رئیس اداره محیط زیست مهریز گفت: یک راس آهو در اثر برخورد با یک دستگاه خودرو عبوری در جوار منطقه حفاظت شده این شهرستان تلف شد.
کد خبر: ۶۹۷۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰ 30 December 2018

 محمدرضا خدارحمی افزود: ماموران پاسگاه محیط بانی مهدی آباد هنگام گشت و کنترل منطقه در محور جاده گردکوه شاهد تلف شدن این آهو بودند.
وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل تلف شدن جمعیت گونه آهو در منطقه حفاظت شده بخاطر تلفات جاده ای است ادامه داد: لاشه حیوان تلف شده توسط گوشتخواران منطقه مصرف و فقط بخشی از لاشه باقی مانده است.
منطقه کالمند بهادران مهریز یزد در سال 1355 به دلیل تخم گذاری پرنده با ارزش و کمیاب هوبره و همچنین برخورداری از وضعیت اکولوژیکی مناسب جهت ادامه حیات گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی مختلف از جمله آهو و زاغ بور به عنوان منطقه شکار ممنوع و از اول خرداد ماه سال 1370 با تصویب شورای عالی محیط زیست بصورت رسمی در زمره مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و به عنوان حفاظت شده اعلام گردید.
این منطقه در حد فاصل 54 درجه و 20 دقیقه تا 55 درجه و 15 دقیقه طول جفرافیایی و 31 درجه و 5 دقیقه تا 31 درجه و 35 دقیقه عرض جفرافیایی واقع شده است.
کالمند در 20 کیلومتری شهرستان مهریز و 50 کیلومتری مرکز استان و بهادران در 85 کیلومتری بزد قرار گرفته است.
وسعت این منطقه حدود 250 هزار هکتار برآورد شده که بیش از نیمی از مساحت آن را نقاط دشتی و مابقی را ارتفاعات صعب العبور، کوهپایه ها و تپه ماهور ها تشکیل داده است.
بلندترین نقطه منطقه مزبور در کوه مدوار با ارتفاع 3290 متر و پست ترین نقطه آن در کفه مهدی آباد 1400متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
تعداد 115 گونه گیاهی در منطقه شناسایی شد که به عنوان نمونه می توان به گونه های زیر اشاره نمود: گون، اسفناج وحشی، تره تیزک، کاکوتی، فرفیون، گل گندم، شقایق کوهی، انغوزه، زنبق صحرایی، ملیکا، خارشتر، کلاه میرحسن، کاروانکش، افدرا، اسکنبیل، تاغ، قیچ، پرند، گز، گل کتانی، بابونه ای، شب بوی صحرایی، تلخک، اسفند ، علف شور، کلپوره، شیرینک، بادام کوهی، انجیر وحشی، کسور و بنه.
همچنین جانورانی از قبیل یوزپلنگ، کاراکال، پلنگ، کفتار، روباه، گرگ، شغال و پرندگان ارزشمندی همچون زاغ بور، هوبره، کبک، تیهو، باقرقره و خزندگانی مانند بزمچه و مار در منطقه موجود می باشند.
مهریز 55 هرار نفری در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد .

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار