامه داد: انجام 390 پروژه ملی و استانی در حوزه سوادآموزی و 550 عنوان کتاب خواندنی ساده و مفید برای نو سوادان، آموزش قریب به 800 هزار نفر از مهاجرین خارجی و افغان‌ها نیز ازجمله فعالیت‌های صورت گرفته در کشور بعد از انقلاب بوده است.

این مسئول بابیان اینکه حدود 10 هزار نفر از اتباع خارجه در استان تحت آموزش و تحصیل قرارگرفته‌اند گفت: در 5 سال اخیر 2500 نفر از افغان‌ها با طرح‌های مختلف آموزش‌دیده‌اند. 20 درصد از هزینه تحصیل 400 نفر تبعه افغانی در رده سنی 10 تا 18 سال نیز توسط مؤسسات خیریه بین‌المللی تأمین می‌شود و به دلیل انجام این کارها منجر به اعطای 6 نشان بین‌المللی از سوی یونسکو به کشور ایران گردید.

حاضری تأکید کرد: درکل استان، 23 هزار نفر بی‌سواد در رده سنی 10 تا 49 سال داریم که 11 نفر از این تعداد یزدی اصیل هستند که اغلب از طبقه مستضعف هستند و مابقی مهاجرین و اتباع خارجه را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: افغان‌ها که در استان یزد مورد آموزش قرار می‌گیرند افرادی هستند که در یزد به دنیا آمده‌اند و با زبان افغانی بیگانه‌اند و تنها 6 گروه از این مهاجرین می‌توانند از نعمت آموزش و تحصیل بهره‌مند شوند ازجمله افرادی که روادید، برگ تردد یا برگ دائم اقامت دارند.

حاضری بابیان اینکه نهضت سوادآموزی وظایف جدیدی بر عهده دارد و این طرح کنار گذاشته نخواهد شد افزود: باید نگرش مردم نسبت به نهضت سوادآموزی تغییر کند؛ زیرا کار این نهضت تمام نشده است و وظایف سخت‌تری را بر دوش می‌کشد و در این راه به مشارکت و همکاری دستگاه‌های مختلف نیازمند است.

وی لزوم ایجاد بانک بی‌سوادان برای رصد و شناسایی آنان در شهرستان را بااهمیت خواند و گفت: افرادی با مدرک تحصیلی، بسیاری از علوم را فراموش کرده‌اند و از مهارت‌های به‌روز بی‌بهره هستند که توسط آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی آموزش می‌بینند و خوشبختانه طی بررسی و ارزیابی عملکرد عرصه سوادآموزی، هر دو سال، شهرستان مهریز به دلیل پیشرفت در این زمینه، شایسته تقدیر قرارگرفته است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار